Kommunikér med dine live-events!

Mange live-events falder til jorden med et brag, fordi arrangørerne tror, at det er noget, man ikke behøver at forberede, men kan lade opstå i øjeblikket. Med bogen ’Sæt Scenen – Kunsten at kuratere live-events’ insisterer forfatterne Lise Bach Hansen og Barbara Læssøe Stephensen på, at live-eventen er en professionel disciplin, der kræver stor forberedelse.
TED Talks er et eksempel på events, hvor man udnytter live-eventets store muligheder. Foto Getty Images
TED Talks er et eksempel på events, hvor man udnytter live-eventets store muligheder. Foto Getty Images
Lise Bach Hansen er til daglig kurator, producent og programansvarlig for litteratur- og talk-scenen på Det Kongelige Bibliotek, hvor hun har formået at trække internationale stjerner som Kofi Annan, Hillary Clinton, Salman Rushdie og Emmanuel Macron til København.
 
Barbara Læssøe Stephensen har gennem mange år slået sit navn fast som blandt andet taleskriver for ministre, tv-vært på kulturprogrammer, moderator og live-interviewer.
 
 
Forfatterne på tur til en af verdens mest betydningsfulde liveevents: World Economic Forum i Davos. Foto: Djøfs Forlag.
 
 
Det er med andre ord to særdeles erfarne fagpersoner, der har arrangeret og deltaget i events gennem mange år. Og nu er tiden kommet til at understrege, at live-events er en disciplin, der skal tages alvorligt.
 
Makkerparret har rejst rundt til TED Talks i London, overværet samtaler på New York Public Library, deltaget i World Economic Forum i Davos, været til fællesspisning hos Aarstiderne, siddet i Vor Frue Kirkes Natkirke og til Hay Festivalen i Wales. De har analyseret den franske præsidents besøg på Det Kgl. Bibliotek og været til CHANEL-butikkens åbningsevent i København.

 

Når ting foregår live foran dig, så lyver det ikke. Du er tilstede. Med alle dine sanser. Det, der foregår, er originalt og finder kun sted den ene aften på den måde – og du var der til at opleve det. Den autenticitet, der ligger i det levende, kommer til at spille en større og større rolle.

 
 
”Verden har et behov for at mødes. Folk vil gerne mødes og være sammen. Og der ligger et kæmpe potentiale i, at folk er klar til at forlade deres hjem og slukke deres mobil for bare et øjeblik at sidde i en boghandel, på et museum, på et teater eller til en reception i en butik. Vi vil gerne give vores erfaringer videre, så folk, der bliver kastet ud i at skulle arrangere events, kan udnytte det potentiale bedst muligt. For det gør ondt, når man oplever, at der er så mange events, der ikke fungerer, fordi folk prioriterer forkert," siger Barbara Læssøe Stephensen.
 
”Præmissen i bogen er, at vi er taget rundt til alle muligsteder i verden for at se, hvordan folk gør det, når de gøre det virkelig godt – for at opleve den effekt, et live-event kan have, når der bliver spillet virtuost på instrumentet," forklarer Lise Bach Hansen.

Den levende fortæller rykker meget mere end en iPad
”Det helt store dyr i åbenbaringen har i mange år været digitalisering, og hvis man bare kunne få noget ned på en iPad, så var det spændende. Lise og jeg var enormt forundrede over det fokus, for det, vi oplevede igen og igen, var, at det, der pirrede folk, ikke var en iPad – det kan du få alle steder. Hvis der står en levende fortæller, så rykker det på en helt anden måde. Det levende er også det, de unge vil have. Og det undrede os, at der ikke var flere, der havde set det. Vi lever i en digitaliseret tid, hvor man er blevet træt af det digitale og søger hen til det autentiske; det ligger i det, der er live,” fortæller Barbara Læssøe Stephensen.
 
”Det, der så tit sker i Danmark, er, at man bare lader tilfældighederne råde. Vi hyrer Carsten Jensen og Christian Grøndal. De kender jo hinanden i forvejen. Der er to mikrofoner, så det kan ikke undgå at blive godt! Vi ser, hvad der sker. Det med bare at tage tingene på gefühl er virkelig en dårlig idé. Det kommer sjældent til at hæve sig over nytteløst lirumlarum, og hvorfor skal folk møde op til det?” siger Barbara Læssøe Stephensen
 
 

Verden har et behov for at mødes. Folk vil gerne mødes og være sammen. Og der ligger et kæmpe potentiale i, at folk er klar til at forlade deres hjem og slukke deres mobil for bare et øjeblik at sidde i en boghandel, på et museum, på et teater eller til en reception i en butik. Vi vil gerne give vores erfaringer videre, så folk, der bliver kastet ud i at skulle arrangere events, kan udnytte det potentiale bedst muligt.

 
 
”Jeg bliver nogle gange ringet op og spurgt, om jeg ikke lige kan komme ud i tre timer og lave et eller andet . Folk siger: Vi skal finde på noget til de sidste tre timer – kan du ikke finde på et eller andet? Det er i Vejle, så jeg skal lige høre, om du kan den dag?” Udgangspunktet skal jo være, at vi starter med en snak om, hvorvidt jeg kan sige noget, der overhovedet er relevant for de mennesker, der er der. Det er virkelig tit der, den glipper. Mange tænker: Vores virksomhed fylder 25 år, så vi skal jo lave et eller andet. Man skal spørge sig selv, hvad er det, vi vil? Hvilket budskab vil vi gerne sende ud?,” siger Barbara Læssøe Stephensen.
 
Undgå spild af penge og kostbar tid
”Vi har skrevet bogen, fordi vi gerne vil have, at folk tager et skridt tilbage og kigger på, hvad det er, der gør, at et event bliver godt eller vellykket. Du skal mene noget med det, du gør. Det skal være for, at du gerne vil nogle andre noget. Du skal have en vision, og så skal du holde fast i den. Stille dig selv en masse spørgsmål: Hvor skal vi afholde eventen, hvem skal sige noget, hvad skal de sige, og hvor længe? Hvem skal ikke sige noget, og hvorfor? Hvordan skal invitationen se ud? Hvem skal den sendes til osv.? Hvilken historie vil vi gerne fortælle gæsterne? Hvad er præmissen for arrangementet? Og hvordan sikrer vi os, at gæsterne går hjem med de rigtige følelser, når eventen slutter osv.?  Alt for mange tror, at det er nok, hvis vi bare lejer et fedt lokale og hyrer en komiker, men, hvorfor forspilde den kostbare taletid – og ikke benytte chancen til at få et godt cementeret budskab sendt ud i verden? Det er spild af kostbar tid og penge,” fortæller Lise Bach Hansen.

 
Sæt Scenen – Kunsten at kuratere live-events fra
Djøfs Forlag er en bog om live-events og en inspiration
til dem, der bliver kastet ud i at arrangere dem.
 
 
Nogle af de events, der gjorde stort indtryk på forfatterne, var blandt andet det store TED.ex London.
 
”Vi er vant til at se TED Talks på 20 minutter på computeren eller på telefonen, og det fungerer supergodt. Men den dag sad vi fra klokken 11 til klokken 19 i en kæmpe stor teatersal sammen med ca. 1.500 andre mennesker og blev ført igennem en nøje planlagt dramaturgi med ord, musik, taler og stilhed. Måske lyder det lidt storladent, men vi var ikke helt de samme mennesker, da vi kom ud, som da vi gik ind. Og sådan et arrangement med taler hele dagen til en eller anden konference er jo tit så kedeligt, at den primære oplevelse, man tager med hjem, er en nærdøds én af slagsen,” forklarer Lise Bach Hansen.
 
Liveevents lyver ikke
”Når ting foregår live foran dig, så lyver det ikke. Du er tilstede. Med alle dine sanser. Det, der foregår, er originalt og finder kun sted den ene aften på den måde – og du var der til at opleve det. Den autenticitet, der ligger i det levende, kommer til at spille en større og større rolle. Det mærkede vi. Vi er så vant til, at alt andet kan redigeres, manipuleres og filtreres,” siger Lise Bach Hansen.
 
Live-events rummer, uanset om det er en butiksåbning, et live-interview osv., en sårbarhed. Lykkes det? Kommer vi til at holde med dem, der siger noget? Et live-event kan gå galt, og det kan gå godt. Men det kan i høj grand bruges kommercielt.
 
”Mange events er spildt – særligt i den kommercielle verden. Mange virksomheder bruger mange ressourcer på at få et rigtig etos – bæredygtighed osv. Men hvis du ikke bruger tid på dine events og tænker over dem, så udnytter du ikke den kæmpe mulighed, der ligger i, at du kan få kontakt til dine kunder og give dem et billede af troværdighed, som live-eventen kan give. Hvis du har gennemtænkt tingene og er troværdig, så kan der godt gå noget galt, uden at det betyder, at eventen var en fiasko – så vil gæsterne føle med dig i stedet for imod dig. Fællesoplevelser virker mere intense,” siger Barbara Læssøe Stephensen, og budskabet er enkelt:
 
Tag live-kommunikation alvorligt. Hvordan kan indstillingen være meget målrettet og seriøs, når det gælder annoncemateriale, pressemeddelelser og alt andet på skrift, hvis lanceringen af produktet bliver fulgt op af sætningen: Kan du ikke bare lige gå op og sige et eller andet?
 
Det, der er den store mission for os, er at få fortalt, at det faktisk er en seriøs kommunikationsdisciplin. Og så få folk til at huske, at de events, der fungerer bedst, er dem, der giver publikum en følelse af, at være medspiller, og at de gør en forskel ved at være med,” slutter Lise Bach Hansen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job