Dobbelthåndtering – derfor kan du ikke leve uden

Misforståelser, frustrationer, brudte løfter, skæve forventninger, forvirring og uforståelighed. Mange af dine medarbejdere kan sandsynligvis nikke genkendende til ovenstående, når du som leder tager beslutninger. Det kan der være mange grunde til. Men én af dem er i mange tilfælde kommunikation. Kommunikation er nemlig rigtigt svært, især som leder. Så her er et nyt begreb, der kan gøre det lettere for dig at undgå mange af de førnævnte udfordringer i hverdagen.
af Simon P. S. Hall
Nutidens krisekommunikation er for simpel 
Du kender sikkert allerede Coombs, Benoit etc. Måske har du også anvendt deres principper til håndtering af en kommunikationskrise. Der er bare ét problem – de er for simple til nutidens komplekse kommunikationsunivers. De gængse krisekommunikationsteorier arbejder med det, jeg kalder for enkelthåndtering. Typisk omhandler de principper, som du kan aktivere direkte mod krisen, uden forbehold for hierarkisk styring. Men, som du måske er bekendt med, løser det ikke altid problemet.
 
Dobbelthåndtering – derfor kan du ikke leve uden 
Størstedelen af ledere i organisationer kan ikke handle fuldstændigt frit. Enten skal du tage højde for politiske agendaer eller din bestyrelses beslutninger. Derudover er du nødt til at tage højde for dine medarbejderes behov og ønsker. Du har med andre ord et begrænset handlerum, som kræver, at du indfører en ekstra refleksiv kompetence – dobbelthåndtering. 
 
Når du gør noget rigtigt, gør du noget forkert 
Dobbelthåndteringen skal eliminere det invaliderende paradoks, du kan ende midt i som moderne leder. Under din krisehåndtering risikerer du at gøre noget forkert, så snart du gør noget rigtigt. Når du som leder tager en beslutning, du anser som den rigtige for dine medarbejdere, løber du automatisk risikoen for at kompromittere bestyrelsen eller det politiske.
 
Samtidigt risikerer du at tage en uhensigtsmæssig beslutning i forhold til medarbejderne, når du tilgodeser bestyrelsens visioner. Dermed ender bestyrelse/ministerium og resten af organisationen med at handicappe hinanden, selvom de ikke umuliggør hinanden. 
 
Paradokset sat på spidsen – pas på dekobling
Lad os forestille os, at din bestyrelse eller dit ministerium vil øge effektiviteten med 50 % de næste 12 måneder. De anser målet som realistisk. Det er dog ikke sikkert, at de har indblik i jeres ressourcer, dine medarbejderes stressniveau, dine lederforudsætninger etc.
 
Samtidigt er det ikke sikkert, at dine medarbejdere betragter beslutningen om effektivisering som meningsfuld. Det skaber et binært frustrationsforhold, som du skal være ekstremt opmærksom på. Ellers ender du med at dekoble. Du dekobler, når du kommunikerer én ting opad til det politiske eller bestyrelsen, men kommunikerer noget andet nedad i organisationsstrukturen.
 
Tredelingen i organisationen
Som leder er du nødt til at tilgodese dit handlerum, som dine overordnede har defineret, samtidig med at du skal håndtere en kompleks og potentielt destruktiv krise. Mens du forsøger at løse den kabale, skal du minsandten også håndtere et dobbeltsidet loyalitetsforhold. Du skal på én og samme tid tilgodese to virkeligheder – dine overordnedes og dine medarbejderes.
 
Det placerer dig i det midterste og mest udfordrende niveau i organisationen. Dobbelthåndteringen skal hjælpe dig med at håndtere kommunikationskriser, så du undgår at skabe et kompromis, som ingen af niveauerne i realiteten er tilfredse med, men som de er nødt til at leve med.
 
Et billede, der indeholder urAutomatisk genereret beskrivelse
 
Dobbelthåndtering i praksis – to håndteringsstrategier
Det bliver det midterste niveaus – og dermed dit – ansvar at håndtere dobbelthåndteringen ved både at kommunikere opad og nedad, da kommunikationen mellem det øverste og nederste niveau ofte er stærkt begrænset. For at håndtere dette er du nødt til at udvikle forskellige håndteringsstrategier til håndtering af dobbelthåndteringen. Jeg præsenterer her to konkrete strategiforslag: oscilleringsstrategi og forbindelsesstrategi. 

 
Oscilleringsstrategi 
For bedre at håndtere dobbelthåndtering skal du udvikle en oscilleringsstrategi, der kan hjælpe dig med at kalibrere kommunikationen efter de krav, hvert niveau i din organisation har. Oscilleringsstrategien skal være med til at bevidstgøre dig om, at du skal indføre en ekstra refleksiv kompetence, der gør dig i stand til at få blik for, hvordan du kan og skal kommunikere ud fra dit kommunikative handlerum. 
 
Forbindelsesstrategi 
Forbindelsesstrategien skal gøre dig i stand til at forbinde tredelingens nederste niveau med det øverste. Du skal udvikle delstrategier til niveauerne, således at det i fremtiden bliver lettere for dine medarbejdere at kommunikere med bestyrelsen og vice versa. Hvis du ikke udvikler forbindelsesstrategier, er der risiko for at overkomplicere dine ledelsesopgaver. Det kan på sigt føre til unødige frustrationer, som kun vil besværliggøre håndtering af kommunikationskriser.
 
 
Dobbelthåndtering har et stort potentiale, og kan overføres til mange forskellige scenarier. Jeg håber, at denne artikel bringer ekstra værdi og refleksion i din hverdag som offentlig leder.  

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job