Et studie af Dagbladet Zetland

Markus Mohrs speciale undersøger det voksende felt af relationsøkonomi i kontekst af ‘participatory journalism’ ved at fokusere på, hvordan dette etablerer et ‘corporate brand’ for medieorganisationen Zetland som resultat af et stærkt narrativ, der både tiltrækker og afskrækker interessenter.
I specialet undersøges udviklingen af medier som et socioteknisk felt af teknologi og kultur. Kilde: Getty Images
I specialet undersøges udviklingen af medier som et socioteknisk felt af teknologi og kultur. Kilde: Getty Images
‘Post-truth’ blev af Oxford Dictionary udnævnt til årets ord i 2016. Årsagen til, at dette ord blev valgt, skyldes, at det er gået fra at ligge i periferien af det offentlige ordforråd til at være et centralt begreb, der bliver anvendt i mediernes overskrifter. At post-truth har vundet indpas i populærsproget er symptomatisk for den postmoderne tid, vi lever i. Mediernes præmisser for at kommunikere har forandret sig i takt med, at alle kan producere information og publicere sig selv på internettet, og samtidig er er vi i højere grad begyndt at betvivle, hvad der er sandt og falskt.
 
Nogle af de strategier, journalistikken har adopteret for at imødekomme den forandrede kontekst, er slow journalism. Slow journalism omfavner en mere selvreflekterende journalistik. Den dyrker kvalitet frem for kvantitet og eksperimenterer med andre forretningsmodeller, som for eksempel baseres på crowdfunding eller at droppe annoncering som indtægtskilde. En parallel strategi er participatory journalism, hvor journalistens rolle som producent af information og læserens som forbruger gentænkes og bliver mindre opdelt. I stedet bliver læseren medskaber.
 
Det er formålet med dette speciale at bruge Zetlands som case til at kortlægge disse tendenser og bibringe ny viden om, hvordan organisationen bliver kommunikativt konstitueret inden for det involverende relationsparadigme samt forstå og problematisere den forandrede relation mellem producent og forbruger af journalistik, som Zetland repræsenterer. 
 
Specialet er skrevet af Markus Mohr fra Roskilde Universitet og blev bedømt til et 12-tal.
 
Læs hele specialet her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også