Et multicasestudie af shitstormen
Stormfulde højder

Kilde: Getty Images

Skrevet af

Cecilie Dam Nielsen

1 artikler

0 indlæg

Formålet med dette speciale er at undersøge termen shitstorm og analysere, hvilke elementer der skal være til stede, for at en shitstorm kan opstå. Derefter undersøges shitstormens sammenlignelighed med en virksomhedskrise.
Specialet er eksplorativt og baseret på et multicasestudie af fem virksomheder, der har været igennem en shitstorm. Dette understøttes af seks semistrukturerede interviews – to ekspertinterviews, tre virksomhedsinterviews og et fokusgruppeinterview.
 
I specialet identificeres fem elementer, der konstituerer en shitstorm: sociale medier og online netværk, traditionelle medier, intensitet og varighed, stakeholderes følelser samt virksomhedens håndtering og respons på kritik.
 
Derudover vurderes det, at en shitstorm ikke er direkte sammenlignelig med en krise, om end der kan identificeres før- under- og efterstadier i både kriser og shitstorms.
 
Det vurderes, at en shitstorm kan betragtes som en eskaleret parakrise. Dog kan en shitstorm også sammenlignes med en kommunikationskrise, ligeså vel som shitstormen kan opstå på baggrund af en foregående kommunikationskrise.
 
Specialet er skrevet af Katrine Jessen & Cecilie Dam Nielsen ved Copenhagen Business School og blev bedømt til et 12-tal. Læs hele specialet her.

Relaterede artikler

Krisekommunikation: state of the art 1980-2020 - 1980’erne var kriseledelsens årti, mens 1990’erne var krisekommunikationens årti. Den store udfordring i de kommende ti ...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

38 JOB

Konsulent til kommunikation

Se alle job Indryk job

Job

Praktikanter

Frist: 31. marts

Kommunikationspraktikant

Frist: Snarest muligt

Konsulent til kommunikation

Frist: 11. april
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.