Stormfulde højder

Formålet med dette speciale er at undersøge termen shitstorm og analysere, hvilke elementer der skal være til stede, for at en shitstorm kan opstå. Derefter undersøges shitstormens sammenlignelighed med en virksomhedskrise.
Kilde: Getty Images
Kilde: Getty Images
Specialet er eksplorativt og baseret på et multicasestudie af fem virksomheder, der har været igennem en shitstorm. Dette understøttes af seks semistrukturerede interviews – to ekspertinterviews, tre virksomhedsinterviews og et fokusgruppeinterview.
 
I specialet identificeres fem elementer, der konstituerer en shitstorm: sociale medier og online netværk, traditionelle medier, intensitet og varighed, stakeholderes følelser samt virksomhedens håndtering og respons på kritik.
 
Derudover vurderes det, at en shitstorm ikke er direkte sammenlignelig med en krise, om end der kan identificeres før- under- og efterstadier i både kriser og shitstorms.
 
Det vurderes, at en shitstorm kan betragtes som en eskaleret parakrise. Dog kan en shitstorm også sammenlignes med en kommunikationskrise, ligeså vel som shitstormen kan opstå på baggrund af en foregående kommunikationskrise.
 
Specialet er skrevet af Katrine Jessen & Cecilie Dam Nielsen ved Copenhagen Business School og blev bedømt til et 12-tal. Læs hele specialet her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også