Et forsvar for clickbait
Hurra for clickbait

Clickbait er at finde overalt. Man kan godt føle, at man drukner i de mange tilskyndelser til at få opklaret lige præcis, hvad svaret er på den ting, overskriften lokker med. Og netop af den grund har clickbait over en bred kam fået et så dårligt ry. Men er clickbait partout en dårlig ting? Foto: Gettyimages.

Din opmærksomhed er pirret. Du har godt spottet den, og nu vil du altså have svar, selvom det jo er dumt. Du kan ikke lade være, du handler mod bedre vidende. Du klikker. Og bliver skuffet over indholdet. For det var selvfølgelig bare clickbait. Men er clickbait nødvendigvis en dårlig ting i sig sel...

Du skal være PLUS kunde for at læse denne artikel.

Kom på forkant med viden om kommunikation.
Skriv til Timme på timme@kforum.dk
eller ring på 33 42 21 60
for at få et godt tilbud.

Relaterede artikler

Kampen mod clickbait - Hvorfor bliver vi ved med at klikke på clickbait-overskrifter? Og hvorfor forsøger flere og flere seriøse medier sig med...
Lad os begrave fake news-begrebet - Fake news-begrebet er efterhånden så udvandet, at det bør lægges i graven. I en tid, hvor nye, skarpvinklende medier udf...
Løgne rejser hurtigere end sandheden - En sand nyhed tager seks gange så lang tid om at nå 1500 mennesker end en løgn. Sådan er internettet indrettet, for såda...
Lær at skrive af din yndlingsforfatter - Umiddelbart kan det være svært at se sammenhængen mellem forfatteren Amalie Skram og en dansk kommunikatør i 2018. Men d...
Se flere kattevideoer i arbejdstiden - Det er lidt forbudt, lidt farligt og lidt umodent at surfe planløst i arbejdstiden – men bliv bare ved. Ny forskning peg...
67 % ved ikke, at deres nyhedsfeed styres af algoritmer - Danskernes brug af samtlige nyhedsmedietyper i 2018 er markant faldende. Det, og mange andre ting, viser dette års rappo...
Hvem ødelægger det politiske samarbejde? - Du kender sikkert én, som har sagt sætningen: ”Jeg er træt af, at politikerne kun fokuserer på konflikt”. Hvis ikke har ...
"De sidste 15 år har vi set meget lidt innovation" - At medierne er i krise, er efterhånden et udbredt og almenkendt faktum. Vi har sat Clement Kjersgaard, Ulrik Haagerup og...
Hokuspokus - journalisten i fokus - En massiv bølge af en ekstrem form for subjektiv journalistik, der går under betegnelsen confessional journalism, skylle...
7 timer og 16 minutter - hvordan brugte du din medietid? - For nylig udgav DR Medieforskning deres årlige rapport om medieudviklingen i det forgange år. Særligt YouTube vinder ind...

Giv din stemme

36 stemmer
4,7/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

40 JOB

Studentermedhjælper

Se alle job Indryk job

Job

Digital Manager

Frist: 5. september

Designer

Frist: 6. september kl. 10.00

Presse- og kommunikationsrådgiver

Frist: 30. august
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.