5 gode grunde til ikke at lave en podcast

I Nationalbanken lancerer vi nu vores anden podcast. For os er det en platform, der har givet nye og interessante muligheder. Men hvordan finder man ud af, om man skal springe ud som podcast-udgiver selv? Her de bedste grunde til at lade være, hvilke vi skulle finde svar på, før vi gik i gang.
Nationalbankdirektør Lars Rohde i studiet/mødelokalet. Kilde: Nationalbanken
Nationalbankdirektør Lars Rohde i studiet/mødelokalet. Kilde: Nationalbanken

1. Du ved ikke, hvad den skal handle om

Lad det være klart fra begyndelsen. Der er ikke brug for flere podcasts i verden. Udvalget er i forvejen overvældende. Har I meget svært ved at komme frem til, hvad jeres podcast skal handle om, er det måske et godt tegn på, at I ikke skal lave en.

 
For os i Nationalbanken har det de senere år været en klar strategi, at vi gerne vil kommunikere mere åbent og målrettet. Det har været vores udgangspunkt i arbejdet med podcast. Åbenhed om både det løbende daglige arbejde og i forhold til vores overordnede formål og opgaver. Groft sagt handler vores ene podcast derfor om det daglige arbejde, mens den anden har et mere overordnet perspektiv på Nationalbanken som institution. 
 
"I Nationalbanken har vi været nysgerrige på at få et blik på os udefra, og vi har derfor hentet ekstern hjælp til at producere vores anden podcast om Nationalbankens historie og opgaver."
 

2. Du har allerede kanaler nok at kommunikere på

Hvad er det, podcasten skal kunne, som man ikke i forvejen kan fortælle på sine sociale mediekanaler, gennem pressen eller på ens hjemmeside? Det er sjovt at lancere nye ting, men har man ikke nye budskaber eller en forventning om at nå nye målgrupper, er det måske ikke indsatsen værd.
 
I Nationalbanken er det ofte tungere budskaber og komplekse analyser, vi arbejder med. Som supplement til de øvrige kanaler, vi kommunikerer på, har vi derfor etableret vores løbende podcast som et mere uformelt rum, hvor forfatterne til nye analyser for eksempel bliver inviteret ind for at diskutere deres arbejde. Det giver ofte nogle gode og anderledes perspektiver på udgivelserne og forhåbentlig en bedre forståelse for, hvad der ligger bag arbejdet og de mennesker, der arbejder i banken.

3. Du bliver aldrig Mads Steffensen – men det er måske OK 

Det er nemt at læse sig til, at podcast er et medie i fremgang. Men fordi der er mange, der lytter til podcasts, betyder det ikke, at de kommer til at lytte til din podcast. De mest populære podcasts i Danmark er store DR-produktioner eller podcasts, der i årevis har opbygget loyale følgere, og som for eksempel først er startet som radioprogrammer. Glem med andre ord alt om det store lyttermæssige gennembrud lige foreløbigt, og begynd i stedet at afsøge, hvilke målgrupper der reelt er interessante at nå. 
 
I Nationalbanken har vi været nysgerrige på at få et blik på os udefra, og vi har derfor hentet ekstern hjælp til at producere vores anden podcast om Nationalbankens historie og opgaver. Konceptet blev en "eventyrlig" fortælling, der blander fiktion og virkelighed. Det er nu resulteret i podcasten Nationalbanken og de skjulte skatte.
 
I Nationalbankens nye podcast har Zissel Astrid Kjertum-Mohr lige mistet sit job, og over de fem afsnit skal hun nu hjælpe Nationalbanken med at rydde ud i de gamle arkiver, da banken skal flytte til en ny bygning. 

4. Du gider ikke teknikken

Det er fristende nemt at komme i gang. Men måske også lidt for nemt.

 

Gode mikrofoner er ikke nødvendigvis dyre, men de er ubarmhjertigt følsomme. Det er ikke nemt at få det til at lyde godt. Husk også, at hvert afsnit skal klippes, efterbehandles og uploades. Og man vil formentlig også gerne have lidt musik og lidt effekter, der kan bryde rytmen, hvis det skal flyde godt. Det kræver med andre ord ressourcer – udover det, der skal bruges på selve optagelsen.

 
Overvej derfor at få hjælp udefra. Det har vi i hvert fald været glade for. Der er rigtigt mange dygtige freelancere og produktionsselskaber, der kan assistere. Vi har til vores løbende podcast for eksempel valgt en model, hvor en lydtekniker hjælper med selve optagelsen og klipningen – resten klarer vi selv.
 
Men det kommer selvfølgelig også an på, hvad det er for en type podcast, man gerne vil lave, og ens tekniske forudsætninger. Tag gerne kontakt, hvis du vil høre mere om vores erfaringer og valg. 
 

5. Du ved ikke, hvordan din podcast hænger sammen med jeres strategi

Det er ganske sandsynligt, at du ikke har opdaget det, men som nævnt i begyndelsen, har det de sidste år været Nationalbankens ambition at åbne sig mere op. Og blive bedre til at fortælle om, hvad vi laver og hvorfor. Derfor har Nationalbanken bl.a. også deltaget i Kulturnatten, Folkemødet, Pengeugen, vi laver gymnasieforedrag og er aktiv på sociale medier.

 
Men det hele er stadig relativt nyt for os. Derfor har det også været en pointe i sig selv, at vi giver os selv lov til at udvikle os og blive klogere på de nye medier. For vi skal også selv lære, hvordan den åbne kommunikation fungerer for vores organisation. Det er nok tydeligst illustreret ved vores nye podcast, Nationalbanken og de skjulte skatte, hvor vi har givet eksterne mere eller mindre frie rammer til at grave de historier og vinkler frem, som de fandt mest spændende. 
 
Hvordan vi er lykkedes med den opgave, må man selvfølgelig meget gerne hjælpe os med at vurdere ved at besøge https://www.zissel-nationalbanken-podcast.com, hvor den nye podcast har hjemme.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også