Er k-afdelingen blevet rigtig digital?
Gaaaab! Alt det I gør er so last year

Vi taler vildt meget om digitalisering – men k-afdelingen er mange steder ikke oppe at surfe på bølgen endnu. Man gør det, man plejer og ser de digitale platforme som et add on. Billede: Getty Images.

Din arbejdsplads er formentlig midt i en rivende digital udvikling. Din chef taler ustandseligt om, hvor vigtigt et konkurrenceparameter digitalisering er blevet, og virksomheden har sandsynligvis indkøbt masser af dyre digitale løsninger, der skal effektivisere forretningen. Men hvordan bidrager kommunikationsafdelingen til den digitale transformation af virksomheden? Og er vi som kommunikatører parate til den digitale revolution, eller halser vi bagefter i dagligdagen? I denne artikel kan du teste din digitale parathed.
Vi har fire teser om kommunikationsafdelingens arbejde med intern og ekstern kommunikation i en digital optik.
 
Vores første tese er, at mange kommunikationsafdelinger holder fast i de mere traditionelle kommunikationsmåder. Pressemeddelelsen, solohistorier til medierne, artikler til hjemmesiden og intranet, e-mailkommunikation. De er gennemskuelige, de virker, og afdelingen har allerede kompetencerne til at udnytte dem.
 
Vores anden tese er, at når kommunikationsafdelingerne endelig bruger nye digitale løsninger, så bliver det et forsigtigt add on, der ikke gør for meget skade  hvis nu initiativet er en dårlig idé. Men som heller ikke kan rokke ved noget for alvor.
 
Vores tredje tese er, at mange kommunikationsafdelinger ikke er digitalt parate. Mange har ikke det mindset, de kompetencer og de erfaringer, der skal til for at løfte kommunikationen ind i den digitale verden, som både kunder og medarbejdere ellers er vant til at færdes i – især hvis vi kigger på Generation Y, Z og Alpha.
 
Vores fjerde tese er, at social media-strategien mange steder er blevet helt central for kommunikationsstrategien, men der er stadig lang vej igen mange steder, og kommunikationsstrategien mangler ofte at blive integreret i forretningsstrategien – både internt og eksternt.
 
We know. Alle kommunikationsafdelinger har for længst flyttet personalebladet til det digitale intranet, og de fleste er tilstede på de sociale medier. Men det er som om, vi laver de gamle ting i nye kanaler.
 
Hvis k-afdelingen gør, som den plejer blot på nye digitale platforme, har man ikke omstillet sig digitalt og er ikke det aktiv for virksomheden, man kunne være.
 
Kort sagt, så er det på tide, at kommunikationsafdelingen genstarter sig selv og laver øvelsen: Hvis vi nu skulle starte helt forfra, hvordan kan vi så bedst understøtte virksomhedens mål ved hjælp af kommunikation? Vi skal slagte hellige køer, gøre op med ’plejer’ og arbejde langt mere databaseret. Det kalder på et kompetenceløft og generelt en langt større nysgerrighed for, hvordan vi kommunikationsfolk kan bidrage med nye digitale muligheder.
 
Vi har brug for et helt nyt mindset
Vores holdning er, at der skal en ændring af mindset til for at få succes med de nye digitale muligheder. Vi skal blive bedre til at varetage rollen som facilitatorer, der motiverer CEO, ledere og medarbejdere til at bidrage til virksomhedens kommunikation og branding. Det kræver også, at kommunikationsafdelingen endegyldigt giver slip på kontrollen og politirollen i såvel den interne som den eksterne kommunikation.
 

Kommunikationsafdelingerne skal være langt mere nysgerrige,
langt mere modige og langt mere åbne over for nye måder at kommunikere
og samarbejde på – også når det medfører kontroltab og nye opgavetyper,
som man ikke kan løse 100 % i dag.

 
I vores verden er Workplace, Yammer eller Slack det nye intranet – eller i hvert fald et centralt supplement til det traditionelle intranet. Fremtidens medarbejdere har brug for at kommunikere hurtigt og gnidningsfrit på tværs af organisationen og samle sig digitalt i grupper. Værktøjerne er der, men få har implementeret dem med succes, og her har kommunikationsafdelingen en central rolle.
 
I vores verden skal vi begå os ligeså hjemmevant på Twitter, LinkedIn og Snapchat som med presse og PR. Det er ikke godt nok at være formelt tilstede og poste gennemarbejdet materiale på vegne af virksomheden. Medarbejderne skal også selv kunne bidrage til at brande virksomheden på deres måde. Aktive medarbejdere på sociale medier er uvurderlig branding, så lad os give slip og støtte op om, hvordan de kan udfolde deres faglige potentiale online.
  
Kommunikationsafdelingerne skal være langt mere nysgerrige, langt mere modige og langt mere åbne over for nye måder at kommunikere og samarbejde på – også når det medfører kontroltab og nye opgavetyper, som man ikke kan løse 100 % i dag. Så må det læres.
 
Test dig selv og din kommunikationsafdeling
Er vi digitalt parate? Hvad betyder det egentlig? Hvad skal vi gøre anderledes? Og behøver vi virkelig at gentænke os selv? Vi har lavet en lille test, som vi håber på, kan starte en debat om, hvordan vi kan få den digitale udvikling længere ind under huden – også i kommunikationsbranchen. Du finder testen her.
 
Når du tager testen, bliver du også inviteret til en debatgruppe, hvor vi håber, du vil deltage – vi vil nemlig også gerne blive klogere.
 
Inden vi når så langt, får du dog lige vores bud på, hvad I skal gøre for at være på forkant med den digitale udvikling.
 
Intern kommunikation
  1. I støtter udbredelsen af samarbejdsværktøjer som Workplace, Slack og Yammer og styrker dermed den interne dialog på kryds og tværs af virksomheden.
     
  2. I udnytter medarbejdernes ”mobile moments” ved at give mulighed for dialog, læring og nyhedsopdateringer på mobilen.
     
  3. I samarbejder tæt med IT, HR og topledelsen om udvikling af digitale løsninger, der understøtter jeres fælles mål om glade, effektive, engagerede og dygtige medarbejdere.
     
  4. I hjælper topledelsen med at involvere medarbejdere og få strategiske input – fx via blogs med mulighed for kommentering eller tilstedeværelse på interne SoMe-platforme.
     
  5. I måler effekten af jeres kommunikation og bruger løbende data til at forbedre jeres indsatser.
     
  6. I ved, at Generation Y, Z og Alphas måde at kommunikere og samarbejde på bliver toneangivende for fremtidens interne kommunikation, og I har stort fokus på at imødekomme deres behov for øget tempo og involvering.

Ekstern kommunikation
  1. I begår jer ligeså naturligt på Twitter, LinkedIn, Instagram og Snapchat som i aviser og på tv.
     
  2. Sociale medier er en integreret del af jeres krisehåndtering.
     
  3. I forstår, at en glad kunde på sociale medier er den bedste markedsføring, I kan få.
     
  4. I versionerer indhold på tværs af online- og offline-medier, med respekt for den enkelte kanals særlige karakteristika.
     
  5. I bruger onlinedata til at forbedre hjemmeside og indhold på sociale medier.
     
  6. I samarbejder med HR, markedsføring og IT om at nå virksomhedens overordnede mål – fx at styrke brandet, at være en attraktiv arbejdsplads samt at sælge jeres ydelser eller produkter.
     
  7. I forstår værdien af aktive medarbejdere på sociale medier og har fokus på employee advocacy.
     
  8. I er i gang med at se på mulighederne for jeres forretning inden for de nyeste teknologier, som chatbot, podcast, live video, apps, VR, AR og AI.
     
  9. I arbejder med microtargeting, retargeting – eller I ved, hvordan Marketing gør det.
     
  10. I taler CEO’sk i kommunikationsafdelingen, dvs. I har blik for, hvordan kommunikation understøtter forretningen.

Relaterede artikler

Lav din social medie-strategi på fem minutter - Hvor skal du starte, når du skal lave virksomhedens nye strategi for sociale medier? Hvordan skal I engagere jeres bruge...
Lad de digitale platforme være dine filmklippere - Vi ved alle, at YouTube er til video, Instagram er til billeder og video, Pinterest er til billeder og video, Facebook e...
Tag robotten i hånden i dit pressearbejde - Digitaliseringen giver mange spændende nye muligheder. Som PR- og kommunikationsmedarbejder kan du få mere ud af dit PR-...
Da AI kom til kommunikationsland - I flere brancher får implementeringen af teknologier som maskinlæring og deep learning efterhånden ben at gå på, og det ...
Håndpluk dine sociale medier - Din organisation er på alle sociale medier. Du kan ikke forklare hvorfor. Lyder det bekendt? Få gode tips til at tænke d...
3.096 k-folk tror ikke på fake news - Den nyeste undersøgelse blandt 3.096 europæiske kommunikationsfolk i 48 lande viser, at opbygning og fastholdelse af tro...
CEO: Hvorfor er du ikke på LinkedIn? - Der er adskillige måder at gøre sig bemærket på LinkedIn, og eksperter vil påstå, at der ikke er nogen vej udenom. Allig...
Kan du heller ikke arbejde på arbejdet? - Det er umuligt at arbejde på arbejde! Åbne kontorlokaler, fossende strømme af e-mails og uendelige mængder af statusmøde...
Du er ikke bedre end dit data - Data kommer der kun mere af. Og anvendelsesmulighederne stiger tilsvarende. Reguleringen følger haltende med. Men hvor m...
Sig nej til WHY - I de seneste 10 år er ledelsesinteressen for organisationers overordnede formål, why og purpose, eksploderet (jeg kalder...
Instagram handler ikke om din virksomhed - Der er ingen smutvej til Instagram-succes! Alle de ”smarte” metoder, der lover tusindvis af følgere på rekordtid, virker...
Med venlig hilsen vores robot - Et buzzword i kommunikations- og marketingkredse for tiden er ’marketing automation’, men virksomhederne går sjældent st...
Syv sandheder om mobilafhængighed - Er vores mobilafhængighed skadelig for os? I et debatindlæg på Kforum aflivede Rune Kristian Lundedal Nielsen myter om d...
Content is king, but context is god - Hvis du skulle tænke tilbage på de bedste oplevelser, du har haft på din arbejdsplads, er det nok ikke det ugentlige nyh...

Giv din stemme

16 stemmer
4,8/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

43 JOB

Pressekonsulent

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Kommunikationskonsulent

Frist: 19. september

Pressekonsulent

Frist: 5. oktober

Studentermedhjælper

Frist: 23. september
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.