Er det etisk at være på TikTok?

TikTok er trenden for tiden. Politikere og virksomheder skynder sig på platformen, men burde man vente en omgang og overveje, om det er etisk korrekt? Ny sag om, at TikTok beholder op mod 70 % af donationer givet til syriske familier i flygtningelejre, rejser spørgsmål.
TikTok er blevet afsløret af BBC i at beholde op mod 70 % af donationer givet til syriske familier i flygtningelejre. Foto: Getty Images
TikTok er blevet afsløret af BBC i at beholde op mod 70 % af donationer givet til syriske familier i flygtningelejre. Foto: Getty Images
Engelske BBC har denne uge afsløret, at TikTok hapser op mod 70 % af donationer, som brugere gennem platformen giver til syriske familer i flygtningelejre.
 
Det er ikke første gang, TikTok har en dårlig sag. Det kinesiskejede sociale medie har fået bøder for ulovlig dataindsamling, er blevet sagsøgt for ulovlig børnedataindsamling og anklaget for at dele data med den kinesiske regering.
 
Spørgsmålet er, om man etisk og moralsk kan forsvare at være på TikTok, hvis man er politiker eller virksomhed, når man ved disse ting.
 

Flosset moral og etik

Kommunikationsrådgiver Troels Johannesen mener, at danske politikere og virksomheder måske skulle tænke sig om en ekstra gang, inden man lader TikTok-jublen løbe af sporet. 
 
"TikToks forretningsmodel og databehandling er kendt. Denne sag med de syriske familier er fuldstændig sindssyg. Alle politikere er nødt til at stille sig kritiske, og man må overveje, om man vil lægge sin kommunikation på et medie som TikTok, der udviser flosset moral og etik," siger Troels Johannesen.
 
 
Han mener, at selvom TikTok er en effektiv kanal at udkomme på, hvis man især vil ramme bredt blandt unge, så skal man også overveje sit ansvar som politiker eller virksomhed.
 
"TikTok fylder meget i valgkampen, og mange politikere og partier er på platformen. De er rollemodeller, så de skal overveje deres ansvar og være kritiske over for TikTok. Regeringen har også lagt op til at være kritiske over for SoMe-giganter, så det burde man også være her."
 

Pas på med, hvem du støtter

Asser Tønnesen, chefkonsulent hos brancheforeningen Danske Byggecentre, mener, at man skal være kritisk over for, hvilke virksomheder man støtter. Danske Byggecentre har ikke en TikTok-profil og kommer heller ikke til at lave en umiddelbart.
 
"TikTok har stort reach blandt unge, hvor man kan nå bredt ud, og det har ændret måden, man kommunikerer på til et kortere format. Man skal til gengæld være påpasselig med, hvem man støtter ved at bruge en platform og være kritisk i forhold til, hvem man vil samarbejde med," siger han.
 
Troels Johannesen er enig, men påpeger, at der er en stor gruppe af brugere på TikTok, som ikke går op i sager om databehandling eller donationer til syriske familier.
 
"Man kan sagtens have en stor gruppe følgere, der ikke går op i det, som man kan nå uden at tage stilling til tingene. Men hvis man vil være en rollemodel, så skal man leve op til sit ansvar og stille sig kritisk," siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også