Slingrevals i lobby-fadæse
Er TV 2's dækning til salg? Måske?

Krisekommunikationen har været i fokus hos TV 2, efter Jyllands-Posten torsdag afslørede, at en lobby kunne købe sig adgang til dækning i Go' morgen Danmark. Grafik: Alexander Nordahl

Skrevet af

Luke Brown
Journalist

139 artikler

0 indlæg

TV 2 er blevet afsløret i at tilbyde dækning af dagsordener i programmer som Go' morgen Danmark til lobbyister mod at få "produktionsstøtte". TV 2 afviser, at man kan købe sig til redaktionel dækning på trods af beviser om det modsatte. Kforum har spurgt tre kommunikationsrådgivere om deres syn på sagen.
Jyllands-Posten afslørede torsdag, at TV 2 har tilbudt lobbyorganisationen Drukfri Ungdom at kunne købe adgang til at få sin dagsorden dækket hos TV 2 og i Go’ morgen Danmark.
 
Først afviste TV 2 i et interview med Jyllands-Posten, at man kan købe sig redaktionel adgang til GO'-programmerne. 11 timer senere samme dag sagde TV 2’s indholdsdirektør, Lotte Lindegaard, til Journalisten, at TV 2 har besluttet ikke længere at lave annoncørbetalt indhold i "Go’ morgen Danmark" og "Go’ Aften Live".
 
”For at rydde enhver usikkerhed af vejen har vi derfor besluttet, at vi ikke længere vil indgå partnerskaber, hvor vi modtager produktionsstøtte i GO'-programmer,” udtalte Lotte Lindegaard i et skriftligt svar til Journalisten.
 
Derudover lagde Lotte Lindegaard afstand til, at det skulle være muligt at købe sig til redaktionelt indhold på TV 2. Det på trods af, at det står sort på hvidt i Jyllands-Postens notat.
 
”Vi er det medie, der når ud til flest danskere. Det ansvar tager vi meget alvorligt, og det har aldrig været og vil aldrig være muligt at købe sig til redaktionelt indhold og omtale på TV 2.”
 

Forkert strategi udført rigtigt

Ifølge William Atak, kommunikationsrådgiver med speciale i shitstorms og direktør i Atak Nordic, griber Lotte Lindegaard strategien rigtigt an i forhold til at forsøge at lægge låg på historien. Hun er beklagende og forsøger kommunikativt at tage ansvar. Men han mener ikke, at TV 2 har valgt den rigtige strategi, fordi de ikke har afstemt strategien internt i organsationen og ikke forholder sig til sagens kerne.
 
"Lotte Lindegaard er blevet rådgivet rigtigt godt i udførelsen af strategien. Hun kommer med præcise og korte svar, men de er ikke fyldestgørende, og hun modsiger, at det står sort på hvidt, at man kan købe sig adgang til GO'-programmerne. Hvis man skal lukke ned for sådan en sag, så skal man stille journalisternes sult og give dem svar, der ikke fører til flere spørgsmål. Det formår TV 2 ikke, når de modsiger sig selv inden for kort tid," mener William Atak. 
 
William Atak er kendt for at håndtere shitstorms. Han mener, at TV 2 skulle have tænkt sig om, før de udtalte sig. Foto: PR
 
TV 2's troværdighed er blevet udfordret i denne sag ifølge Susanne Lindø, direktør og kommunikationsrådgiver hos Grønbech. Hun forstår ikke, at TV 2 har åbnet for muligheden for at købe sig adgang til GO'-programmerne, og hun mener, at TV 2 gambler med sit og GO'-programmernes ry og troværdighed.
 
"Det er overraskende, at nogle i TV 2 på den måde har gamblet med GO'-formaternes høje troværdighed. Det er jo helt afgørende, at seerne tydeligt kan se, hvad der er journalistisk indhold, og hvad der er reklame. TV 2 har bevæget sig på kanten af reglerne for TV-reklame – eller overtrådt dem. Sådan noget er svært at løse med kommunikation alene. Der skal ofte handling til også. Kommunikationen, jeg har set, tyder på, at sagens alvor ikke rigtigt er gået op for TV 2," siger Susanne Lindø. 
 
Netop de mulige konsekvenser stiller TV 2 et svært sted, ifølge William Atak. Han har svært ved at se, hvor skylden skal peges hen for at få historien lagt ned. 
 
"Normalt vil man lukke et program, eller der ville ryge nogle hoveder. Det kan TV 2 ikke her, for hvem har ansvaret? Og GO'-programmerne er stationens bedste, så de bliver ikke lukket," siger William Atak.
 

Produktionsstøtte eller reklame?

TV 2 har gennem en årrække haft partnerskaber på dagsordnen med organisationer som Kræftens Bekæmpelse, Røde Kors og Alkohol og Samfund, hvilke TV 2 mener, bidrager med noget positivt og vigtigt for Danmark. Til gengæld vil stationen ikke have "direkte politisk" kampagne i deres programmer.
 
Men Drukfri Ungdom er sovset ind i politisk kampagneføring. Organisationen består af Kræftens Bekæmpelse, Lægeforeningen, Hjerteforeningen m.fl. og så den opsigtsvækkende Vin og Spiritus Organisationen i Danmark (VSOD).
 
"De taler i øst og vest, og det forvirrer både læsere og interessenter. Det er gået for stærkt hos TV2, som det typisk kan gøre, når man står i en krise. Der rådgiver jeg altid til, at man beder om tid til at få et overblik, før man går i medierne. For hvis medierne ikke køber din fortælling, så risikerer du at hælde benzin på bålet."
- William Atak, kommunikationsrådgiver med speciale i shitstorms og direktør i ATAK Nordic
 
VSOD er en brancheorganisation for vin- og spiritusimportører, grossister og producenter i Danmark. Organisationen erklærer selv, at håbet er, at politikerne undlader at diskutere afgiftsstigninger på stærk alkohol, hvis deres forslag om en 18 års regel på køb af alkohol bliver til lovgivning.
 
Heri ligger problemet for TV 2, når stationen tilbyder Drukfri Ungdom muligheden for at få deres dagsorden ind i bl.a. GO'-programmerne. 
 
"Den holder ikke at kalde redaktionelt indhold, der er reklame, for produktionsstøtte. TV 2 prøver bevidst at forvirre, og det svækker mediets troværdighed. Det er et farligt signal at sende, at et umiddelbart journalistisk program og medie er ren forretning," siger William Atak.
 

Burde vente med at udtale sig

TV 2's udfordring med at få lagt historien ned skyldes, at de var for hurtige til at udtale sig uden af have det fulde overblik, mener Susanne Lindø.
 
Hun rådgiver typisk sine kunder til slet ikke at udtale sig, før man har den nødvendige information og har skabt et overblik over situationen.
 
"Jeg tror, at kritikken har overrasket dem. TV 2 har været for hurtigt ude med den første udtalelse, og den efterfølgende tager ikke problemet alvorligt. Det er ærgerligt at holde fast i partnerskaberne og ikke erkende problemet og tage ansvar. Det ville være måden at få lagt historien ned i stedet for, at vi nu taler om den," siger Susanne Lindø.
 
Susanne Lindø ville have rådgivet TV 2 til at vente med at udtale sig, indtil de havde fået et bedre overblik: Foto: Grønbech
 
William Atak er enig: "De taler i øst og vest, og det forvirrer både læsere og interessenter. Det er gået for stærkt hos TV 2, som det typisk kan gøre, når man står i en krise. Der rådgiver jeg altid til, at man beder om tid til at få et overblik, før man går i medierne. For hvis medierne ikke køber din fortælling, så risikerer du at hælde benzin på bålet."
 

TV 2 ligger, som de har redt

TV 2 har tidligere været i problemer med annoncørbetalt indhold i GO'-programmerne, hvor Radio- og tv-nævnet i februar  afgjorde, at sponsoreret indhold i programmerne var i strid med reklamereglerne.

Malene Munkebo Jauer, kommunikationsrådgiver og adm. direktør hos Harbinger PR, mener, at TV 2 ligger, som de har redt.

"Hvis man læser deres materiale til mulige “partnere”, er sagen helt klar, og de lægger sig i mine øjne slet ikke nok “ned”. Det er en meget problematisk sag for TV 2’s troværdighed, og sagen bør give anledning til intern selvransagelse. Når det kommercielle kommer ind i redaktionslokalet, er skaden allerede sket. Den eneste undtagelse er “støtteshows”, hvor det er helt tydeligt, at programmet er lavet for nogle," siger hun og uddyber:

 

Malene Munkebo Jauer mener, at sagen burde lede til selvransagelse hos TV 2. Foto: Harbinger PR

"Betalt eller støttet “kampagnejournalistik” er pr. definition umuligt – for udover det etiske aspekt er der også det praktiske, for hvordan agerer man, hvis eksempelvis støttepartnerens materiale viser sig at være fejlbehæftet?"

Kforum har spurgt TV 2 om at stille op til interview om sagen. De kunne ikke nå at medvirke før publicering.

Relaterede artikler

Drukfri Ungdom kritiseres for manglende åbenhed - Initiativet Drukfri Ungdom får kritik af forskere for ikke tydeligt nok at deklarere, hvem der står bag. Spørgsmålet er:...
Hvorfor samarbejder NGO'er med alkoholindustrien? - NGO'erne i Drukfri Ungdom-samarbejdet vidste godt, at alkoholindustrien betaler det meste af gildet. Forskere forstår ik...
Alkoholbranchen betaler Advices arbejde for Drukfri Ungdom - Advice bliver kritiseret af forskere for manglende åbenhed i Drukfri Ungdom på trods af bureauets egne etiske retningsli...
Vi er faktisk mere kosher end alkoholindustrien - En masse af Danmarks største NGO'er samarbejder med og lader arbejdet betale af alkoholindustrien i initiativet Drukfri ...
Tysk turistkontor betalte TV 2 for indslag - Turistkontoret betalte TV 2, fordi Tysk Turist Information ville markedsføre Tyskland som klimavenlig rejsedestination.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

31 JOB

Digital Kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.