Professor: Andel-ledelse bør holde mund nu

Nu hvor milliardbonusserne til tre suspenderede energihandlere kan havne i retten, bør Andel-ledelsen holde igen med kommunikationen, lyder vurderingen fra CBS-professor.
Andel-ledelsen - her personificeret ved bestyrelsesformand Jens Stenbæk, er i gang med at redde et trecifret millionbeløb, så det er klart, at de nu kommunikerer meget om sagen, ifølge professor ved CBS Morten Thanning Vendelø. Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix
Andel-ledelsen - her personificeret ved bestyrelsesformand Jens Stenbæk, er i gang med at redde et trecifret millionbeløb, så det er klart, at de nu kommunikerer meget om sagen, ifølge professor ved CBS Morten Thanning Vendelø. Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix
Ledelsen i Andel bør bruge truslen om en retssag fra tre suspenderede medarbejdere til at tie stille.
 
Det mener Morten Thanning Vendelø, professor ved CBS, hvor han blandt andet forsker i kriseledelse og virksomheders omdømme.
 
”At de suspenderede medarbejdere nu anlægger en retssag, er en gave for Andels ledelse. Den får leveret en begrundelse for, hvorfor den ikke ønsker at sige mere, fordi det kan påvirke retssagen. Så hvis jeg var dem, ville jeg bruge lejligheden til at holde min mund,” siger han.  
 
Efter at have været tavs længe, med den begrundelse, at der endnu ikke var udgivet årsregnskab, har både Andels direktør og bestyrelsesformand været ude at tage afstand fra bonusaftalerne. Ifølge en advokatundersøgelse, de har igangsat, er aftalerne ugyldige og indgået af en tidligere direktør i Energi Danmark, som Andel er medejer af, uden bestyrelsens vidende. 
 
”Nu er der sagt meget på kort tid, og fronterne er trukket klart op i forhold til de tidligere medarbejdere. Vi ved nu, hvad den ene og hvad den anden part mener,” siger Morten Thanning Vendelø med henvisning til, at de suspenderede medarbejdere er klar til at gå i retten for at få bonusserne udbetalt og betvivler Andels advokatundersøgelse.
 

Kommunikér om fremtiden 

De eneste budskaber, Andel nu har glæde af at gå ud med, handler om at reparere omdømmet, mener Morten Thanning Vendelø.
 
”Når vi taler omdømme, er vi som kunder og omverden interesseret i at finde ud af, hvordan en virksomhed vil agere i fremtiden, så vi kan have tillid til, at vi får de bedst mulige elpriser i det her tilfælde,” siger han og tilføjer:
 
”Det bedste, ledelsen kan gøre nu, er at bruge tid på at rydde op og afklare, hvordan man vil håndtere bonusaftaler i fremtiden. Derefter kan man kommunikere ud, at man nu har etableret klare procedurer for, hvilke typer bonusaftaler der kan indgås, og hvem der kan indgå dem, og således har truffet alle de nødvendige forholdsregler for at sikre, at den uheldige sag ikke gentager sig."
 
Denne strategi kræver dog stor påpasselighed. 
 
”Hvis det overrasker ledelsen i Andel, at der er så store bonusbeløb i cirkulation, er der formentlig andre forhold, man kan blive overrasket over. Så man skal være meget sikker på, at man har fået vendt alle sten og har det fulde overblik, inden man begynder at se fremad,” siger Morten Thanning Vendelø.  
 

Risikerer ramponeret omdømme

Selvom den anlagte retssag kan give anledning til en tiltrængt kommunikationspause for ledelsen i Andel, stopper virksomhedens problemer ikke nødvendigvis der.
 
”Hvis medarbejderne vinder retssagen, risikerer Andel og ledelsen at stå tilbage med et ramponeret omdømme, fordi de i så fald ikke har været i stand til at tage hånd om andelshavernes og kundernes interesser. Og hvis det er tilfældet, hvordan kan man så, som andelshaver eller kunde, have tillid til, at ledelsen kan varetage ens interesser på andre områder?”
 
Når det gælder Andels kommunikationsstrategi, som både har fået bestyrelsesformanden, direktøren, kommunikationsdirektøren og pressechefen til tasterne i blandt andet debatindlæg og på sociale medier, vurderer Morten Thanning Vendelø ikke, at den har været for udfarende. 
 
”En manglende eller uklar kommunikation fra ledelsen kunne hurtigt føre til spekulationer om, at der er noget at komme efter for de suspenderede medarbejdere. Så det er ikke en sag, de kan tale ned. Og de er jo i gang med at redde et trecifret millionbeløb. Hvis jeg var ledelsen, ville jeg også kæmpe for den sag,” siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også