Tør du køre med fremmede?

Hvilke tillidsforhold er på spil, når to forbrugere, der ikke kender hinanden, sætter sig ind i en bil sammen - hvordan opstår denne tillid, og hvilken rolle spiller tjenestens medieplatform i denne proces? Med GoMore som case undersøger specialet tillidsforhold i det nye kollaborative forbrug.
Hvorfor eje, når du kan dele? Det er det centrale spørgsmål i det kollaborative forbrug, eller deleøkonomien, som i løbet af de seneste ti års tid er blevet mere og mere populært.
 
Tjenester som GoMore, Airbnb og Couchsurfer vinder frem, og der kommer fortsat nye til. Dette speciale udspringer af min personlige fascination af emnet og især af den tillid, som de kollaborative forbrugere lader til at have til hinanden. Det fascinerer og forundrer mig, at mange forbrugere lader til at stole så meget på sine medmennesker, at de uden videre overdrager nøglerne til bilen eller lejligheden til hinanden, lægger sig til at sove på sofaen eller sætter sig ind i bilen til en totalt fremmed.
 
Dét forhold satte jeg mig derfor for at undersøge med GoMores samkørselstjeneste som case og med denne problemformulering: Hvilken betydning har tillidsforholdet mellem brugerne i kollaborativt forbrug, herunder specifikt ved tjenesten GoMore? Hvordan opstår tilliden? Og hvilken rolle spiller medieplatformen i dette?
 
Emnet belyses via en tredelt undersøgelse for at forsøge at afklare, hvor tilliden opstår: Først en teoretisk diskussion af kollaborativt forbrug og tillid, der bl.a. trækker på teorier af Rachel Botsman og Roo Rogers, der er pionerer indenfor feltet (Rachel Botsmans TED talks er anbefalelsesværdige), teorier om tillid af sociologerne Niklas Luhmann, Erving Goffman og Georg Simmel samt om online ethos af Elisabeth Hoff-Clausen. Dernæst en tekstuel og designorienteret analyse af GoMores hjemmeside og app, der søger at afdække funktioner og elementer, der kan hhv. fremme eller hæmme tillidsprocessen.
 
Slutteligt en brugeranalyse baseret på fire semietnografiske gruppeinterviews foretaget på GoMore-ture samt en fokusgruppe.
 
Botsman og Rogers udpeger netop tillid mellem fremmede som et af de vigtigste principper for at det kollaborative forbrug kan finde sted, og gennem den teoretiske behandling af emnet defineres to typer af tillid, som viser sig at spille hver sin rolle i forbrugerens proces med at finde, booke og få et lift på GoMore: Nemlig den systemiske tillid til konceptet og den personlige tillid mellem to brugere. De to typer af tillid opstår, aktiveres og vedligeholdes eller mistes i et kompleks samspil mellem medieplatformen og brugerne, og specialet søger at afdække de forskellige trin i denne proces med hovedfokus på medieplatformens rolle.
 
Læs hele specialet her.
 
Camilla Buch Thøgersen afleverede sit speciale i sommers på Medievidenskab på AU. Speciealet blev belønnet med karakteren 12.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også