En stopklods for al positiv udvikling
Psst. Har du hørt om greenhushing?

Flere virksomheder undgår at kommunikere deres bæredygtige tiltag i frygten for at blive beskyldt for greenwashing, men det er ikke vejen frem. Man kan istedet lære af virksomheder som Letz Sushi, som kommunikerer åbent og ærligt om deres bæredygtige tiltag.

Er din virksomhed også bange for at blive anklaget for greenwashing? Så er I måske i gang med greenhushing - og det er faktisk endnu værre!

For mange virksomheder hænger der en stor tung trussel om at blive anklaget for greenwashing. De vil ikke risikere at blive hængt ud for ikke at være grønne nok. Og i en klimadebat, hvor bæredygtighedspolitiet svinger pisken, er den frygt forståelig.

 

I en undersøgelse udgivet i Journal of Sustainable Tourism kunne forskerne se, at langt under halvdelen af de grønne tiltag i hotelbranchen blev kommunikeret. Der var en kæmpe forskel på, hvor meget virksomhederne gjorde - og hvor meget de fortalte kunderne om.

 

Kun 30% af de bæredygtighedstiltag de førte ud i livet, blev kommunikeret på hjemmesiden. Virksomhederne var enormt opmærksomme på, hvordan deres kunder ville modtage budskabet.

 

Men hvorfor vil virksomheder dog gå glip af værdifuld branding, der kunne sikre dem flere og mere loyale kunder? Fordi de er bange for at blive anklaget for greenwashing. Men hvis man som virksomhed rent faktisk sætter handling bag sine intentioner, er der intet at frygte. Det handler bare om at have styr på sin kommunikation - og sin bæredygtighedsstrategi. Ingen af delene behøver at være perfekte.

 

H&M er en virksomhed, der er blevet beskyldt for greenswashing med konceptet "H&M CONSCIOS", hvor tøjet markedsføres som værende bæredygtigt, samtidig med at det er enormt billigt og ofte skal udskiftes.

 

Man skal ikke sidde i årevis og vente på, at strategien er perfekt, for så er den allerede forældet og konkurrenten er løbet hurtigere, fordi de turde være mere åbne.

 

Greenhushing
Virksomheder, der ikke tør fortælle om sine bæredygtige tiltag, er så udbredt, at det har fået sit eget begreb. Greenhushing blev først beskrevet af konsulentvirksomheden Treehugger i 2008. De mødte gang på gang kunder, der var tøvende med at kommunikere omkring deres bæredygtige tiltag. Enten fordi de ikke ville fremstå som økohippier, eller fordi de ikke mente, at de gjorde nok.

 

Men hvornår er nok nok? Svaret er for de fleste virksomheder, der ikke er født grønne; aldrig. For man kan altid gøre mere. Man kan altid finde nye smartere løsninger, der ikke sviner kloden. Man kan altid reducere sit aftryk med lidt mere. Vi kan altid sætte barren lidt højere - men vejen derhen er ligeså vigtig som destinationen.

 

Det gode fiskeeksempel
Letz Sushi, der lever af havenes hårdt pressede fiskebestand, har i mange år været en del af problemet. Sushi-produktion og forbrugernes umættelige behov for tun, er blandt andet ansvarlig for, at den store Blue Fin Tuna er reduceret med 90% og i fare for at uddø.

 

Traditionelt er sushi altså alt andet end bæredygtigt, men Letz Sushi har for alvor taget bæredygtighed ind som en kerneværdi. Virksomheden har sat som mål, at senest i 2025 vil man udelukkende lange dansk fisk over disken, endda med hovedvægt på skånsomt fanget kystfisk. Betyder det, at de ikke skal kommunikere omkring det før 2025? Og hvad nu hvis det ikke lykkes?

 

CEO i Letz Sushi Anders Barsøe står i spidsen for restaurantens bæredygtige udvikling.

 

De spørgsmål har utvivlsomt været vendt hos direktionen. Men de har heldigvis valgt at være meget åbne omkring arbejdet for at sikre verdens fiskebestande - også selvom de måske ikke kommer i mål i 2025. Den beslutning er god for virksomheden, der utvivlsomt vil blive belønnet af både forbrugere og den arbejdskraft, de skal tiltrække. 

 

Sig det med åbenhed
Det værst tænkelige scenarie for en virksomhed i forhold til greenwashing er måske at blive hængt ud på sociale medier eller ende i et konfrontatorisk interview med en journalist på TV (hvilket er en helt utrolig urealistisk frygt med mindre virksomheden hedder Maersk, for journalister interesserer sig desværre ikke specielt meget for virksomhedernes sustainability-strategier - endnu).

 

Men det er også svært for en journalist at være konfrontatorisk, hvis virksomheden allerede har været fuldstændig åben omkring de udfordringer, man har med at nedsætte CO2-aftryk i produktionen.

 

Den åbenhed handler ikke bare om at undgå en shitstorm. Det handler om at inspirere hinanden og vise andre virksomheder, at det er muligt at lave om på indgroede vaner. Hvis naboen begynder at køre i en fed elbil, er sandsynligheden for, at du selv overvejer elbilen også større. På samme måde med virksomheder - hvis man kan vise konkurrenten, at man har tager store skridt for klimaet, begynder de måske også at gøre det.

 

Greenhushing er farligt for klimaet
Normalt er dårlig eller manglende kommunikation et problem, der kun vedrører virksomhederne selv. Men greenhushing er et kollektivt problem, der kan få alvorlige konsekvenser for os alle sammen. Vi går nemlig glip af noget af den motorkraft, der skal sætte skub i den grønne omstilling.

 

Lige nu står vi utvivlsomt foran så store udfordringer, at vi skal gøre tingene på nye måder. For blot at nå den Parisaftale, som ingen rigtig tror er realistisk længere, skal vi omstille hele vores samfund. Vi skal skrue på alle de knapper, der findes - og så opfinde endnu flere knapper at skrue på.

 

Selvom Danmark ligger helt i top i, når gælder om at implementere verdensmålene, så halter det for de mange små- og mellemstore virksomheder, som udgør mere end 95 % af virksomhederne i Danmark. Kun 35 % af de adspurgte SMV'er har et kvalificeret kendskab til FN’s Verdensmål, viser en analyse fra Dansk Erhverv fra 2019. 

 

De har fokus på drift og vækst, og kan ikke nødvendigvis se relevansen for deres virksomhed. Men hvis de mange små og mellemstore virksomheder ikke kommer med på vognen, så kommer omstillingen til at gå alt for langsomt.

 

Vi har derfor brug for alle de gode historier til at inspirere hinanden. Når Letz Sushi begynder at kommunikere om deres bæredygtighedstiltag inspirerer de både kunderne og deres konkurrenter.

 

Så drop alt om greenhushing og tænk kommunikation ind i strategien fra starten. Vær åben omkring de sårbarheder, enhver vej mod en bæredygtig forretning har. Og råb op, så I kan være med til at inspirere andre virksomheder. Lad de grønne ringe sprede sig, så grønt bliver det nye sort. Er I de første i jeres branche, så vær de firstmovers, der tager de første seje skridt - også selvom de er usikre.

Relaterede artikler

Grøn, grønnere, LEGO? - I disse dage, hvor medierne flyder over med nyheden om, at LEGOs regnskab ikke lever op til forventningen om evig fremga...
Alle skal se, at du skrotter plastikken - Efter årtier med endeløs brug af plastik er verden ved at få øjnene op for konsekvenserne af det ubæredygtige forbrug. S...
Red verden i julen - Julen er en tid for traditioner og ekstremt forbrug. Noget kunne tyde på, at vi er nogle af de sidste, der kan redde pla...
7 kommunikationsråd til at undgå greenwashing - Tør I være åbne omkring jeres bæredygtighedsstrategi - også selvom den ikke er perfekt?
Grøn filmproduktion: bæredygtig drøm eller virkelighed? - Sandheden er, at film sviner – om vi vil det eller ej. Heldigvis gøres der noget ved problemet, skønt det langt fra er n...
Er forfattere de bedste taleskrivere? - Hold da op, hvor S-regeringen satser på klimaambitioner – og på taleskrivere. Et stort antal stillinger er blevet slået ...
Vil EU’s klimapolitik skabe grønne handelskrige? - EU arbejder på at indføre en klimatold kaldet carbon border adjustment mechanism. Formålet er at reducere risikoen for k...
Det handler om tillid og klima - 2.324 k-folk fra 44 forskellige lande har talt. De vigtigste strategiske issues frem mod 2023 for dig som kommunikatør e...
-
SoMes ni største coronatrends - 2020 blev året, hvor vi alle lærte at holde onlinemøder og webinarer, at internetshoppe og forsøge at få vores staycatio...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

87 JOB

Praktikant

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

SoMe-redaktør

Frist: 25. oktober

Studentermedhjælper

Frist: 29. oktober

Head of Communications

Frist: Hurtigst muligt
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.