Forståelse i tale og på skrift

Når vi som mennesker kommunikerer med hinanden, gør vi det oftest i mundtlige samtaler, men i de seneste år har internettet givet os nye muligheder for kommunikation i form af sociale medier som Facebook, Twitter og lignende, hvor vi kan kommunikere med hinanden på tværs af fysisk afstand.
Foto: Youst / Getty Images
Foto: Youst / Getty Images
I mit speciale undersøgte jeg den fælles forståelse mellem mennesker, og hvordan den kommer til udtryk. Jeg undersøgte, hvordan en gruppe unge elever udtrykte henholdsvis forståelse og manglende forståelse i deres kommunikation med hinanden i mundtlig samtale og i online, skriftlig interaktion på det sociale medie Facebook i chatten Messenger.
 
Resultatet viste, at der ikke var stor forskel på, hvordan eleverne viste deres forståelse. I begge kommunikationsformer tjekker modtageren af talen sin forståelse, og ved at gøre dette, får taleren mulighed for enten at anerkende eller rette denne forståelse, og derved skabes fælles forståelse mellem samtaledeltagerne. Den fælles forståelse er dog stadig ikke fuldt ud komplet i hverken den mundtlige eller skriftlige kommunikationsform, hvilket vidner om, at vi som mennesker ikke altid kan forstå hinanden til fulde, men at vi stiller os tilfredse med en tilstrækkelig forståelse.
 
Jeg konkluderer, at vi bruger de samme værktøjer for at skabe forståelse, uanset om vi kommunikerer på skrift eller i tale, at turtagningssystemet på grund af kommunikationsform og kommunikationshastighed er udfordret i online kommunikation, men at dette ikke umuliggør skabelse af forståelse.
 
Specialet er skrevet af Kamilla Gholami Andresen ved Københavns Universitet ved Sprogpsykologi.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job