Kræver bøderegn for greenwashing

Når virksomheder vildleder om, hvor grønne deres produkter er, skal konsekvensen være mere end en "reprimande", mener man i Forbrugerrådet Tænk. Fremover skal virksomheder forvente at blive politianmeldt, lyder svaret fra kontorchef hos Forbrugerombudsmanden.
Sanktionerne for greenwashing bør være hårdere, mener Forbrugerrådet Tænk. Grafik: Alexander Nordahl Jensen
Sanktionerne for greenwashing bør være hårdere, mener Forbrugerrådet Tænk. Grafik: Alexander Nordahl Jensen
Forbrugerombudsmanden, der holder virksomheder i ørerne, når det gælder markedsføring, har fået tilført flere midler, hvilket også allerede har ført til et større antal "indskærpelser" over for virksomheder, der overtræder reglerne.
 
Men nu er det tid til næste skridt i sanktionerne, mener man i Forbrugerrådet Tænk. 
 
”Vi håber, at Forbrugerombudsmanden nu rykker over til at give bøder og politianmelde virksomheder, der overtræder loven, siger Marie Frank-Nielsen, der er jurist i Tænk, til Kforum. 
 
Hun udtrykker samtidig tilfredshed med, at der er kommet flere midler til Forbrugerombudsmanden og flere afgørelser om markedsføring, der er i strid med lovgivningen. 
 
Men økonomi må ikke stå i vejen for, at der tages kraftigere midler i brug. 
 
”Det kan kræve flere ressourcer, hvis Forbrugerombudsmanden skal politianmelde og give bøder, men så må de få de ekstra midler. Det skal ikke være, fordi det er bøvlet, at man undlader at handle, når vi taler om så så vigtig en sag som greenwashing.”
 
Hvorfor mener I, at det er nødvendigt med bøder og politianmeldelser?
 
”Nu har vi snart se så mange eksempler på greenwashing, at det kræver en mere håndfast tilgang fra Forbrugerombudsmanden. Ellers svigter man forbrugerne og stikker potentielt en kæp i hjulet på den grønne omstilling,” siger Marie Frank-Nielsen.
 

Kan forebygge greenwashing

Hun mener desuden, at det forebygger den forventede stigning i greenwashing-sagerne.
 
”Det kan få den præventive effekt, at virksomhederne forstår, at hvis de vil bruge grønne udsagn, så skal de sætte sig ind i reglerne og kunne dokumentere deres påstande.” 
 
For hvis forbrugerne ikke kan regne med, at det produkt, de køber, er mere grønt end et andet, er risikoen, at de stopper med at prioritere indkøb, der er bedre for miljøet, lyder hendes argument.
 
Forbrugerombudsmanden indledte sidst i 2022 nogle informationsmøder om, hvordan virksomheder og andre undgår greenwashing.
 
Men det burde ikke være nødvendigt at give virksomhederne en endnu længere løbesnor, mener Marie Frank-Nielsen.
”Det er ikke noget nyt i, at man ikke må vildlede. Man skal altid kunne dokumentere de påstande, man kommer med; det er jo en del af markedsføringsloven,” siger Marie Frank-Nielsen.
 

Forbrugerombudsmanden: Virksomheder skal forvente at blive politianmeldt

Hos Forbrugerombudsmanden henviser kontorchef Karen Søndergård til, at man følger praksis på andre områder, som gælder at "vejlede og advare erhvervslivet, inden vi skred til politianmeldelser".
 
Af samme årsag har Forbrugerombudsmanden iværksat en omfattende kommunikationsindsats, oplyser Karen Søndergård i et skriftligt svar til Kforum. 
 
"Vi har udarbejdet en kvikguide og indskærpet forbuddet mod vildledning i de sager, vi har behandlet angående virksomheders udsagn om deres produkters miljøbelastning, ligesom vi har holdt over 40 oplæg om miljømarkedsføring alene i 2022."
 
Derfor kommer der nye boller på suppen, ifølge Karen Søndergård. 
 
"Fremover må virksomheder forvente at blive politianmeldt, hvis vi vurderer, at de anvender vildledende udsagn. Begrundelsen for at have givet indskærpelser hidtil er derfor ikke ressourcer," siger hun og tilføjer: 
 
"Men det er jo rigtigt, at politianmeldelser er betydelig mere ressourcekrævende og derfor har stor betydning for, hvor mange sager vi kan behandle.”
 

Første retssag om greenwashing er på vej

Et lovforslag, som ville gøre det muligt at idømme virksomhedsledere fængselsstraf for grelle og gentagne tilfælde af greenwashing, har været i støbeskeen, men er indtil videre skrinlagt, oplyser Marie Frank-Nielsen.
 
I løbet af 2023 forventes retssagen mod Danish Crown at løbe af stablen i landsretten, hvor den tager sin begyndelse på grund af sin principielle karakter. Retssagen er anlagt af Dansk Vegetarisk Forening og Klimabevægelsen, da de mener, at kampagnen ”klimamærket gris” er udtryk for greenwashing.
 
Tænk er indtrådt i sagen til støtte for de to organisationer, mens Dansk Industri og Landbrug & Fødevarer har gjort det samme for Danish Crown.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også