En guide til SEO-optimering
Optimér dine tekster, og få mere trafik

I infernoet af hjemmesider, reklamer og andet støj kan det virke helt uoverskueligt at nå op i toppen af Googles søgeresultater, men fortvivl ej! Du behøver ikke sælge din sjæl for at få din hjemmeside til at ligge nummer ét. Hvis du gør dine tekster SEO-venlige og følger Googles retningslinjer, så er du allerede godt på vej! Foto: Westend61

Du har helt sikkert hørt om SEO (søgemaskineoptimering) og tænker, du gerne vil have SEO-optimeret din side. Men hvordan? Og er det dyrt og besværligt? Heldigvis ikke. For med nogle få greb kan du selv forbedre dine tekster og din hjemmeside, så du kommer højere op i søgeresultaterne og får mere trafik. Christiane Bjørn Weile er din guide til, hvordan du SEO-optimerer din hjemmeside.
”Det bedste sted at skjule et lig er på side 2 i Google,” er en populær pointe, når vi taler om SEO. For uden søgemaskineoptimering havner du let bagerst i bussen, hvor ingen finder din hjemmeside. Det giver sig selv. Hvor ofte klikker du videre til side 2, 3 og 4, når du leder efter noget på Google? Nej, vel. De virksomheder, blogs, medier og organisationer, der formår at rangere højt i søgeresultaterne, har overhånden. At ligge på side 1 – og måske endda nr. 1 – betyder meget for antallet af læsere og kan mærkes på bundlinjen.
 
Heldigvis er vejen til trafik gode tekster. De gode tekster ved du sikkert en masse om, så du skal bare lære at gøre dem SEO-venlige og optimere din side mod Google.
 
Teknikken på plads
Først og fremmest skal du have teknikken på plads. Det vil sige, at du skal:
 
  1. Sørge for, at din side er i responsivt design, dedikeret til alle enheder (mobil, tablet og computer). Brug fx WordPress, så er du sikker på, at det er i orden.
     
  2. Sørge for, at din loadtid er under 2 sek. Du kan tjekke den på Google Page Speed, som også kommer med forslag til, hvordan du kan forbedre loadtiden. Hvis din side er lang tid om at loade – altså komme frem, når man har klikket på hjemmesideadressen – får det konsekvenser for din sides placering i Google.
     
  3. Tjekke, at du ikke har døde links liggende, fx via deadlinkchecker.com.
     
  4. Installere Yoast SEO til WordPress, hvilket hjælper dig med at optimere din SEO.
     
  5. Gøre din menustruktur overskuelig med menunavne, der indeholder nøgleord (de ord, du gerne vil findes på, og som flest søger på inden for dit emne).
     
  6. Flytte din side fra http til https (det skal du muligvis have en udvikler til at hjælpe dig med, men det koster væsentlig mindre end en bondegård – i omegnen af 1.000 kr.) Google favoriserer nemlig https, fordi det sikrer deres brugere mod hackere. Og vi vil gerne gøre alt det, Google favoriserer.
 
Google er din ven. Derfor kan det virkelig betale sig at efterleve Googles ønsker, som eksempelvis at flytte din side til https. Foto: NurPhoto / Contributor

Når du lægger tekster op i WordPress
Når du har skrevet dine gode tekster, hvor du sælger dit budskab, tager modtageren i hånden, informerer, argumenterer og stiller dig selv i et troværdigt lys, skal teksterne lægges op i dit CMS-system. Som sagt anbefaler jeg WordPress, som er det mest udbredte CMS-system i verden, SEO-venligt og meget let at bruge. Du skal:
 
  1. Indsætte interne links i dine tekster (typisk 3-5 i en tekst på 300-500 ord). De interne links må gerne indeholde nøgleord.
     
  2. Udfylde SEO-titel og metabeskrivelse, som er den blå overskrift og den lille tekst, der kommer frem i søgningerne på Google. Når du har installeret Yoast SEO, er det let at udfylde SEO-titel og metabeskrivelse. Nævn et nøgleord som det første i din SEO-titel, for det er det, Google læser først. SEO-titler og metabeskrivelser er uhyre vigtige. Det er de to tekster, dine læsere/potentielle kunder ser først – altså de, der introducerer jer for hinanden. Og de fortæller Google, hvad du sælger. SEO-eksperter mener, at du kan forbedre dine placeringer i Google ved blot at udfylde de to tekster.
 
Når du skal SEO-optimere, er der en klar fordel i at vælge WordPress som din virksomheds CMS-system. Det er nemlig både SEO-venligt og let at bruge. Foto: Hoch Zwei / Contributor
 
At holde din side levende
Google vægter relevant kvalitetsindhold meget højt og favoriserer sider, hvor der løbende kommer nyt indhold. Deres robotter kigger også efter, om siden i forvejen har mange besøg, om brugerne er længe på siden, om den konverterer godt (altså, om folk agerer, som du gerne vil have dem til – fx skriver en mail til kontaktmailen, ringer til dig, liker dig osv.), og om brugerne anbefaler siden. Det er derfor vigtigt, at du altid og hele tiden holder din side levende. 
 
Eksterne links er ligesom gode referencer
En vigtig del af SEO er eksterne links, for de peger ind på din side som gode referencer, og det vægter Googles algoritmer højt. Google vil gerne anbefale en side, som i forvejen er anbefalet og anbefalelsesværdig. Du skal derfor forsøge at få folk til at linke ind til din side. Det kan du fx gøre ved at iværksætte nogle spændende tiltag eller konkurrencer, som folk har lyst til at dele på nettet. Links fra Facebook og andre sociale medier tæller desværre ikke som eksterne links i det store linkregnskab, for de er ’nofollow’, som fortæller søgemaskinerne, at linket ikke skal påvirke placeringerne i søgeresultaterne.
 
Googles algoritmer elsker eksterne links, men desværre gør dette sig ikke gældende for de links, der kommer fra sociale medier. Foto: James Leynse / Contributer
 
Hjælp mig!
Lyder det hele indviklet, tørt og teknisk, er der hjælp at hente i bogen Tekst og trafik – vejen til mere salg på nettet. Den er den første af sin slags, der kombinerer klassisk kommunikation med SEO. På 165 sider lærer du på en pædagogisk og sjov måde, hvad du skal gøre og hvorfor. Du får forklaret, hvad SEO er, hvordan Googles algoritmer fungerer, og hvad du præcis skal gøre for at optimere dit indhold mod søgemaskinerne. Du får fx også hjælp til, hvordan du installerer Yoast SEO i WordPress, hvordan du lægger indhold op med interne links, og hvordan du laver en nøgleordsanalyse. Og så får du gode fif til hele kommunikationsdelen. Hvordan du kommer i gang med at skrive, hvad du skal skrive, og hvordan du skal skrive, så du sælger dine budskaber så godt, at dine modtagere handler på dem.
 
Læs mere om bogen her, og se her en film med gode fif fra bogen.

Relaterede artikler

Derfor hader vi Comic Sans! - Der er mange debatter, der kan dele vandene. Hvilken vej skal toiletrullen vende? Hører ananas overhovedet til på pizza?...
En nådesløs, ærlig manual over verdens tilstand - Nej, internettet blev ikke skabt til kattevideoer. Pluto er en mobbet planet, ingen gider søge efter, og Chuck Norris er...
Er du også bange for grafer? - Er du også bange for grafer? Du har været der før. Det var et helvede. Der var både x- og y-akser, og det endte med at l...
Vi er forsøgskaninerne i det sociale eksperiment - Nettet og de sociale medier har på rekordtid ændret rammerne for vores måde at kommunikere og omgås med hinanden på, og ...

Giv din stemme

30 stemmer
4,9/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

31 JOB

Communication consultant

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.