En analyse af Socialdemokraternes nye kampagne vendt mod indvandrere og asylansøgere
Mor Helle skal nok redde jer fra de slemme muslimer

Skrevet af

David Trads
Journalist, konsulent

16 artikler

1 indlæg

Det nye socialdemokratiske payoff, som Helle Thorning-Schmidt lancerede i nytårstalen – nemlig #detdanmarkdukender – begynder nu at materialisere sig, så vi ved, hvad statsministeren egentlig mener med det: Det Danmark, du kender, forstår vi på den spritnye kampagne, er et Danmark, hvor vi møder folk udefra med dyb skepsis. Vi vil gøre alt, hvad vi kan for at holde dem ude ved hjælp af ’stramme asylregler’ – og slipper de alligevel ind, ja, så skal de edderbankemig bestille noget, for her i landet der ’skal du arbejde.’
 
En ironisk kommentar til kampagnens skjulte budskab.
 
I den nye kampagne træder Thorning-Schmidt speederen helt i bund som den skrappe høg i udlændingedebatten. Det er – åbenlyst og med fuldt overlæg – et signal til de op imod 100.000 vælgere, der skal vindes tilbage til Socialdemokraterne fra Dansk Folkeparti, om, at de trygt kan komme hjem. Signalet er bøjet i neon og råbt ud i en megafon: ’Mor Helle skal nok redde jer fra de slemme muslimer!’
 
 
Jernhandsken er trukket.
 
Den Thorning, vi ser i denne kampagne, er den samme som den Thorning, der i 2010 på tv sagde, at ’når jeg ser en 13-årig pige med tørklæde, må jeg ærligt sige, at det provokerer mig.’ Eller den socialdemokratiske kurs over for flygtninge, som Mette Reissmann, partiets ordfører, udtrykte i 2014, nemlig at ’flygtninge er uønskede gæster, uanset hvordan man vender og drejer det.’
 

Statsministeren indtager rollen som den hårde værdikriger, der sagtens kan give Kristian Thulesen Dahl kamp til stregen i en valgkamp – og som er langt fra alle de radikale ’slapsvanse’, anført af Zenia Stampe, som slører billedet af en benhård udlændingekurs. Denne regering, er budskabet fra Thorning-Schmidt, fører en hård, hård linje over for udlændinge.
 
 
 

Negative campaigning – nu med Helle
Kampagnen er lige efter den amerikanske über-spinmeister Karl Roves playbook: Rove, som førte George W. Bush fra politisk fallent til Texas’ guvernør og USA's præsident, forfinede udtrykket ’det bedste forsvar er et angreb’, idet han gentagne gange valgte at angribe Bushs politiske modstandere lige præcis der, hvor de ellers mente, at de var stærkest og på hjemmebane.
 
 
Med inspiration fra kampen mod Kerry
Kroneksemplet er angrebet på krigshelten John Kerry ved præsidentvalget i 2004 for at være en kryster under den Vietnamkrig, han ellers var berømmet for. Angrebet, der blev ført per stedfortræder, var langt fra sandheden, men det virkede. Siden er det blevet standard i amerikansk spin. Tænk på Obama, der i 2012 angreb Mitt Romney der, hvor han var stærkest – nemlig på hans succes som erhvervsleder.
 
Målet er at hente alle de tabte S-vælgere tilbage fra DF
Lige nu gentager Socialdemokraterne Rove-taktikken i Danmark: Efter i to årtier – reelt siden Dansk Folkepartis stiftelse i 1995 – at have været trængt helt i defensiven på udlændingeområdet vælger partitoppen nu angrebet. Man vil simpelthen ikke risikere endnu en valgkamp – og endnu et nederlag – på at være valne på det område, der åbenlyst vil blive et af valgets afgørende.
 
 
De strateger i partiet, jeg har talt med i de forløbne måneder – og endnu mere tydeligt i fagbevægelsen – har hungret efter, at statsministeren gik til angreb på netop dette område. Arbejdere, der allerede er gået fra S til DF, eller som overvejer at gøre det, angiver næsten alle sammen som årsag, at de ikke føler, at den socialdemokratiske top har ordentlige svar på udlændingeområdet.
 
Den nye kampagne er i det mindste et forsøg på at komme de titusinder af vælgere i møde, som skal flyttes tilbage fra blå til rød blok – og kampagnens tekst viser, at partiet ser stort på, at de lystigt blander begreber sammen: ’Stramme asylregler og flere krav til indvandrere’ står der eksempelvis først – og dernæst ’Kommer du til Danmark, skal du arbejde.’
 
 
Her Bagsidens ironiske bud på en kritik af kampagnen. Den politisk korrekte Facebooker og Politiken er skuffet. Meget skuffet.
 
Første budskab er altså, at flygtninge og indvandrere er et fedt i socialdemokratisk optik. Bare for god ordens skyld så er der faktisk forskel: En flygtning er eksempelvis en mand, der er traumatiseret af krig i Syrien mod Islamisk Stat, og som på grund af Thornings ’stramme asylpolitik’ ikke kan få sin hustru og sine børn med til Danmark. Budskabet til ham? Kan du så se at komme sving, din dovne hund!
 
Jernhandsken er trukket
En indvandrer er – ifølge den retorik som socialdemokrater ofte selv bruger – en person, der enten selv er indvandret til Danmark fra et andet land, eller hvis forældre eller bedsteforældre gjorde det. Denne gruppe bør naturligvis have et arbejde. De bør i øvrigt kaldes danskere!
 
For Thorning-Schmidt & kammerater er denne forskel imidlertid mindre vigtig. Alle undersøgelser viser alligevel, at vælgerne blander det hele sammen. Budskabet er det centrale: Det Danmark, du kender, er et Danmark, hvor Thorning-Schmidt er benhård over for de muslimer, der enten allerede er kommet eller overvejer at flygte hertil. Jernhandsken er trukket.
 
__________________________________________________________
Reaktionen fra Sverige
 
 
Nogle af reaktionerne på Twitter om kampagnen
 
 

Relaterede artikler

Dobbelttæsk med et vådt DJØF-blad - Når vi står i valgboksen den 18., skal vi huske Helles og Løkkes duel i torsdags. Den var nemlig et stykke dramatik, der...
#EngangVarJegFlygtning - Kun få kandidater lykkedes i valgkampen med at bruge sociale medier til at slå igennem på landsplan. Ofte var omtalen ko...
Medmenneske eller menneskesmugler? - Flygtningekrisen er nået til Danmark. Danskere i tusindvis strømmer til på gaderne og sociale medier. De vil hjælpe med ...
Vi venter stadig, Mette - Mette Frederiksen er ny S-missionær for det gamle arbejderparti. Nu ansætter hun 13 nye folk, som skal gøre hende til la...

Giv din stemme

16 stemmer
3,8/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

34 JOB

Senior Communication Advisor

Se alle job Indryk job

Job

Pressechef

Frist: 17. september

Indholdsredaktør

Frist: 4. oktober

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 6. oktober
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.