Mums for verdens mest woke is

Siden 1978 har Ben & Jerry’s eksisteret som et af de førende ismærker i verden. Men udover at sælge icecream-buckets med kreative navne er Ben & Jerry’s også førende i at være det mest aktivistiske og socialt bevidste ismærke i verden. Vi gennemgår dem her is for is.
Læs hvilke sager Ben & Jerry's har kæmpet for gennem tiden is for is
Læs hvilke sager Ben & Jerry's har kæmpet for gennem tiden is for is
af Alexander Nordahl
Ben & Jerry’s har efterhånden haft en lang række mærkesager, der har vedrørt alt fra klima til fattigdom eller antiracisme. Når virksomheden får en ny mærkesag, gør de naturligvis, hvad de gør bedst, nemlig at lave en dertilhørende is. Og i bedste Ben & Jerry-stil har disse is et navn, der er baseret på en pun, som ville gøre enhver sjov far derude jaloux. 
 
Her er et breakdown af de sidste 30 års aktivistiske is, hvad de stod for, og hvad de smagte af. 
 

Rainforest Crunch (1989) 

Med cashew- og paranøddesmag.
 
Rainforest Crunch var Ben & Jerry’s første forsøg på at lave en is, der skulle støtte et socialt problem. Idéen var at købe nødderne til isen af uafhængige bønder i Brasilien, for på den måde kunne de understøtte fattige brasilianere. Isen blev desuden mere bæredygtig af, at nøddeplukkeri ikke kræver, at man fælder træer. To fluer med ét smæk: Red regnskoven, og hjælp de fattige bønder.  
 
Desværre forårsagede denne is en skandale, da Ben and Jerry’s endte med at købe størstedelen af deres nødder hos større virksomheder i stedet for mindre landbrug. Men i fem år proklamerede isens indpakning stolt "money from these nuts will help Brazilian forest peoples start a nut-shelling cooperative." 

 

One Sweet Whirled (2002) 

Karamel- og kaffeis med skumfidus og karamel/kaffe-fudge.
 
Først i 2002 turde Ben & Jerry’s igen kaste sig ud i at markedsføre en aktivistisk is. Denne gang var smagen ikke i lige så høj grad forbundet med budskabet.
 
One Sweet Whirled-kampagnen havde global opvarmning i fokus. Meget nobelt taget i betragtning af, at is nok ville sælge bedre i en varmere verden. Det lykkedes dog virksomheden at skabe en af de første store kampagner med klimaet i fokus, og de rejste 300.000 dollars til miljøfokuserede organisationer.  
 

 

Yes, Pecan (2009) 

Med pekannødder.
 
Året er 2009, Obama har vundet præsidentvalget, og alle liberale i USA er ved at gå op i limningerne af glæde. Chancen benytter Ben & Jerry’s selvfølgelig til at omdøbe deres “Butter Pecan”-isvariant til “Yes, Pecan” efter Obamas valgslogan “Yes, we can”.
 
Om de så otte år efter ville lave “Make America Half Baked Again”, vidste man ikke på dette tidspunkt. Denne gang var der ikke en større idé bag isen andet end at proklamere brandets politiske overbevisning, selvfølgelig. 
 

 

Save Our Swirled (2015) 

Hindbæris, skumfiduser, mørk og lys chokolade
 
Med “Save Our Swirled” giver Ben & Jerry’s et lille nik til det berømte morsesignal “Save Our Souls”.
 
Kampagnen er den anden, der beskæftiger sig med klimakrisen, men denne gang er det noget sværere at finde ud af præcist, på hvilken måde isen er med til at gøre en reel forskel. 
 
På Ben & Jerry’s egen hjemmeside står der, at isen blev lanceret i forbindelse med klimatopmødet i Paris i 2015, og man skal “Take Action Online” for at hjælpe til med, at verden er CO2-neutral i 2050. Prisværdigt motiv, men man kan spise sig ud af en klimakrise lige så lidt som man kan greenwashe sig ud af en fødevarekrise. 
 

 

Empower Mint (2016) 

Pebermynteis med browniestykker og fudge
 
“Empower Mint” er, hvis man skulle have fået brainfreeze, et ordspil på “Empowerment”. Denne gang støttede man heller ikke noget økonomisk, udover virksomheden, hvis man købte isen.  
 
Isen udkom d. 2. maj 2016; en dato, der er signifikant ifølge Ben & Jerry’s hjemmeside, fordi det var 62 år siden, at højesteretten i USA foretog “Brown vs. Board of Education”-afgørelsen. Men nok vigtigst af alt, fordi det var tæt på præsidentvalget i 2016. Et valg, hvor Ben & Jerry’s-koncernen nok ville have stemt på Spearmint Sanders eller Cookie Djoe Biden.

 

Pecan Resist (2018) 

Med pekannødder
 
Trump vandt præsidentembedet i USA i 2016. Det fik mange demokrater til at spå verdens undergang. Valgresultatet fik Ben and Jerry’s til at skifte navnet på den is, der tidligere skulle hylde Obama. Nu havde isen et navn, der fungerede som en slags protest imod Trump, a la Shia LeBeoufs “He Will Not Divide Us”-kampagne.
 
Samtidig var Trumps tilhængere i gang med at lobbye hos andre ismærker for at få en is med et potentielt klassisk navn som “Build That Wallnut” og “Fudge Her Up”. 

 

 

Justice ReMix’d (2019) 

Kanel- og chokoladeis med kanelbolledej og spicy brownies
 
Ifølge benjerry.com er kampagnen bag Justice ReMix’d et samarbejde med Advancement Project National Office, som støtter forskellige sociale tiltag, der kredser om afroamerikaneres rettigheder. Igen er det ret svært at finde ud af præcis, hvad kampagnen støtter, og man kunne antage, at Ben and Jerry’s fandt på det ellers udmærkede ordspil, før de besluttede, hvad den skulle bruges til. 
 

 

Change the Whirled (2021) 

Karamelis med fudgechips, grahamskiks og chokoladecookies 
 
Med denne is begynder man at kunne mærke, at Ben & Jerry’s allerede er ved at blive lidt frosne i deres pun-game. “World” blev allerede til “Whirled” i 2002 og til “Swirled” i 2015. 
 
“Change the Whirled” var et samarbejde med den amerikanske fodboldspiller og aktivist Colin Kaepernick. Han er kendt for at knæle i NFL i 2016 for at demonstrere for sorte amerikaneres rettigheder. Kaepernick blev en kontroversiel figur i USA og er blevet udelukket fra NFL. Han er desuden veganer, hvorfor “Change the Whirled”-isen ikke indeholder mejeriprodukter. 
 

 

Change Is Brewing (2021) 

Med kaffeis, skumfiduser og fudge 
 
Den første is siden 1989, hvis navn ikke er et ordspil på noget med is. Befriende – ligesom Ben & Jerry’s med denne smag vil befri USA fra raceulighed. Kampagnen er et samarbejde mellem mindre virksomheder ejet af afroamerikanere. 
 
På trods af at marketingafdelingen i Ben & Jerry’s i denne omgang har modstået den indædte trang, som mange boomer-onkler derude må føle, når de spiser tarteletter og endnu ikke har sagt “nogle ta’r det tungt, andre...”, blev der alligevel både danset og lavet baglæns saltomortale, da de fandt på navnet, ifølge dette interview. 
 


 

Chocolatey Love A-fair (2023) 

Chokoladeis med saltede karamelstykker og karamelfudge
 
Den sidste is på listen er den endnu ikke udkomne Chocolatey Love A-fair, hvis mission er at ende slaveri i chokoladeindustrien. Isen er et samarbejde med det næsten lige så socialt bevidste brand Tony’s Chocolonely.
 
Isens svar på Abraham Lincoln er i frysedisken i starten af 2023. 

 

 

Alle is samlet i en tidslinje her:

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også