Ugens ananas: Emil Høgsted Lauritsen

Hvem er k-branchens rising stars? Hvor arbejder de, hvad er deres visioner for branchen, og hvem ser de op til? Kforum har sat en stafet i gang - og denne gang siger vi velkommen til Emil Høgsted Lauritsen - Digital Developer hos GroupM og uddannet BSC in Engineering (ITCOM) fra Aalborg Universitet i København.
Emil Høgsted Lauritsen. Ugens ananas i egen juice.
Emil Høgsted Lauritsen. Ugens ananas i egen juice.
 
Navn: Emil Høgsted Lauritsen
Alder: 26 år
Titel + arbejdsplads: Digital Developer hos GroupM
Uddannelse: BSC in Engineering (ITCOM) Aalborg Universitet København.  
 
Jeg valgte k-branchen, fordi
For mig var det ikke et bevist valg, jeg ville egentlig være fysiker – men her kan man vist snakke om en uventet drejning. Jeg startede i GroupM, da jeg som ung og uvidende læste fysik på universitetet, og startede under forudsætningen om, at jeg skulle til at arbejde med big data. Min første dag fik jeg et Excel-ark med 500 rækker, og så skulle der bare arbejdes med big data...
 
Hos GroupM mødte jeg nogle meget passionerede og intelligente mennesker, og jeg tænkte, at her ville jeg gerne blive ved med at være.
 
 
Jeg har altid interesseret mig for IT, og på fysik fik jeg en forsmag på programmering, og dette ville jeg gerne udforske meget mere, så jeg valgte at skifte uddannelse og begyndte derfor at læse til IT-ingeniør. Heldigvis har det passet perfekt med mit arbejde hos GroupM, hvor jeg sidenhen har fået lov til at arbejde med alt det, som jeg synes er interessant. Jeg får lov til at udvikle løsninger til mennesker, jeg godt kan lide, og som bliver brugt dagligt – det er lækkert!
 
Hos GroupM får jeg lov til at arbejde med innovation, og hvordan vi kan bruge ny teknologi til at lave fede løsninger. Jeg synes, at machine learning er voldsomt interessant, og er sikker på, at det kommer til at forandre den måde, vi arbejder og lever på. Derfor synes jeg også, at det er helt vildt fedt at kunne sidde og arbejde med det i dag og være med til at udvikle løsninger både internt og til kunder, som er drevet af at bruge AI og machine learning. 
 
Sidenhen har jeg også fået lov til at arbejde med rigtig big data, og nogle af de rareste mennesker, jeg nogensinde har mødt. Derfor kommer jeg også til at blive i denne branche, så lang tid jeg kan. 
 
Jeg er valgt som ananas, fordi...
Forhåbentlig er det, fordi Morten synes, at det jeg laver, er interessant. Jeg synes selv, at det er sindssygt interessant, og elsker at fortælle Morten om nogle af alle de ting, jeg går og leger med. Måske han gerne ville have, at andre skulle høre lidt om det også. Jeg ved det egentlig ikke helt, men Morten er et af de rareste mennesker jeg kender, så forhåbentlig er det ikke helt ved siden af.
 
Om ti år er jeg...
Stadig i gang med at udvikle nye ting. Jeg tror aldrig, at jeg bliver træt af at prøve grænser af med teknologi, så forhåbentlig er jeg lige så heldig om 10 år, som jeg er nu, og får lov til at lave det, jeg brænder for. Jeg tror stadig, at jeg arbejder med markedsføring, da jeg synes. der er uendeligt mange måder at hjælpe forbrugere på, og det vil jeg gerne være med til.  
 
Jeg har altid haft en drøm om at flytte til USA og prøve kræfter med det, så jeg håber, at jeg om 10 år er der, eller i det mindste har prøvet det.  
 
Min vision for k-branchen er...
At vi bliver bedre til at udnytte den teknologi, der er tilgængelig. Jeg synes, at vi i de seneste år har set en enormt spændende udvikling i, hvordan vi snakker om teknologien.
 
De fleste er enige om, at machine learning og AI kommer til at revolutionere den måde, vi arbejder på, men jeg tror desværre, at de færreste går helhjertet ind i udviklingen og sørger for at sætte de rette ressourcer til rådighed. For at kunne udnytte teknologien til fulde er det enormt vigtigt, at man får sat de rigtige mennesker sammen. I sammenspillet mellem specialister og udviklere tror jeg, at der kan ske rigtig store ting. Når du tager det bedste fra to verdener, får du noget helt unikt ud af det.
 
Jeg håber, at mange flere vil være villige til at teste nye ting. Jeg synes, at det er helt essentielt at teste og fejle, ellers bliver man aldrig klogere. Derfor skal der også være meget mere plads til at teste og fejle, for ellers finder du ikke ud af, hvordan du tager skridtet videre. Du vil altid lære noget nyt ved at teste nye teknologier og idéer, ligegyldigt om det lykkes eller ej. 
 
Jeg håber, at vi som branche bliver bedre til at lave ”responsible marketing”, hvor vi tænker mere over forbrugeren, og hvad denne har brug for. Jeg synes at markedsføring skal være til for at hjælpe forbrugeren på rette vej – ikke for at se samme som et produkt. Det tror jeg kun sker, når virksomheder bliver klogere på deres brugere og tænker audience og relevans i deres markedsføring. Jeg tror, at vi er på rette vej, men der er stadig langt igen.
 
 
Jeg er vild med…
Passion. Mennesker, der udstråler, at de virkelig brænder for det, de laver, er voldsomt inspirerende, synes jeg. Jeg elsker at arbejde sammen med mennesker, som er passionerede omkring det, de laver – det skaber en helt anderledes dynamik og åbenhed i det, du laver, og du er altid interesseret i at prøve og teste nye ting. 
 
Jeg har svært ved at tolerere…
Jeg har så vanvittig svært ved at forstå folk, som ikke brænder for det, de laver, som ikke gør sig umage og prøver nye ting af. Jeg forstår ikke folk, som ikke udfordrer den måde, ting bliver gjort på, men som bare følger med. For mig er noget af det vigtigste i et arbejde netop at udfordre måden, tingene bliver gjort på, for at kunne forbedre dem.
 
Ti k-folk jeg vil fremhæve...
Baltazar Ozonek (GroupM), Jeppe Lehrmann (GroupM), Anders Munkesø Kjærbøll (GroupM), Tobias Carl Højmark Mathiassen (P3 - DR),  Ulrich Aaby (Google), Saii Joveini Shahnazi (IBM), Sylvester Storm (Linkfire), Peter Chrzan Hüttig (Lifted), Johan Spangenberg (MEC), Paw Saxgreen (GroupM)
 
Fælles for alle disse fantastiske mennesker er, at de har en helt vanvittig passion omkring det, de laver, og at de altid tænker ud af boksen. Jeg er helt vildt beæret over at kunne arbejde sammen med så intelligente og passionerede mennesker til daglig; det gør, at jeg altid har lyst til at blive bedre.
 
Jeg sender stafetten videre til…
Ulrich Aaby, som også er en af de ti k-folk. Ulrich er uden tvivl et af de mest intelligente mennesker, jeg kender. Han besidder en enorm interesse for markedsføring og har altid en finger på pulsen omkring, hvad der foregår. Ulrich er også manden, som sørgede for, at jeg fik vakt en interesse for markedsføring, så her skylder jeg ham en kæmpe tak! Glæd jer til at høre fra Ulrich, jeg er ikke i tvivl om, at det kun kan være godt, når han er hjernen bag.
 
Til sidst vil jeg bare takke for, at I gad at høre på mig – det er jeg taknemmelig for. 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også