Ugens ananas: Maria Bruun Jacobsen

Hvem er k-branchens rising stars? Hvor arbejder de, hvad er deres visioner for branchen, og hvem ser de op til? Kforum har sat en stafet i gang - og denne gang siger vi velkommen til Maria Bruun Jacobsen, Digital Campaign Manager i mediebureauet MEC.
Maria Bruun Jacobsen. Ugens ananas i egen juice.
Maria Bruun Jacobsen. Ugens ananas i egen juice.
Navn: Maria Bruun Jacobsen
Alder: 27 år
Titel + arbejdsplads: Digital Campaign Manager, MEC (mediebureau)
Uddannelse: Cand.ling.merc i PR og markedskommunikation, engelsk

Jeg valgte k-branchen, fordi:
Jeg drømte egentlig om at blive journalist! Fordi jeg elskede medier, elskede at snakke en masse og var kæmpe fan af Ulla T. Men jeg kom ikke gennem nåleøjet på journalisthøjskolen og måtte lede efter noget andet, der stadig gav mig kommunikation og medier. Derfor faldt jeg over Engelsk-Kommunikation på Handelshøjskolen.

Jeg fandt dog hurtigt ud af, at det ikke var de gængse kommunikationsopgaver som pressemeddelelser, tekstforfatning og intranet, der tiltalte mig – tværtimod! På min kandidat valgte jeg derfor meget af det fra til fordel for mediefag, planningfag og brandingfag. Her begyndte jeg også at arbejde frivilligt ved et reklamebureau to gange om ugen, fordi jeg havde en ide om, at jeg ville bureauvejen – og det blev jeg kun bekræftet i her.
 
Dog var det også meget kreativt på reklamebureau, og jeg opdagede derfor den gyldne mellemvej: mediebureauer. Og netop sådan et sted kom jeg også i praktik – faktisk ved min nuværende arbejdsplads MEC. Nu sidder jeg til daglig med strategisk planlægning, opsætning og optimering af digitale kampagner for diverse kunder. 
 

 
Jeg er valgt som ananas, fordi…
Jeg tror, at Hylle (som er Helle) har peget på mig, fordi jeg laver noget andet end de fleste andre i omgangskredsen, der har studeret kommunikation. Jeg har siden kandidatstarten forsøgt at adskille mig ved at gå benhårdt efter mediebureauvejen, og det var der ikke rigtig andre, der gjorde. Og ellers tænker jeg da, at hun har valgt mig, fordi jeg er knivskarp;-)

Dog har der jo været sygt mange dygtige ananasser før mig, så jeg er blot én blandt mange ambitiøse unge mennesker!
 
Om ti år er jeg…
Klogere og mere erfaren! Og shit, det glæder jeg mig til. For selvom jeg har været på arbejdsmarkedet i et år, stiller jeg stadig afsindig mange spørgsmål. Det tager jeg dog ikke så tungt, da det nu engang også er den bedste måde at udvide sin horisont på. Men jeg er en Spørge Jørgen, I have to admit.
 
Om 10 år traver jeg måske fortsat rundt i MEC's grønne gange! Jeg er i hvert fald fortsat beskæftiget indenfor digital markedsføring med alle dets facetter, simpelthen fordi det bare er vejen frem, hvis man vil arbejde med marketing og annoncering! Og så er datadrevet marketing helt sikkert også blevet en endnu større del af min hverdag, end den allerede er den dag i dag. Derudover er jeg kommet endnu tættere på kunderne, som i høj grad vil være med til at udforme min hverdag – deres behov for sparring, deres specifikke marketingkampagner og ikke mindst deres ideer.
 
Selvom tiden i forvejen går ALT for hurtigt, så glæder jeg mig også til at være den erfarne krage, som alle de nye grønskollinger kan spørge. Det bliver da formidabelt! 
 
 
Min vision for k-branchen er:
Her er jeg total enig i vurderingen fra den forrige ananas: Vi skal udnytte al den data, vi har om vores forbrugere! Det er så tydeligt på performanceparametre, at når man anvender data intelligent til at ramme de rigtige brugere på det rigtige tidspunkt (der hvor de er mest modtagelige) med det rigtige budskab, så er både konverteringer og interaktion langt bedre (og billigere)!
 
Selvfølgelig skal man aldrig glemme hele problemstillingen omkring, hvor meget man som forbruger kan føle sig forfulgt og overvåget, når man surfer rundt på nettet. Jeg er dog af den overbevisning, at så længe man ikke udnytter personfølsomme oplysninger, så er det okay – for i sidste ende får brugerne også en bedre oplevelse med markedsføringen, hvis den er tilpasset præcis DEM.
 
Jeg er vild med…
Digital markedsføring. Nu er det naturligvis også indenfor netop dette felt, at jeg opererer i min hverdag – men så er det jo heller ikke tosset, at man synes det er fedt. I ”gamle” dage handlede det bare om gængse bannerannoncer, men nu er digital markedsføring så meget mere, og der foreligger et utal af muligheder, når man bevæger sig ind i den digitale verden.  
 
Jeg er dog også helt vild med networking. Netværk har en kæmpe betydning for at komme frem i verden, og relationer er altafgørende både på arbejdspladsen og i privaten. Jeg har selv mærket på egen krop, hvor stor betydning ens netværk kan have. Og her kan jeg anbefale alle nuværende studerende at komme i praktik. Det er MÅDEN at skabe et netværk på.
 
Jeg var i den fornemme position, at jeg ikke skulle skrive en ansøgning til mit første job hos eBay – det var rent netværk. Den samme situation opstod, da jeg kom til MEC. Så praktik og netværk er virkelig noget, som alle bør prioritere – det betyder langt mere end høje karakterer.
 
Jeg har svært ved at tolerere…
Arbejdspladser, der kun fokuserer på performance og KPI’er. Halvdelen af det at komme på arbejde handler om et godt socialt miljø, gode kollegaer og udfordringer. Der skal være plads til personerne og ikke kun resultaterne, og jeg tror på, at det i sidste ende betaler sig at prioritere det sociale liv på kontoret. En glad medarbejder er også en effektiv medarbejder.
 
Derudover har jeg svært ved at tolerere personer, der ikke er (tids)optimister ligesom jeg selv. Hagen er, at jeg kommer lidt for sent i ny og næ, men jeg tror til gengæld også altid på, at tingene kan lykkes – ligegyldig hvor presset man er. Derfor elsker jeg optimister, men har modsat lidt svært ved at arbejde med pessimister.
 
 
Ti k-folk jeg vil fremhæve…
Jeg vil først og fremmest fremhæve min skønne sidemakker på kontoret: Dorte Krogh, strategisk direktør hos MEC. Hun har været min største inspirationskilde, siden jeg første gang hørte ordet "mediebureau" til en gæsteforelæsning, hvor netop frk. Krogh var på talerstolen. Hun åbnede mine øjne for branchen og ikke mindst for MEC.
 
Jeg beundrer Dorte i alle henseender; hendes tilgang til kunder, hendes viden, hendes entusiasme og ikke mindst hendes smittende, grinende væsen. Nu smutter hun dog over på et andet bureau, og det er jeg svært utilfreds med. Men med ni år hos MEC så forsøger jeg at acceptere det;-)
 
Jeg vil i høj grad også fremhæve Ken Kibsgaard, der sidder som Senior Digital Manager hos MEC. Han er min ubestridte livline hver eneste dag, og jeg ser uhyggeligt meget op til ham. Han har et godt greb om kunderne, får tingene gjort, men er samtidig aldrig en, der stresser over deadlines. Han er typen, der er kommet frem i verden med ambitioner og en ”learning by doing”-approach – og det har jeg stor respekt for.
 
Thomas Eskildsen – direktør for OMD i Århus og digital direktør for MEC Århus under min praktikperiode. Indenfor digital markedsføring er Thomas i toppen af inspiratorer, og selvom jeg sidder på et konkurrerende bureau, er det altid en fornøjelse at høre Thomas til seminarer, hvor han øser ud af sin viden – og den er der meget af. Han er en af de personer, som jeg i branchen respekterer allermest.
 
Herudover vil jeg fremhæve de syv nedenstående personer, der alle er personer, som jeg ser op til og som er med til/har været med til at give sparring eller blot står som store inspirationskilder for mig:
 
Morten Reiche – Digital Advertising Specialist hos Søstrene Grene, Nikolaj Mogensen – Head of SEO & Owned Media, GroupM, Erik Bruun – Head of dbaBusiness, eBay, Kathrine Østergaard – Direktionsassistent hos Dagrofa Logistik, Leila Trapp – Associate Professor, English Corporate Communication, Jesper Buch – Iværksætter, stifter af Just-eat og Thomas Nolsøe – CEO MEC Denmark.
 
Jeg sender stafetten videre til…
En rigtig guttermand: Morten Fisker Jørgensen. Morten sidder som Programmatic Marketing Specialist i GroupM og beskæftiger sig til daglig med at optimere programmatic-indkøbte kampagner – altså kampagner, som kort fortalt er købt ind i målgrupper frem for på specifikke medieplaceringer (vi køber ind i for eksempel mænd, 25-30 år med interesse for fodbold, frem for udelukkende at placere bannere på bold.dk).
 
Han knokler for at hjælpe os andre i hverdagen, og han er som oftest en af de sidste, der forlader GroupM afdelingen her i Århus – så man ved virkelig, at han arbejder for sagen. Han er et yderst positivt menneske, sætter altid kunden i første række, og så har han altid in mind, hvordan det, vi foretager os, skaber værdi for kunden.
 
Og HAN er netop fremtiden indenfor datadrevet marketing. Så glæd jer til at høre mere om Morten og fremtiden indenfor markedsføring i næste uge.
 
Se mere om Maria Bruun Jacobsen her: www.linkedin.com/in/maria-bruun-jacobsen-84689943/

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også