|
|
|
|
En UX-analyse af ForældreIntra
Er ForældreIntra et UX-helvede?

Mange har haft den blandede fornøjelse at skulle bruge ForældreIntra. Men er det nu også strengt nødvendigt at få notifikationer om klassens kageordning og hvilke temaer, der kunne være fede til den næste børnefødselsdag?

Forældreintra er en af de mest omdiskuterede platforme for tiden. Stresser den eller bruger vi den simpelthen bare forkert? Måske ligger svaret i brugeroplevelsen.
Medmindre du har boet under en sten med aktiv støjreduktion eller er fast mand på herrehåndboldlandsholdet, så har du nok hørt noget om, at Det Nationale Stresspanel har anbefalet at lukke ForældreIntra.
 
Siden anbefalingens offentliggørelse har der nærmest været lige så stor folkelig opbakning til det ellers udskældte system, som der var kritik af det tidligere.
 

Men siden Stresspanelet sætter ind
over for ForældreIntra, må der være
noget ved tjenesten,
den er gal med. 

 
Det er ikke systemet, der stresser, men folks brug af det, lyder forsvaret. Men sådan er det jo med mange ting. Min indbakke er også stressende, og det samme gælder Facebook og Instagram, hvor alle har perfekte liv. Men siden Stresspanelet sætter ind over for ForældreIntra, må der være noget ved tjenesten, den er gal med.
 
Som en, der for mange år siden arbejdede med udviklingen af Ekstra Bladets Nationen, ved jeg om nogen, at der er forskel på, hvordan et værktøj er tænkt, og hvordan det bliver brugt.
 
Så hvad er det ved ForældreIntra, der stresser? Hvad er det, der gør, at folk bruger det på en måde, der skaber en overflod af information, hvor mange forældre føler sig nødsaget til at stå af?
 
Lad os dykke ned i UX’en, brugeroplevelsen, i den måske mest omtalte digitale tjeneste lige nu. Fordi mere end halvdelen af al webtrafik efterhånden er mobil, har jeg set på ForældreIntra på både mobiltelefon (i app) og desktop-browser.
 

Performance: Hvordan loader det?

En af de vigtigste parametre for den gode brugeroplevelse er performance. Hvor hurtigt loader en hjemmeside eller tjeneste. og hvor stabilt fungerer den.
 
Ifølge undersøgelser forventer 47 % af os, at en hjemmeside loader (altså, at der sker noget på skærmen) på to sekunder eller mindre, mens 40 % af os forlader en side, der er mere end tre sekunder om at loade. De tal er fra 2011, og der er intet, der tyder på, det er blevet bedre  nok nærmere tværtimod, i takt med vores forbindelseshastigheder til internettet er steget.
 
Så vi er altså godt og grundigt utålmodige, når ting skal loade, og det vil sige, at et langsomt ForældreIntra vil være en stressfaktor. Men i de (indrømmet, få) test, jeg har foretaget, er jeg ikke stødt på noget. Tjenesten loader fint og nydeligt, hvad enten det er på mobil (i app og browser) eller i browseren på en desktop-computer.
 
Det er heller ikke lange loadtider, debatten om ForældreIntra har handlet om  men derfor er det alligevel værd at besøge.
 
Okay, så kan vi stryge den fra listen.
 

Notifikationer og e-mail

For at man ikke skal tjekke ForældreIntra dagligt (og tak for det), får man notifikationer (påmindelser) i appen, og systemet sender dagligt en mail ud med oversigt over relevant aktivitet.
 

Okay, det var bare Preben, der skrev,
at det lyder lækkert, at Sofie bager kage
til Josefs børnefødselsdag. Hurra.

 
Og nu begynder blodtrykket at stige. For både notifikationer og e-mails siger intet om, hvad der er sket af nyt. Informationsniveauet er skræmmende basalt, og vi er der, hvor man får at vide, at en person har skrevet en besked.
 
 
 
 
Så er det op til dig og mig som brugere at gå ind i ForældreIntra til den besked for at finde ud af, om det er vigtigt for os. Okay, det var bare Preben, der skrev, at det lyder lækkert, at Sofie bager kage til Josefs børnefødselsdag. Hurra.
 
Håbløst bliver det, når man klikker sig ind fra mailen og lander på den enkelte besked  uden den kontekst, beskeden optræder i. Det vil sige, at det ikke umiddelbart er synligt, hvad der bliver svaret på.
 

Notifikationerne i appen har også deres frustrationselementer. Udover at de også dyrker det totale hemmelighedskræmmeri, skal man trykke to gange på dem for at komme derhen, hvor der er sket noget. Hvorfor to gange? Jo, fordi det første tryk udvider notifikationen, så man nu kan se, hvor man skal gå hen, og det næste tryk sender så en derhen.

 
Men det er ikke nok bare at trykke to gange. Nej, tryk nummer to skal ramme det lille pil-ikon, der dukker op på den nye række. Det er ikke nok at trykke på rækken  niks, du skal have bueskyttepræcisionen frem for at ramme plet.
 
 
 
Det er irriterende. Helt vildt irriterende. Men er det stressende? Mjaeh, hvis jeg har travlt, er det frustrerende at skulle trykke to gange (og på en lillebitte knap) for at komme derhen, hvor jeg skal.
 
Og de ubrugelige e-mails er ikke stressende i sig selv, men de gør det totalt uoverskueligt, hvor man skal starte, og hvad man kan forvente. Og uvished er en vigtig faktor, når det gælder stress, så det hjælper bestemt ikke på det.
 
Så herfra skal lyde en opfordring til folkene bag ForældreIntra: Stram op på jeres notifikationer! Gør dem selvforklarende, så brugeren ved, hvad der er relevant lige nu, hvad der kan vente  og hvad der er direkte ligegyldigt. Det er produktdesignets opgave at løse den opgave for brugeren.
 

“Svar til alle”-beskeder

Oh, yeah  nu nærmer vi os der, hvor det begynder at gøre ondt. Som jeg skrev tidligere, så er det store problem ved ForældreIntra informationsniveauet. Folk skriver simpelthen for meget om for mange ting.
 
Et hurtigt eksempel på et svar, der bare skulle have været sendt til den oprindelige afsender:
 
 
(Den 15. januar var en tirsdag)
 
Så hvad kan man gøre ved det  altså udover at lukke ForældreIntra? Jo, her kan designet (også kaldet User Interface, UI) gøre meget. Et godt design gør en tjeneste let at forstå og bruge  og “nudger” brugeren til opførsel, der gør produktet godt for vedkommende og de andre brugere.
 
Derfor er det heller ikke superfedt, at man er nødt til at swipe til højre og venstre for at se hele ugeplanen  appen understøtter nemlig ikke, at man lægger telefonen ned og går i “landscape”..!
 
 
Nu skrev jeg tidligere, at der er forskel på, hvordan tjenester er tænkt, og hvordan de bliver brugt. Meeen… UI’et har en rolle at spille. Det har faktisk også en rolle at spille, da et selvforklarende design er med til at uddanne brugerne i at bruge produktet korrekt. Glem manualer  det skal ligge naturligt i designet.
 
Derfor blev jeg også positivt overrasket over at se et fikst lille greb, designerne har taget. Det er muligt at trykke på en lille pil (man skal være præcis) i indbakken for at folde en tråd ud:
 
 
Det betyder, at det bliver lidt lettere at navigere i de mange beskeder. Men lad os kigge på, hvorfor der er så mange beskeder  svaret på det finder vi ikke i indbakken.
 
Lad os derfor se på, hvordan ForældreIntras interface til svar på beskeder er designet:
 
 
 
Umiddelbart ligner det jo et ganske almindeligt mail- eller beskeddesign. Men der ligger en vigtig detalje; læg mærke til den checkbox, hvor brugeren vælger at inkludere alle andre modtagere.
 
Der er tre ting, der springer i øjnene:
 
Læg for det første mærke til, hvordan hakket i checkboxen svagt kan anes. Checkboxen nærmest lokker og siger: “Kom nu, sæt hakket  det er jo allerede så godt som sat”. Designet inviterer til, at man trykker på checkboxen.
 
Derudover er checkboxen placeret over ‘Send’-knappen. Det vil sige, at du som bruger skal tage stilling til den, inden du vælger at sende (eller annullere) din besked. Hvor tit udfylder du ikke en formular og sætter hak i den sidste checkbox inden send-knappen, fordi der skal jo nok være et hak?
 
For det trejde er der det faktum, at det er en checkbox. Hvis vi konsulterer denne UX Planet-artikel, kan vi se, at en checkbox er et interface, man bruger, når brugeren skal vælge et antal elementer på en liste.
 
Når man tænder for noget (som man jo gør ved at vælge, at ens svar også lige skal sendes til alle de andre), bør man bruge “toggle” for virkelig at indikere for brugeren, at nu bliver der tændt for en funktion:
 
 
 
Så der er to anbefalinger, der presser sig på:
 
  1. Gør checkboxen til en toggle-knap i stedet. Det gør det mere synligt for brugeren, at han/hun slår noget til.
  2. Flyt funktionen ned under ‘Send’-knappen, så den er taget ud af brugerens flow og er noget, man aktivt skal lede efter.
 
Derudover er der selvfølgelig også andre tips. Eksempelvis kan der jo dukke en tekst op, der forklarer, at man er ved at sende sit svar til X antal personer. ForældreIntra-UI’et forsøger allerede at gøre dette ved at gøre “Øvrige modtagere” til et link, hvor man kan se listen af modtagere.
 
Twitter gør noget lignende. Når du svarer på en tråd, hvor forskellige Twitter-brugere deltager, bruges toppen af Twitter-UI’et på at fortælle dig, hvem du er ved at svare  og som vil få en notifikation:
 
 
Trykker du på navnene, har du mulighed for at fjerne dem, der ikke skal svares til.
 
 
Det er smart  men jeg ved ikke, hvor mange der reelt bruger funktionaliteten.
 
Og så kan man selvfølgelig gøre “Svar alle” til en separat funktion  som vi kender det fra blandt andet e-mail.
 
Og tjek lige, hvordan det ser ud, når man vil skrive en ny besked i ForældreIntra:
 
 
 
 
Oh. My. God.
 
Først skal du vælge modtagergruppe. Så skal du vælge klasse eller hold (eller SFO!). Så skal du vælge, om du også vil have mulighed for at skrive til inaktive brugere (whatever that is). Og så skal du vælge, om du vil markere alle, eller om du vil udvælge folk i listen. Igen har vi en “Vælg alle”-checkbox placeret tidligt i brugerens flow. Mon ikke mange bare vælger spredehaglene her?
 

Events?

Når jeg taler med folk, der bruger ForældreIntra og deler den generelle frustration over det eksplosive informationsniveau, tegner der sig et billede: De mange beskeder knytter sig typisk til forskellige arrangementer: børnefødselsdage, temaaftener, halloween etc.
 
Af uransagelige årsager har ForældreIntra ikke et ‘event’-modul, hvor man kan oprette en børnefødselsdag og invitere alle i klassen.
 
I stedet skal man lave en besked til alle dem, der bliver inviteret, som så svarer tilbage til alle, blandt andet på grund af et lidt kluntet design, og så er vi ligesom tilbage, hvor vi startede.
 

Events i ForældreIntra – det lyder som
noget, man burde have tænkt på,
ikke sandt?

 
Lad nu bare folk oprette arrangementer som … arrangementer og sende invitationer ud, som de så selvfølgelig notificeres om på en sigende måde, for eksempel “[Barns navn] er inviteret til [Barns navn]s fødselsdag”. Se, begynder det at hænge sammen, hva’?
 
På Facebook har vi i mange år kunnet oprette vores egne arrangementer. Det er en undren værd, at det ikke er muligt i ForældreIntra.
 
Events i ForældreIntra  det lyder som noget, man burde have tænkt på, ikke sandt? Det er der da også andre, der har. I en artikel her på Kforum fra 2011 (det er efterhånden otte år siden..!) skrev Signe Wenneberg:
 
“Hvor ville verden være nem som forælder, hvis man kunne facebooke forældreskabet. Hvis man bare kunne trykke ”I’m attending” i en forældremøde-event. En event, hvor man også kunne interagere socialt med de andre forældre og se billeder af de andre forældre. Man kunne se, hvem der deltager, og sende små informationer på eventens væg.”
 
Skole/hjem-møder er dog nu oprettet som begivenheder i ForældreIntra. Men hvorfor stoppe her? Hvorfor ikke lade forældrene oprette børnefødselsdage, halloweenfester og filmaftener som events?
 

Flere typer beskeder, tak

Noget af den megen kommunikation kunne også forhindres, hvis ForældreIntra gjorde det muligt at have forskellige beskedtyper.
 
Hvis klasselæreren for eksempel skal sende en besked til alle forældre, bør han/hun kunne gøre det på en måde, så modtagerne kun har mulighed for at svare tilbage til afsenderen.
 

Det bør være anderledes. Det kunne eksempelvis være en checkbox
(eller “toggle”-knap) med teksten “Modtagerne kan kun svare direkte til mig”.
Job done.

 
Det kan gøres på mail ved at bruge BCC-feltet (Blind Carbon Copy). Ved at bruge den hindrer man, at modtagerne kan se hinanden. Der kan kun svares tilbage til afsenderen. Smart.
 
Den funktion findes faktisk i ForældreIntra, men man skal trykke på et link for at gøre den synlig, og der er absolut ingen forklaring på, hvad det gør. Det vil sige, at en funktion, der kunne afhjælpe de ufatteligt mange frustrerende “svar alle”-beskeder, der skaber så mange uforståelige notifikationer og e-mails, bliver undersolgt totalt.
 
Det bør være anderledes. Det kunne eksempelvis være en checkbox (eller “toggle”-knap) med teksten “Modtagerne kan kun svare direkte til mig”. Job done.
 

Opsummering

Og så er vi ved vejs ende i denne gennemgang af brugeroplevelsen og designet i ForældreIntra. Lad os for en god ordens skyld opsummere anbefalingerne:
 
  1. Stram designet ved svar op. Gør checkbox til “toggle”, og flyt det ned under ‘Send’-knappen. Vis en advarsel til brugeren, hvis det slås til. Gør eventuelt “Svar” og “Svar alle” til to forskellige ting.
  2. Byg et events-modul. Kopier Facebooks funktionalitet, hvis det er det, der skal til. Det skal være let at bruge.
  3. Gør det muligt at skrive og sende beskeder, hvor modtagerne kun kan svare afsenderen.
 
Der er rigtig mange ting at gøre, men vi kan nå langt ved at starte med disse tre ting. Alene punkt nummer 1 vil betyde meget, fordi det forsigtigt lokker folk til en anden (og mere ønskelig) adfærd end beskedbombardementet.

Relaterede artikler

Kforums cool tools: Brug dem, stjæl dem - Du kan, du skal, og du må arbejde hurtigere og bedre. Vi er blevet bedre og hurtigere på Kforum. Vi har nemlig i de sids...
Lille app, stor impact: Slack-attack - Folk hører om Slack, folk taler om Slack. Nogle af os bruger Slack. Men hvad er det lige, det går ud på? Kan det virkeli...
Det sociale intranet - Det sociale intranet eller interne sociale medier vækker drømme hos virksomheder, som ser en mulighed for at involvere o...
Mørke mønstre eller godt adfærdsdesign? - Dark patterns – defineret som: En digital løsning, der lokker eller snyder dig til at gøre noget andet end det, du egent...
-
Det store SoMe-paradigmeskifte - Den digitale tidsalders pushere hedder Snapchat, Instagram og Facebook, og vi har fingrene så langt nede i kagedåsen, at...
SXSW 2018 - Keep Austin wired - Lige nu står alverdens VC’ere, servicedesignere, UX’ere, growth hackers og techies over for et umuligt og uoverskueligt ...
XR er det nye VR - Du har hørt om VR og AR. Nu taler alle om XR; en forkortelse for Extended Reality, der dækker over hele registeret fra v...
Hvis det ligner et hagekors, så er min røv en vandflyver - Kommunikationsplatformen Slack har rebrandet sig selv med et nyt logo. Sandsynligvis for at have rene linjer inden deres...

Giv din stemme

20 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

26 JOB

Senior Creative Writer

Se alle job Indryk job

Job

Digital Creative

Frist: 1. maj

Praktikant

Frist: 5. maj

Kommunikationskonsulent

Frist: 2. maj
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.