Rockwool Danmark er også til stede på LinkedIn. Men bemærk, kære læser, at Rockwool i deres selvransagelse er nået frem til … ikke at træde ud af Rusland … men at der må være grænser for, hvad folk må mene om dem på deres sociale medier, også på platformen LinkedIn.
”Husregler” kalder Rockwool, med bygningsmetaforik, som sagt deres retningslinjer for brugernes kommentarer.
Rockwools eget domicil under overfladen
At være ansat i Rockwool må godt nok være en drøj sejltur, som jeg ikke misunder dem.
”Employees are not only recipients of media reports about their employer but also subjects, because of their affiliation with the organization and because the content of the coverage affects them personally. This is especially the case when the reporting is negative.”
Einwiller og Korn skriver yderligere: “[… ] people tend to weight negative information more than positive information […] It has been found that people react more strongly and lastingly to bad than to good events, as bad events produce more emotion and have bigger effects on adjustment measures.”
Negativ omtale vejer altså langt tungere end positiv omtale. Så uanset hvor mange glædestrålende SoMe-opslag, der autokommunikerer ind i Rockwool-bygningen, må regnskabet lige nu se skidt ud. De ansatte er derudover også SoMe-brugere i deres private liv, hvor den negative omtale af virksomheden pga. algoritmer pushes endnu mere i feedet:
”Mainly as private persons, employees are also users of social media like Facebook, Twitter or Instagram. Communication in these social media are customized to each user, which creates a so called filter bubble […] Thus, critical information about an organization may appear more prominently to the employee.”
Når Rockwool ikke ønsker at gå i dialog og bare sletter kritiske kommentarer på SoMe og samtidig bliver ved med at poste tonedøvt marketingmateriale, ville det bedste, de kunne gøre, så ikke
være helt at lade være med at være aktive på SoMe for en stund? Af hensyn til medarbejderne i Rockwool Danmark.
Lige nu kan ansatte og omverdenen se en virksomhed, der helt lukker øjnene for virkeligheden. Det må være meget pinagtigt at være vidne til som ansat. Samtidig har jeg svært ved at se, hvordan virksomheden kan tiltrække nye medarbejdere i den nuværende situation. For hvis virksomheden er så lukket og gammeldags tænkende i deres eksterne virksomhedskommunikation, hvordan er det så at være medarbejder og modtager af intern kommunikation i krisetider? Hvad bliver der sagt og ikke sagt her? Lad os høre Rockwools kommunikationschef.
Interview med Liza Andersen, kommunikationschef, Rockwool Denmark
Hvorfor har I ikke valgt at gå i dialog med de lødige af kommentarerne?
Det blev tydeligt for os, at vi også bærer en del af ansvaret for at sikre en god tone på vores kanaler på sociale medier. Vi går gerne i dialog og svarer på de lødige kommentarer, der forholder sig til emnet. Vores aktuelle moderation handler især om at sikre fagligheden og hensynet til de medvirkende.
Vil I fremover have lukket for kommentarer? Tænker I, det er den bedste fremgangsmåde?
Hver gang vi poster, har vi åbent kommentarspor og indgår gerne i dialog. Hvis samtalen løber af sporet, henstiller vi til god tone og henviser til vores husregler. I yderste instans har vi set os nødsaget til at lukke kommentarspor, og vi informerer tydeligt om, hvorfor vi har gjort det, samt inviterer til vedkommende dialog på fremtidige opslag.
Hvordan påvirker Rockwools fortsatte engagement i Rusland arbejdsmiljøet på det danske kontor?
I ROCKWOOL Group har vores CEO tydeligt forklaret kompleksiteten i beslutningen om at bevare kontrollen med koncernens fabrikker i Rusland. Den store fokus på intern kommunikation har været vigtig i løbet af de seneste seks måneder for at sikre vidensdeling, og at vores kolleger får et klart billede af de mange faktorer, der spiller ind, når direktion og bestyrelse skal træffe beslutninger som denne.
Liza Andersen henviser i øvrigt til
https://www.rockwool.com/dk/or/, hvor virksomheden har forsøgt at forklare beslutningen for den fortsatte tilstedeværelse i Rusland.
Kongelig storvask
”Royalwashing af Ruslands venner”. Sådan lyder en overskrift
på Ekstra Bladet. Journalist og royal kommentator Kim Bach skriver: ”Kronprinsparret har åbenlyse vanskeligheder med at navigere i boykotten og støtter virksomheder, der arbejder i Rusland – bl.a. som her ved at deltage i det Rockwool-støttede SailGP i Københavns havn.” Det er samme undren, som redaktøren på Bådmagasinet havde.
”Jeg troede nærmest ikke mine egne øjne, da jeg så billederne af Kronprinsen med et kæmpestort Rockwool-logo på brystet og kronprinsparret på en båd foran et gigantisk logo. Begge billeder er endda lagt op på Kongehusets egne sociale medier. Det virker jo helt malplaceret og tonedøvt, når vi lige har været igennem kritikken om Kongehusets forhold til ECCO.”
Engrosfirmaerne og byggemarkederne sælger stadig Rockwool
Rockwool må kunne noget i forhold til kommunikation og samarbejder med de professionelle aftagere af deres produkter. I en video lagt op på Rockwools LinkedIn 23. august 2022 medvirker STARK, der er engrossælger af byggematerialer. Christian Schultz, direktør i STARK Frederiksberg, flankerer opslaget”: