Elgiganten sætter TikTok-konto i bero

Skal det være slut med brugen af TikTok efter anbefalinger fra Center for Cybersikkerhed og Dansk Erhverv? Virksomheder er uenige.
Virksomheder som Elgiganten og Power dropper TikTok for nu. Matas fortsætter til gengæld og afventer officielle retningslinjer. Foto: PR
Virksomheder som Elgiganten og Power dropper TikTok for nu. Matas fortsætter til gengæld og afventer officielle retningslinjer. Foto: PR
Elgiganten sætter sin TikTok-konto i bero oven på anbefalingerne fra Center for Cybersikkerhed om at overveje risikoen ved at bruge appen på medarbejdertelefoner. Den blev tirsdag fulgt op af en anbefaling fra Dansk Erhverv til sine 18.000 medlemmer at bruge TikTok.
 
Elektronikkæden har sat al aktivitet på virksomhedens TikTok-konto i bero per 1.marts, fortæller Elgigantens kommunikations- og pressechef, Ditte Opstrup Andersen, til Kforum og fortsætter:
 
"En udmelding som denne fra en af de helt centrale sikkerhedsmyndigheder finder vi så væsentlig, at vi naturligvis vælger at indrette os herefter. Vi er ikke alene med vores bekymringer og beslutning. Flere i vores branche har også valgt at pause alt aktivitet på TikTok samt sætte deres TikTok-konto i bero. Samme beslutning gør sig også gældende for os."
 
Hun siger videre, at tiden vil vise, om Elgiganten kommer på TikTok igen i fremtiden. Hvis Center for Cybersikkerhed vurderer, at der ikke længere er en risiko forbundet med brugen af TikTok, ser virksomheden positivt på at bruge TikTok igen.
 
"Vi har været glade for TikTok og den interaktion, den har skabt med vores mange kunder. Men det skal ikke ske på bekostning af Elgigantens sikkerhed. Derfor ønsker vi ”grønt lys”, før vi igen sætter strøm til kanalen," siger hun.
 

Matas og Pandora dropper ikke TikTok endnu

Konkurrenten Power udtalte i går til Børsen, at man midlertidigt indtiller al aktivitet på TikTok.
 
Matas, der er medlem af Dansk Erhverv, vil modsat Elgiganten og Power fortsætte sin brug af TikTok indtil videre. Det siger Klaus Fridorf, kommunikationschef i Matas, til Kforum.
 
"Vi er lige nu afventende og følger debatten nøje, mens vi venter på officielle retningslinjer, der omhandler detailhandlen. Så indtil videre ændrer vi ikke kurs. Vi er der, hvor vores kunder er – inklusive TikTok," fortæller han.
 
Pandora skriver til Kforum, at TikTok er en væsentlig kommerciel kanal for virksomheden, og det er nødvendigt for medarbejderne at kunne tilgå den.
 
"Vi har ikke specifikke retningslinjer for brug af Tik Tok, men vurderer løbende nye sikkerhedsrisici og beder alle medarbejdere være påpasselige online som del af vores overordnede sikkerhedspolitik," skriver Johan Melchior, VP for medierelationer og public affairs i Pandora.
 

Dansk Erhverv maner til besindighed

Ifølge Dansk Erhverv er det dog ikke nødvendigt for virksomheder at droppe deres kommercielle profiler på TikTok. 
 
”Det er stadig et attraktivt salgsværktøj, og det er nok de færreste retailere, der ligger inde med forretningskritiske indsigter, der gør dem sårbare. Det er mere virksomheder med forskning og teknologiudvikling," siger vicedirektør i Dansk Erhverv Henrik Hyltoft til DetailWatch og tilføjer: 
 
"Risikoen for retailere ligger nok mere i det it-sikkerhedsmæssige, hvor hackere kan gå ind og lamme betalingssystemer og infrastruktur, som vi så med 7-eleven. Men vores budskab er, at man skal tænke sig om.”
 
Ifølge Datatilsynet er der heller ikke øget grund til forsigtighed, udover hvad Tilsynet hele tiden har anbefalet:
 
”De problemstillinger, Dansk Erhverv udtaler sig om, er ikke anderledes end dem, vi allerede har påpeget i forhold til at bruge SoMe-platforme,” siger Allan Frank, it-sikkerhedsspecialist i Datatilsynet med henvisning til et interview med Kforum i december om Viborg og Helsingør Kommuners planer om at lave kommunale TikTok-profiler. Siden har Viborg Kommune trukket stikket til sin profil.
 
Kforum har været i kontakt med flere andre virksomheder og organisationer, som ikke ønsker at kommentere, hvordan de forholder sig anbefalingerne fra Center for Cybersikkerhed og fra Dansk Erhverv.
 

Flere kommuner forbyder TikTok

Flere kommuner har allerede forbudt deres ansatte at bruge TikTok, efter at CFCS kom med sin anbefaling i sidste uge. Det skriver Ritzau. 

TV 2 Kosmopol har talt med i alt syv kommuner i hovedstadsområdet, der har indført et forbud mod at bruge det sociale medie.

Det drejer sig om Brøndby, Frederiksberg, Frederikssund, Glostrup, Hillerød, Rudersdal og Gladsaxe.

Andre har ikke et forbud. Imens er kommunerne Halsnæs og Lyngby-Taarbæk ved at afklare, om TikTok skal forbydes for de ansatte.

Også ansatte i Region Hovedstaden har onsdag fået besked på, at det ikke længere er tilladt at have TikTok på deres arbejdstelefoner. Det gælder alle lige fra sygeplejer til teknikere. Det skriver DR, ifølge Ritzau. 

TikTok er ejet af det kinesiske selskab Bytedance, som er mistænkt for at videregive oplysninger til styret i Beijing. Det har selskabet selv afvist.

I stedet mener selskabet, at der er tale om "grundlæggende misforståelser".

Når Center for Cybersikkerhed fraråder statslige ansatte at bruge TikTok, er det, fordi centeret vurderer, at der er tale om en app, der "beder om meget vide rettigheder og adgange på enheden".

Informationerne, som appen indsamler, kan "potentielt anvendes til at udføre spionage mod brugeren". Det skriver CFCS.

Det fremgår ikke af pressemeddelelsen, hvorfor Center for Cybersikkerhed fraråder statslige - men ikke andre offentlige arbejdspladser - at bruge TikTok. Ritzau forsøger at få det uddybet hos CFCS.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også