Matas, der er medlem af Dansk Erhverv, vil modsat Elgiganten og Power fortsætte sin brug af TikTok indtil videre. Det siger Klaus Fridorf, kommunikationschef i Matas, til Kforum.
"Vi er lige nu afventende og følger debatten nøje, mens vi venter på officielle retningslinjer, der omhandler detailhandlen. Så indtil videre ændrer vi ikke kurs. Vi er der, hvor vores kunder er – inklusive TikTok," fortæller han.
Pandora skriver til Kforum, at TikTok er en væsentlig kommerciel kanal for virksomheden, og det er nødvendigt for medarbejderne at kunne tilgå den.
"Vi har ikke specifikke retningslinjer for brug af Tik Tok, men vurderer løbende nye sikkerhedsrisici og beder alle medarbejdere være påpasselige online som del af vores overordnede sikkerhedspolitik," skriver Johan Melchior, VP for medierelationer og public affairs i Pandora.
Dansk Erhverv maner til besindighed
Ifølge Dansk Erhverv er det dog ikke nødvendigt for virksomheder at droppe deres kommercielle profiler på TikTok.
”Det er stadig et attraktivt salgsværktøj, og det er nok de færreste retailere, der ligger inde med forretningskritiske indsigter, der gør dem sårbare. Det er mere virksomheder med forskning og teknologiudvikling," siger vicedirektør i Dansk Erhverv Henrik Hyltoft til
DetailWatch og tilføjer:
"Risikoen for retailere ligger nok mere i det it-sikkerhedsmæssige, hvor hackere kan gå ind og lamme betalingssystemer og infrastruktur, som vi så med 7-eleven. Men vores budskab er, at man skal tænke sig om.”
Ifølge Datatilsynet er der heller ikke øget grund til forsigtighed, udover hvad Tilsynet hele tiden har anbefalet:
”De problemstillinger, Dansk Erhverv udtaler sig om, er ikke anderledes end dem, vi allerede har påpeget i forhold til at bruge SoMe-platforme,” siger Allan Frank, it-sikkerhedsspecialist i Datatilsynet med henvisning til et
interview med Kforum i december om Viborg og Helsingør Kommuners planer om at lave kommunale TikTok-profiler. Siden har Viborg Kommune trukket stikket til sin profil.
Kforum har været i kontakt med flere andre virksomheder og organisationer, som ikke ønsker at kommentere, hvordan de forholder sig anbefalingerne fra Center for Cybersikkerhed og fra Dansk Erhverv.
Flere kommuner forbyder TikTok
Flere kommuner har allerede forbudt deres ansatte at bruge TikTok, efter at CFCS kom med sin anbefaling i sidste uge. Det skriver Ritzau.
TV 2 Kosmopol har talt med i alt syv kommuner i hovedstadsområdet, der har indført et forbud mod at bruge det sociale medie.
Det drejer sig om Brøndby, Frederiksberg, Frederikssund, Glostrup, Hillerød, Rudersdal og Gladsaxe.
Andre har ikke et forbud. Imens er kommunerne Halsnæs og Lyngby-Taarbæk ved at afklare, om TikTok skal forbydes for de ansatte.
Også ansatte i Region Hovedstaden har onsdag fået besked på, at det ikke længere er tilladt at have TikTok på deres arbejdstelefoner. Det gælder alle lige fra sygeplejer til teknikere. Det skriver DR, ifølge Ritzau.
TikTok er ejet af det kinesiske selskab Bytedance, som er mistænkt for at videregive oplysninger til styret i Beijing. Det har selskabet selv afvist.
I stedet mener selskabet, at der er tale om "grundlæggende misforståelser".
Når Center for Cybersikkerhed fraråder statslige ansatte at bruge TikTok, er det, fordi centeret vurderer, at der er tale om en app, der "beder om meget vide rettigheder og adgange på enheden".
Informationerne, som appen indsamler, kan "potentielt anvendes til at udføre spionage mod brugeren". Det skriver CFCS.
Det fremgår ikke af pressemeddelelsen, hvorfor Center for Cybersikkerhed fraråder statslige - men ikke andre offentlige arbejdspladser - at bruge TikTok. Ritzau forsøger at få det uddybet hos CFCS.