Her ses et af resultaterne fra undersøgelsen omkring køn. Du kan downloade hele undersøgelsen ved at klikke her. Foto: Screenshot af undersøgelsen.
Over en tredjedel af de adspurgte mener også, at køn ikke definerer en person så meget som tidligere, kun 44 pct. af dem køber tøj designet til deres køn, og 70 pct. mener, at offentlige rum fx skal være mere kønsneutrale, fx når det kommer til toiletter. Tallene falder, når man spørger de 21-34-årige om de samme ting. I 2015 viste
Fusion’s Massive Millennial Poll, at 50 pct. af de 18-34-årige mente, at køn ikke bare var en binær mand-kvinde-ting, men noget, der eksisterer på et bredere spektrum.
Det burde selvfølgelig vække interesse hos alle på ledelsesgangen, ligegyldigt om de forstår det eller ej: Fremtidens forbrugere har en anden tilgang til køn og kønsidentiteter end tidligere generationer. Det skal moderne, nutidig og fremsynet markedsføring selvfølgelig afspejle.
Det er måske blot et spørgsmål om tid, før dette farverige modeshow i Hackney bliver en integreret del af London Fashion Week.
”Grunden til, at du er ligeglad med, om brands markedsfører bredere end en binær forståelse, er, at de allerede markedsfører direkte til dig. Hvis de stoppede med at gøre det en dag, ville du føle det samme som os,” forklarer Chelsea Hostetter fra panelet (hun identificerer sig som cis-kønnet og queer).
Pointen er, at man med en mere inkluderende tilgang kan skabe markedsføring og platforme, der ikke får brugerne til at vende sig væk fra en, fordi ens sprogbrug, algoritmer eller design virker fremmedgørende. Smart, ikke?
Én model - to køn. Rain Dove er model og bruges primært som herremodel og går næsten udelukkende i herretøj på catwalken. Her går hun model for både kvinde- og herrekollektioner i New York i 2016. Foto: Brian Ach/Stringer og Rabbani and Solimene Photography/Stringer
5 takeaways
Talken fra dette års SXSW indeholder bl.a. 5 konkrete takeaways (hvoraf de fire uddybes i Chelsea Hostetters essay):
1. Beskæftig dig med mål og ambitioner i stedet for labels og mærkater.
2. Prøv at opfordre til ligeværdig udveksling [med brugerne, red].
3. Respektér dine brugeres navne, køn og pronominer.
4. Giv dine brugere agency.
5. Giv genlyd ved at ramme en livsstil og test, test, test.
Shane Whalley, der bruger de engelske pronominer ze, hir og hirs om sig selv, er indehaver af virksomheden Daring Dialogues Consulting og underviser bl.a. på University of Texas, Austin.
”Lad os give folk den fleksibilitet at kunne sige, hvem de er. Giv dem en kasse, og lad dem selv udfylde den i stedet for at putte dem ned i den. I en ideel verden ville vi kunne introducere vores navne og pronominer med det samme.”
Hvorfor er det vigtigt, tænker du måske?
”Jeg eksisterer. Og jeg prøver ikke på at nedbryde kønnene, jeg prøver på at udvide dem.”