De mange dance emotes har været med til at sprede Fortnite i stor stil, bl.a. via sportsstjerner, der bruger dem som jubelscene. Dansene kommer fra et utal af subkulturelle kilder, musikvideoer, film og memes, hvilket er en åben invitation for dedikerede fans til at gå på opdagelse og starte samtaler.
Men de fleste børn i skolegården er ligeglade med, at dansen ”Orange Justice” er en hyldest til en dreng i en orange T-shirt på YouTube, som en reddit-bruger fik Fortnite til at yde retfærdighed efter en tabt dansekonkurrence, heraf navnet ”Orange Justice”.
For børnene handler dansene om at score sociale point via imitation og social proof. Vi mennesker er flokdyr og foretrækker at gøre ligesom de andre for ikke at stå udenfor. Det gør sig ekstra gældende hos børn for hvem, dét at høre til betyder alt. At det lige er dance emotes, der er gået social epidemi i er ikke tilfældigt. Dans kalder stærkt på imitation og fungerer på tværs af kulturelle, sproglige, sociale og aldersmæssige barrierer og er derfor særligt velegnet til global synliggørelse on- og offline. Gangnam Style og andre før den viste vejen, men Fortnite storspekulerer i det med nye dance emotes hver uge.
Læring: Find på en dans. Eller forsøg i hvert fald at gøre det mere socialt attraktivt for brugerne at efterlade sig synlige spor af brugen af jeres produkt eller interaktionen med jeres indhold. Og tænk gerne ud over hashtags og ’like- og del’-opfordringer.
3. Storytelling with a twist
Gode historier har social værdi, fordi de gør os interessante at høre på. Derfor vil vi gerne dele dem. Fortnite er en velsmurt historiegenerator. Spillet opstiller stilladset, men selve historien bygger du selv sammen med de 99 andre spillere. Jo bedre du klarer dig, jo bedre bliver historien og dermed den sociale værdi, du selv kan høste. Men selvom om du dør hurtigt (hvilket sker ret ofte), kortslutter historien ikke. Du overtager nemlig automatisk din overmand/-kvindes point of view, indtil han eller hun dør, og synsvinklen skifter igen. Vi kender tvangsidentifikationen med morderen fra Hitchcocks Psycho, men i Fortnite fungerer det mere forsonende. Vi er med vores overmand/-kvinde helt til vejs ende, blot som tilskuere, men det er næsten lige så vanedannende som selv at spille. At se Fortnite på Twitch svarer til at binge-watche Hunger Games som Netflix-serie – hvis det fandtes. Bortset fra, at du aldrig ville blive færdig. Så er du advaret.
Fortnite har også lanceret game-modet ’Playground’, hvor brugerne kan øve sig og finde på egne mini-games, f.eks. en selvbygget rutsjebane:
ZagiMC er en af Danmarks mest kendte Fortnite-spillere på YouTube, hvor han uploader en ny video dagligt. via GIPHY
’Playground’ er det tætteste, Fortnite kommer på de mere børnevenlige spil Minecraft og Roblox, og fungerer som en effektiv rekruttering fra dette segment. Du kan stadig samle materialer, bygge og skyde, men skal opfinde dine egne regler sammen med dine venner. Dermed opfylder playground-modet meget af det, Jenkins kalder en ”producerly text” – det vil sige indhold, der er tilpas open-ended og menings-løst til at kalde på brugerens interaktion og medskabelse. Og det skaber stærke fællesskaber og loyale brugere.
Læring: Aktivér dine brugere gennem open-ended indhold, hvor færdiggørelsen afhænger af deres deltagelse. Giv dem mulighed for både selv at være hovedperson og se andres deltagelse. I den mest skrabede udgave hedder dette en afstemning på Facebook.
4. Emotion
”When we care, we share”, siger Jonah Berger (Berger, s. 58), og det skal helst være ”high-arousal”-følelser, som latter, vrede, medlidenhed, frygt og indignation. Det er dem, vi er mest tilbøjelige til at dele, fordi de får os til at se mest interessante ud. Hvis du deler noget halvsjovt, ser du selv kun halvsjov ud.
Fortnite er skørt og karnevalistisk modsat mere maskuline og realistiske skydespil som Counter-Strike og Call of Duty. Foto: Epic Games/Manipuleret af Kforums redaktion
Ironi og leg gennemsyrer designet i Fortnite og signalerer, at man ikke skal tage sig selv alt for seriøst. Man når at eksperimentere meget med sin avatar-identitet gennem en sæson og skifter uproblematisk mellem typer, køn og etnicitet. Under legen med stil og identitet ligger nogle moderne værdier om at omfavne diversitet og anderledeshed i et univers, der blander og bærer referencer til alle kulturelle verdenshjørner. Selv den konstant truende storm, som får verden til at gå under ca. hvert 20. minut, er ikke noget, der ødelægger den muntre grundtone. Man er lige så meget i samme synkende båd, som man er mod hinanden i Fortnite. Det er reglerne, der er onde, ikke de andre spillere. Samme motiv findes i filmforlægget Hunger Games, og forunderligt nok opstår der også nemt trods mod reglerne i Fortnite, når to modspillere f.eks. beslutter at crouche eller danse for hinanden og måske danne team i stedet for at gå i skudduel – stik imod spillets regler og formål.
Designet i spillet og især de mange harmløse, drillende emotes styrker følelsen af fællesskab, uhøjtidelighed og leg blandt brugerne som en modvægt til det dystre, voldelige gameplay. Der er sjove og sociale oplevelser at hente hver dag i Fortnite-fællesskabet, også selvom du er ’noob’, hvilket gør det mere åbent, tolerant og attraktivt at blive en del af.
Læring:
Hvilke følelser og værdier ligger der bag dit indhold eller produkt, og er de stærke nok til, at folk kan gøre sig interessante gennem deling af dem? PS: Hvis du vil bruge humor, bør du søge professionel hjælp.
5. Skab nyt hver dag
Fortnite er det største spil i år og på mange måder det nye Pokèmon Go. Det bliver konstant trigget som samtaleemne, men spørgsmålet er, hvor længe hypen holder. Svaret er, så længe Fortnite er i høj social kurs hos målgruppen. Indtil videre har skaberne demonstreret en fabelagtig evne til at holde sig interessante og relevante. Der er nye items og emotes dagligt i shoppen, der sker jævnligt små og store forandringer i mappet, der kommer nye game-modes til, mens andre forsvinder, og der kommer en helt ny sæson med få måneders mellemrum. Med andre ord sætter Fortnite hver dag alle sejl til for at skabe nye meningsfulde sociale oplevelser i og uden for spillet og lader brugerne puste vind i dem.
I Fortnite-shoppen er der altid korte udløbsfrister, fordi det gør produkterne mere specielle og sjældne, og det er noget, brugeren kan veksle til social værdi i sin omgangskreds. Foto: Epic Games
Samtidig giver den hyppige udskiftning af indhold brugerne et stærkt incitament til at spille mere og købe mere, inden en bestemt pickaxe, game-mode eller sæson udløber. På den måde foregår der en konstant gensidig meningsfuld udveksling af ’value’ og ’worth’ mellem skabere og brugere. Og så længe den er i balance, bliver Fortnite på toppen af sit ’social game’.
Læring: Fokusér på at give brugerne nye og sjove sociale oplevelser hver dag, og hold dem fast med frygten for at gå glip af noget. Et simpelt, men effektivt eksempel er Snapchat streaks.