Børnebrand får bøde på 25.000 for greenwashing

Børnebrandet Liewood hævdede i opslag på SoMe, at PVC-baderinge var miljøvenlige. PVC er dog miljøskadeligt, så nu er virksomheden idømt bøde.
Liewood er stiftet af Anne Marie Lie Norvig i 2015. Gregers Tycho/Ritzau Scanpix
Liewood er stiftet af Anne Marie Lie Norvig i 2015. Gregers Tycho/Ritzau Scanpix
af Mikkel Skov Petersen
To opslag på Instagram og Facebook med udsagnene ”made from BPA free ecofriendly PVC” og ”#ecofriendly” koster nu virksomheden Liewood en bøde på 25.000 kroner.
 
Det har Københavns Byret afgjort, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse. Det var Forbrugerombudsmanden, der i sin tid politianmeldte Liewood.
 
Problemet med udsagnene er, at PVC ifølge Miljøstyrelsen er miljøskadeligt. Derfor er det vildledende at kalde produkterne “ecofriendly”.
 
”Det er skadeligt for både den grønne omstilling og for den enkelte forbruger, når virksomheder markedsfører deres produkter som mindre skadelige for miljøet, end de i virkeligheden er. Forbrugere skal kunne stole på virksomhedernes oplysninger om produkter,” siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i pressemeddelelsen og fortsætter:
 
”Hvis virksomheder er i tvivl, om deres markedsføring er lovlig, så har vi offentliggjort både en kvikguide og en vejledning om, hvordan de kan sikre sig, at de ikke begår ”greenwashing”, når de markedsfører deres produkters miljømæssige fortrin.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også