Spotify Wrapped, Unwrapped

Spotifybrugerens yndlingshelligdag er endelig landet. Dagen, hvor Spotify fortæller os, unge som gamle, hvad for noget musik vi har lyttet mest til i året, der gik. Men hvis du er over 25 og/eller ikke er på TikTok, vil der nok være et par referencer, der går henover hovedet på dig, for Spotify har gået all-in på Gen Z-kultur i år. Vi på Kforum unwrapper Spotify Wrapped.
Spotify Wrapped 2021 er her, og Spotify taler til de unge mere end nogensinde før. Foto: Spotify
Spotify Wrapped 2021 er her, og Spotify taler til de unge mere end nogensinde før. Foto: Spotify
Ahhh, så er det vist den tid på året igen. Sneen falder, og stearinlysene tændes. Gløggen er varm, og duften af hjemmelavede vaniljekranse spreder sig fra køkkenalrummet i københavnerlejligheden til sofaen. Lige i tide til et afsnit julekal… Pling!
 
Paus Tinka-genudsendelsen, for Spotify Wrapped er kommet.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Et opslag delt af Spotify (@spotify)

 
 
Til de uindviede er Spotify Wrapped Spotifys årlige gennemgang af den musik, der har karakteriseret det år, der gik for hver og en af os Spotify-brugere.
 
Konceptet er egentligt meget simpelt. Fra starten af januar til slutningen af oktober samler Spotify al data, fra hvilken musik du har hørt, og analyserer, hvilke sange, kunstnere og genre du har hørt mest af. De inkluderer typisk også lidt gak og gøgl i præsentationen af dataen, som dropper en gang i starten af december hvert år.
 
I år har Spotify valgt at køre fuld plade i Gen Z-banko med indslag som “soundtracket til dit 2021”, “dette er din musikalske aura”, og de har tilmed smidt en lille selskabsleg ind.
 

What's a good girlboss-queen-hot-girl-summer-yassified-manslayer-vibecatcher?

 
I årets Spotify Wrapped har de præsenteret din data i et story-format, som vi blandt andet kender fra Snapchat, Instagram, Facebook og kortvarigt også LinkedIn og Twitter.
 
Noget af det mest iøjnefaldende ved dette års Spotify Wrapped er mængden af Gen Z-slang og TikTok-sprog og -trends, der gennemsyrer formatet.
 
Spotify prøver at være ung med de unge og fortæller blandt andet ”if 2021 was a movie, you were the main character”, når de viser brugerne soundtracket til deres livs scener:
 
Hvad ville soundtracket til dit liv være? Spotify har et bud. Foto: Spotify
 
 
Via popkulturelle referencer fra året, der gik, fremlægger Spotify din musikdata. Vi hører blandt andet “While everyone was trying to figure out what NFT’s were, you had one song on repeat”, før Spotify fortæller, hvad der er vores mest lyttede sang.
 
 
Mens andre sætter sig ind i NFT'er, hører du denne samme sang om og om igen. Foto: Spotify
 
 
Hvert år samler Spotify også vores 100 mest hørte sange i en playliste, og i år får vi at vide, at det er, fordi “you deserve a playlist as long as your skincare routine”. Nok gør jeg personligt ikke så meget mere end at vaske mit ansigt og give det lidt fugtighedscreme i ny og næ, men tak alligevel, Spotify.
 
“In a year like 2021, even your music gets a vibe check”. Sådan lyder overgangen til et af de mest åbenlyse træk på, at Spotify prøver at fange zeitgeisten. Vibecheck’et kommer i form af visualiseringen af vores audio aura, som skal signalere stemningen af vores musik.  
 
 
Din musiksmag udtrykkes i flotte pasteller og kontrastfarver – for smukt skal det være. Foto: Spotify
 
 
Ud fra denne visualisering får vi ikke så meget at vide om, hvorfor vores musik signalerer ”confident and bold”, om det er BPM eller andet – men flot (og delevenligt) er det.
 
Nogle flere Gen Z’ske guldkorn er ”you always understood the assignment”
 
Ordsproget kommer fra sangen The Assignment af Tay Money, som tidligere i år fik medvind i sejlene, da TikTok opdagede den og gjorde det til en trend.
 
@yuki_dance_

Jokes on me cuz I’m doing both full time and freelance jobs rn 😂 #meme #joblife #iunderstoodtheassignment #worklife

♬ The Assignment - Tay Money
 
 
I årets Spotify Wrapped er der på ingen måder sparet på referencerne til meme- og internetkultur. Ud fra sproget står det nemlig tydeligt, at Spotify ikke bare prøver at brande sig som et cool medie; Spotify vil fortælle os, at vi er venner, som snakker ens, kender de samme referencer og kender os bedre, end vi selv gør – hvis vi altså er under 25. 
 
 
Kan du udpege løgnen fra sandhederne? Spotify kan i hvert fald. Foto: Spotify
 

Ikke bare en streamingplatform

 
Det er nu sjette år, Spotify Wrapped kører sin kurs, og for hvert år, der går, ses det tydeligere og tydeligere, at Spotifys formål har ændret sig siden opstarten i 2006.
 
Spotify har nemlig bevæget sig fra at være en streamingtjeneste lig Apple Music og Tidal til at være musikelskerens foretrukne sociale medie. Spotify pryder sig over at være et socialt fællesskab, hvor man kan følge folk, lave collaborative-playlister med sine bedste venner samt se, hvad hinanden går og lytter til
 
Spotify har i år udvidet sit koncept til også at have et venne-tillæg ved navn Spotify Blend.
 
 
Har dine venner lige så god musiksmag, som du har? Spotify har svaret. Foto: Spotify
 
 
Her kan man sammenligne sit år i musik med en af sine Spotify-brugende venner for at se, hvad man har tilfælles af musik i året, der gik. 
 
I årets Spotify Wrapped, formår Spotify at få dig, brugeren, til at føle dig i centrum. Spotify fortæller dig, at du har verdens bedste musiksmag, hører de fedeste podcasts og er noget helt særligt.
 
Og vigtigst af alt: Spotify gør det nemt for dig at fortælle det til alle andre. 
 
Spotify er integreret med alle de populære medieplatforme som TikTok, Facebook, Instagram, Twitter og Snapchat. Spotify gør det nemt at dele en sang, et album eller en playliste på sine Instagram Stories, og Wrapped er ingen undtagelse. Med to klik og en aflevering kan du fortælle hele din omgangskreds, hvilke sange der er dine mest lyttede, og hvor mange af årets minutter du har brugt på at høre musik og podcast.  
 
 
Hvis man kigger i bunden af telefonerne, kan man se hvor nemt det er at videredele Spotifys statiskikker for dit år i musik. Foto: Spotify
 
 
Uanset om man har hørt 100 minutter eller 100.000 minutter, vil Spotify ej forglemme at fortælle dig, at du er en "pro" til at høre podcast. Foto: Spotify
 
 
Men lige så meget som internettet elsker konceptet af, at man kan vise sine sociale kredse, hvem man er ud fra sin musiksmag, er internettet aldrig sky for at udfordre og udstille et – alt for tydeligt – marketingplot, når de ser et.
 
@sloppydunker42069

I love it when brands are just like me #spotify #spotifywrapped #spotifywrapped2021

♬ original sound - Colin Sloppydunker
 
 
 
 
@fibulaa

He’s just like me #spotifywrapped2021

♬ Own Brand Freestyle - FelixThe1st & Dreya Mac
 
 
Når det så er sagt, og kritikken er lagt, er Spotify Wrapped uden tvivl et virkelig godt marketingplot. Det taler lige ind i det bidende behov for selviscenesættelse, hvilket karakteriserer både den tidsalder, vi lever i, men også særligt den ungdom, Spotify ønsker at ramme. Ivrige brugere af sociale medier, særligt ungdommen, leder altid efter den næste nye personlighedstest, de kan dele, hvilken viser, at de adskiller sig fra mængden – og selvom ordlyden er plat, har Spotify deres (læs: vores) ryg.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job