”Er kommunikation en god investering?”

Det spørgsmål stillede Kforum Mia Wagner – serieinvestor og medvirkende i Løvens Hule – på et digitalt event hos Kforum, hvor ekspert i sociale medier Astrid Haug faciliterede en samtale om væsentligheden af PR og kommunikation for iværksættere.
Mia Wagner og Astrid Haug i samtale ved fredagens K-Boost, der blev til i samarbejde mellem Kforum og Mynewsdesk.
Mia Wagner og Astrid Haug i samtale ved fredagens K-Boost, der blev til i samarbejde mellem Kforum og Mynewsdesk.
Spørgsmålet giver næsten sig selv, da Mia Wagner indledningsvist fortæller, at hun ansatte en kommunikationsmedarbejder i Nordic Female Founders som sin første medarbejder.
 
”Jeg er gået mod strømmen og har prioriteret kommunikation som noget af det første. For mig er det helt afgørende, at få virksomhedens ”why” kommunikeret ud fra begyndelsen,” fortæller Mia Wagner, der sammen med Anne Stampe Olesen grundlagde Nordic Female Founders i november 2020.
 
Nordic Female Founders hjælper kvinder med at gøre det nemmere at blive succesfulde som iværksættere.
 

Fokus er flyttet

 
Mia Wagner fortæller endvidere, at hvor hun tidligere i sin karriere var mere optaget af KPI’er og data, har hun i dag flyttet sit fokus til virksomhedens værdier og DNA.
 
”Jeg er meget optaget af, hvem vi er, og har en mere undersøgende og nysgerrig tilgang til mit arbejde i dag – også mere, end jeg har haft tidligere,” fortæller hun.
 

Har taget bitteheden ud af debatten

 
Mia Wagner er ikke bange for at være tydelig omkring sine feministiske grundholdninger og det ønske om mere diversitet og ligestilling, som hun med Nordic Female Founders gerne vil sætte på dagsordenen.
 
På spørgsmålet fra Astrid Haug om, hvordan det kan være, at hun er gået stort set fri for kritik på et område, der for mange andre offentligt kendte kvinder ofte er anledning til kritik og negative kommentarer, svarer hun:
 
”Jeg tror, det er, fordi jeg har taget bitterheden ud af debatten. Jeg ser det som et strukturelt problem – og lige nu er jeg da glad for, at jeg ikke er en mand. De har det også svært under den nuværende tone i debatten.” Hun understreger desuden, at vi skal bringe debatten og tonen et andet sted hen, hvis vi skal høre hinanden og skabe reel udvikling på diversitets- og ligestillingsområdet.
 

Uddannet konfliktmægler

 
Et andet væsentligt argument for, at Mia Wagner langt overvejende modtager positive henvendelser og kommentarer på sine aktiviteter – også på de sociale medier, skyldes, at hun ikke er bange for at tage debatten. Tværtimod.
 
”Jeg er uddannet konfliktmægler og holder af at debattere. Jeg tror, det er bedre at sige tingene højt – og på den måde få kontrol over samtalen i stedet for at forsøge at undvige og tie den væk”, siger hun.
 

Forholdet til PR og sociale medier

 
For en selvstændig forretningskvinde som Mia Wagner er både PR og sociale medier en vigtig del af hverdagen. Hun er til stede på LinkedIn og Instagram, men har for mange år siden valgt Facebook fra.
 
I forhold til Instagram er hun gået fra at følge en strategi og en vis frekvens til i dag kun at lægge noget op, når hun har lyst og noget på hjerte.
 
”Det fungerede ikke for mig at dele hele tiden, og derfor deler jeg i dag kun, når jeg har nået på hjerte.”
 

Berlingske, Børsen og Finans er de vigtigste

 
Inden for PR er Berlingske, Børsen og Finans de vigtigste medier for Mia Wagner og Nordic Female Founders. Men generelt mener hun, at man som virksomhed skal være skarp på, hvilken form for PR der er vigtigst for den enkelte virksomhed.
 
”Jeg vil anbefale, at man som nystartet virksomhed starter i det små – i stedet for at sætte alle sejl ind på at komme i et landsdækkende medie. For flere virksomheder er det mere relevant at lave en målgruppeanalyse – og måske skabe sin egen platform, som eksempelvis Jyske Bank har gjort.”
 

Influenter behøver ikke komme udefra

 
Mia Wagner er mere optaget af at gøre virksomhedens medlemmer, partnere og medarbejdere i virksomheden til influenter og ambassadører for virksomheden end den traditionelle influencer.
 
”Man skal som virksomhedsejer turde give slip og lade virksomhedens kernemennesker og kulturbærere formidle fællesskabet og det, vi arbejder for.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også