FV22: Det første TikTok-valg

Valget er udskrevet og politikerne ræser på TikTok i sidste sekund i, hvad der minder om FOMO (Fear of missing out). Ingen vil stå udenfor og gå glip af den nyeste trend, men spørgsmålet er: Hvor vigtig bliver TikTok egentlig i folketingsvalget? Kforum har talt med tre rådgivere.
TikTok er det nyeste sociale medie, der kan få indflydelse på valget. Foto: Kiichiro Sato/AP/Ritzau Scanpix
TikTok er det nyeste sociale medie, der kan få indflydelse på valget. Foto: Kiichiro Sato/AP/Ritzau Scanpix
De fleste valg er typisk præget af kommunikative trends og tendenser, der fylder under valgkampen. Som Kforum har beskrevet, var 00'erne præget af fremgangen af sociale medier. I starten af 10'erne var det målrettet targeting, der er blevet mere og mere præcis.
 
Siden valget i 2015 har video og influencing fyldt massivt, og nu er tiden kommet til korte, vertikalt filmede videoer, som man kender det fra TikTok, hvor audio memes, danse og andre trends kan få en profil til at eksplodere på kort tid. 
 
Det nuværende folketingsvalg bliver døbt "det første TikTok-valg" af Emilie West, rådgiver hos Elberth Kommunikation og TikTok-rådgiver for Konservative under valget.
 
TikTok er på få år blevet det mest engagerende medie for unge og udkonkurrerer alle de store sociale medier på opmærksomhedsfronten. TikTok sammenlignes ligefrem med at være digital kokain. Så vanedannende er mediet.
 
Derfor er det heller ikke overraskende, at flere danske politikere, som Alex Vanopslagh (LA), Rosa Lund (EL) og sågar tidligere statsminister Lars Løkke Rasmussen (M), er hoppet på TikTok i håb om at ramme den unge målgruppe. Men hvilken indflydelse får TikTok på dette valg? Kforum har spurgt to rådgivere samt Kim Jessica Axholt, digital chef hos Liberal Alliance.
 

TikTok kan godt være tiden værd

 
I 2021 var der 1,1 millioner aktive brugere om måneden på TikTok i Danmark. Kforum har forsøgt at få nyere tal fra TikTok, men det har ikke været muligt. Dog kan man godt forvente, at tallet er højere nu. 
 
Kim Jessica Axholt har oplevet, at LA og Alex Vanopslagh får større engagment på TikTok end på andre sociale medier. Hun tror, at TikTok får indflydelse på LA's valg.
 
"Det er meget værd for os at bruge tid på TikTok. Mange misforstår målgruppen på TikTok som værende unge under 18 år, men den største gruppe er faktisk 18-24 årige, der skal stemme for første eller anden gang til folketingsvalg," siger hun.
 
Nathalie C. Larsen fra Lead Agency mener, at TikTok er værd at bruge tid på for politikere. Foto: PR
 
Faktisk udgør 18-24-årige 47 % af de samlede brugere på TikTok, mens de ældre aldersgrupper også så småt er ved at finde ind på det sociale medie. Så der er mange stemmeberettigede på TikTok, men hvilken indflydelse kan det sociale medie få på valget?
 
"TikTok kommer ikke til at afgøre valget, men det er heller ikke spild af tid at bruge energi på platformen. Vælgerne vil nok aldrig indrømme, at en politiker på TikTok påvirkede deres holdninger, men på den anden side ved vi, at jo mere tid og opmærksomhed man bruger på en politiker eller et parti, desto mere forholder vi os til deres indhold, meninger og begynder måske selv at engagere os i det," siger Nathalie C. Larsen, digital chef og rådgiver inden for digital kampagneføring og sociale platforme hos Lead Agency, og uddyber:
 
" Alt det er med til at inspirere, påvirke og til sidst overbevise os: Fra hvad vi snakker om ved middagsbordet, til hvad vi stemmer på. Så når man som politiker kan få opmærksomhed på TikTok, så er det værdigfuldt, fordi det er en gateway til vælgere, som kan blive nysgerrige på ens politik, og måske vælge at bruge endnu mere tid sammen med en på andre platforme og dermed bygge en relation.”
 

SoMe flytter stemmer

Selvom Nathalie C. Larsen ikke ser TikTok afgøre noget valg, så mener hun, at TikToks videoformat er meget indflydelsesrigt.
 
"TikTok er et medie, hvor man bliver belønnet for at være hurtig med på trends og bringe sin personlighed i spil. Det er et medie, hvor du har meget kreativ magt som bruger med lyd, musik, filter og omfattende redigeringsværktøjer. Formaterne er nemme at forstå og går rent ind hos den yngre målgruppe. TikToks videoformat har jo vist sig meget inflydelsesrigt, da både Instagram og Facebook kopierer formatet med deres video-reels. Vi ved, at sociale medier overbeviser os og flytter stemmer, og det vil TikTok også kunne gøre på sigt," siger hun.
 
Emilie West fra Elberth Kommunikation rådgiver Konservative om TikTok under valget. Foto: PR
 
Emilie West mener, at den helt store fordel ved TikTok er, at man organisk kan nå mulige vælgere, der ikke følger en.
 
"Fordelen ved TikTok er, at man får meget eksponering og kan nå langt ud til folk, der ikke nødvendigvis følger en. Det er en god platform til at komme organisk ud til andre end kun ens egne følgere. Hvis man vil ramme de unge vælgere, så er det på TikTok. Mange trends bliver startet på TikTok, så det er oplagt at være der som politiker. Man får mulighed for at vise mere personlighed på TikTok end på andre sociale medier," siger hun.
 

Kultagtig hype

Den mest populære politiker på TikTok er Alex Vanopslagh, der har haft held med at skabe en personlig identitet på platformen. Hos Liberal Alliance snakker man ligefrem om et før og efter TikTok, hvor Alex Vanopslagh har fået en kultagtig hype omkring sig blandt unge, som partiet ikke vidste fandtes.
 
"TikTok er mere autentisk og mindre poleret end Instagram, og det er nemmere at komme bredt ud organisk end på Facebook, hvor det kræver mange annoncekroner. Godt og relevant content kommer ud, uanset hvor mange følgere man har. Så lige nu rider vi med på bølgen og får udnyttet TikToks algoritme til at komme bredt ud til vælgere, der ikke nødvendigvis følger eller stemmer på LA," siger Kim Jessica Axholt og uddyber:
 
"Vi fanger nogle unge vælgere, der er ubesluttet eller måske slet ikke ville stemme. Vi får mange kommentarer og positiv respons. Der er skabt en nærmest kultagtig hype omkring Alex, som vi ikke vidste fandtes, før vi kom på TikTok. Mange flere unge kommer op og vil have selfies med Alex, så vi kan helt klart mærke effekten af at være kommet på TikTok."
 
@alexvanopslagh #foryou #notforsocialists #liberalalliance #fatdet ♬ Sound madifing conde - Bytes
Alex Vanopslagh har haft stor succes på TikTok og er den mest fulgte danske politiker på mediet.
 
Får TikTok indflydelse på jeres valg?
 
"Ja, det får helt bestemt indflydelse på vores valg," siger Kim Jessica Axholt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også