Joe Biden, hvis kampagne lægger enorm vægt på tiden som Obamas vicepræsident, bruger Bruce Springsteens We Take Care Of Our Own. En sang, der sjovt nok også blev brugt af Obama i 2012. Elizabeth Warren, der har positioneret sig selv som en forkæmper for den arbejdende middelklasse, går på scenen til Dolly Partons 9 to 5. Og Pete Buttigieg, den yngste kandidat i feltet, bruger, i modsætning til sine septuagenariske modkandidater, en sang fra det 21. århundrede, High Hopes af Panic! At The Disco.
The Main Event
Således er der utroligt mange ting, der skal falde i hak, før kandidaten overhovedet har talt. Men vi er ikke helt i mål endnu. Inden selve kandidaten træder ud til store bifald, skal man ofte høre fra to andre: den passionerede frivillige og den store berømthed. Det er nemlig vigtigt at vise ansigtet på de mennesker, der driver kampagnen frem, de frivillige, samt at illustrere en vis kendisfaktor.
Den frivillige holder en brandtale om, hvorfor de kæmper for en specifik kandidat. Til et Joe Biden-rally i starten af januar fortalte en frivillig om, hvordan han, ligesom Biden, havde mistet nære i sin familie til kræft. Biden, der i sin tid som vicepræsident stod i spidsen for et initiativ mod kræft, havde inspireret ham. Efter de rørende ord bad han alle i lokalet om at mobilisere sig selv på vegne af Biden.
Inden selve kandidaten træder ud til store bifald, skal man ofte høre fra to andre: den passionerede frivillige og den store berømthed. Det er nemlig vigtigt at vise ansigtet på de mennesker, der driver kampagnen frem, de frivillige, samt at illustrere en vis kendisfaktor.
Den berømte person er enten en folkevalgt med relationer til lokalområdet eller en Hollywood popkultur-type. Da jeg så Bernie Sanders i Los Angeles, talte skuespilleren Tim Robbins. Da jeg så Pete Buttigieg i Ames, en universitetsby i Iowa, talte sangerinden Mandy Moore. Oftest er det dog en anden politiker, der introducerer kandidaten. For Joe Biden, når han taler i Iowa, er det et lokalt medlem af Kongressen, Abby Finkenauer, der stolt præsenterer kandidaten med ordene: “I’m proud to introduce to you, the next president of the United States of America”.
Når de ord er blevet råbt ind i mikrofonen, træder aftenens hovedperson ud på scenen. Signatursangen spiller over højttalerne. Skiltene, kampagnen har tildelt folk i tv-billedet, flyver i vejret. Et stort smil breder sig på kandidatens læber. Et vink til højre. Et vink til venstre. Et kram til personen, der har introduceret dem. Et højt bifald fra publikum, alt imens de frivillige prøver at få folk til at råbe kandidatens navn i kor.
Først når alle er faldet til ro, går kandidaten i gang med sin standardiserede tale; sin stump speech, som de kalder det i USA. En tale, de har holdt tusinde gange før, hvor de på 20-30 minutter fortæller om, hvem de er, hvad de står for, og hvordan de planlægger at vinde valget. Den tilstedeværende presse plejer at space ud under talen. De har hørt den mange, mange gange før. Men publikum elsker det. Det er en slags greatest hits. Tænk Trumps “Build the wall” og “Lock her up”.
Warren holder rally i Des Moines. Øverst: En frivillig forsøger at hverve publikum, og kampagnen uddeler skilte til folk bag podiet. Midten: Warren holder sin ‘stump speech’. Nederst: Køen til at få et selfie efter rallyet, snor sig rundt om hele lokalet.
Efterspillet
Når kandidaten er færdig, og folk har fået deres selfie, går det store efterspil i gang. Der skal mobiliseres og spinnes.
Ingen publikummer forlader stedet uden at have haft øjenkontakt med en frivillig. De er nemme at få øje på. Det er dem, der blokerer udgangene, klædt i kandidatens merchandise fra top til tå. Folk, der allerede kan lide kandidaten, bliver bedt om at melde sig under fanerne. Som Jane og Marie Louise, to kvinder, jeg talte med efter et Warren-rally. Energien til rallyet bekræftede dem i deres sag. De var nu klar til at være frivillige for Warren. “Hendes tale skabte en følelse af påtrængende nødvendighed, der gav mig lyst til at blive frivillig. Det er på tide, at vi får en kvindelig præsident”, sagde Marie Louise.
De, der derimod blot ønskede at lære mere om kandidaten, bliver spurgt om, hvad de synes. Hvis de giver en positiv respons, hvilket man ofte gør efter et rally, bliver de bedt om at underskrive et stykke papir, et commit to caucus card, hvor de højt og helligt lover at stemme på kandidaten.
De, der derimod blot ønskede at lære mere om kandidaten, bliver spurgt om, hvad de synes. Hvis de giver en positiv respons, hvilket man ofte gør efter et rally, bliver de bedt om at underskrive et stykke papir, et commit to caucus card, hvor de højt og helligt lover at stemme på kandidaten.
Den gode presse spinnes primært på de sociale medier. De bedste klip fra alle dagens rallyer laves om til små reklamevideoer. Kampagnemedarbejderne deler billeder af fremmødet, ofte med en “Wauw, prøv lige at se, hvor mange der kom”-tekst. Og kandidaten ligger en post-rally-video op på Instagram, Snapchat eller Facebook – eller alle tre.
“America” var den mest succesfulde kampagnereklame under valget i 2016. Dens store fokus, Bernie Sanders’ rallyer, signalerede en folkelig bevægelse bag kandidaturet.
Ved enkelte rallyer bliver pressen, indtil publikummet er gået. Nogle kampagner, som regel de mindre, lader udvalgte journalister få fem minutter med kandidaten eller pressesekretæren. Når medierne har fået deres, bliver kandidaten ført ud i den ventende kampagnebus. Videre til den næste by. Videre til det næste rally.
Solen er gået ned. Temperaturen er faldet til -20°C. Senator Amy Klobuchar er lige blevet færdig med et rally i Des Moines. Men dagen er ikke over. Ombord på kampagnebussen suser hun her videre til aftenens næste rally.