”Kassér alt det, der ikke betyder noget”
Godt design skal være enkelt og tydeligt. Det kræver at kassere alt det, der ikke betyder noget; altså visuelt og mentalt at skære ind til kernen af problemet. Det var og er også ideen med designet bag de 17 verdensmål. Keep it simple.
”For mig kan godt design sammenlignes med bogstaver. Der er jo ingen, der bare tilføjer tilfældige bogstaver i en sætning, fordi de godt kan lide, hvordan de bogstaver ser ud. Og det er jo netop her, vi rammer forskellen på design og kunst. Design er et sprog. Et sprog, der kan være følsomt og magtfuldt; det kan være beroligende; det kan være en masse ting, men du skal vide, hvorfor du tager det ene eller andet greb.“
Designet er ikke blot en periodisk tabel for forandring, men også et nyt fælles visuelt sprog for, hvordan og hvor verden skal forandre sig hen gerne så hurtigt som muligt.
Design, der skal holde i 15 år
I arbejdet med verdensmålene har Jakob og hans team haft to særlige udfordringer. Det skulle for det første give positive associationer for alle, og for det andet skulle designet holde i 15 år; den periode, kampagnen løber:
”De fleste brands vil ændre udtryk flere gange i løbet af 15 år. Vi skulle derfor lave noget simpelt og stærkt. Og så skal du finde på et sprog, der føles tidløst, fordi dette projekt skal strække sig over 15 år.”
Positiv framing var et krav og en strategi
”Det var vigtigt for os, at folk ville elske vores budskab; at folk ville tage dem ind i deres hjerte, så derfor fokuserede vi på at lave et billede af en positiv fremtid. Derfor ville vi have, at det var farvestrålende og positivt. Så der er mange aspekter i at skabe kommunikation, der vækker glæde i folk. Det skal være noget, der er let at forstå og afkode.”
Jakob Trollbäck slutter med en opsang til andre NGO’er om at tage design alvorligt, hvis man vil noget alvorligt med at forandre verden.
”Jeg håber, at det arbejde, vi har lavet for FN’s verdensmål, har skabt noget opmærksomhed om, at det er ikke nok at have et stærkt budskab – for det er faktisk, hvad mange humanitære og klimaorganisationer har gjort. De har fokuseret på, at de har et stærkt budskab, og ikke ment, at design er vigtigt. Men design skal ikke være ornament. Design er en måde at fokusere dit budskab”.
”Desværre er der mange NGO’er, der bare lader praktikanten eller studenten eller en anden helt uden designuddannelse stå for det visuelle arbejde. Det er en overset og kæmpe mulighed til for mennesker, der arbejder med kommunikation, at sikre, at budskabet om humanitære projekter bliver kommunikeret lige så effektfuldt, som når der bliver solgt hamburgere,” fortæller Jakob Trollbäck.
Nu er det bare verden og virkeligheden, som skal følge designet for en bedre verden.