Designet bag de 17 verdensmål
Designet, som vækkede en hel verden

Den svenske designer Jakob Trollbäck er manden bag designet af FN’s 17 verdensmål. Et sjældent succesrigt design, som har vækket milliarder af mennesker til kampen for en bedre og mere bæredygtig verden. Mød ham til vores konference KOM19, og hør om designet, som vækkede en hel verden. Foto: Trollbäck Company.

Skrevet af
FN’s 17 verdensmål er en kommunikativ succes uden lige. Overalt på kloden er de blevet symbolet på, at noget må og skal gøres nu. Mennesker, virksomheder og regeringer samles om de nye mål for fremtiden som en ny folkebevægelse. Succesen skyldes ikke mindst et enkelt og stærkt kommunikerende design. Designeren bag er svenske Jakob Trollbäck. Mød ham på KOM19, og få hele historien bag det ikoniske design, der formulerer et nyt fælles sprog for bæredygtige forandringer. Et design, han selv kalder den periodiske tabel for forandring. Nu er det bare verden og virkeligheden, som skal tale sig frem til en bedre verden med designets hjælp.
Kom med til KOM19, og hør Jakob Trollbäck fortælle historien om de 17 verdensmål og designprocessen bag.
 
Her er designet, som skal forandre verden og vække os alle sammen. Læs mere om FN’s verdensmål på Verdensmålsportalen, som Trollbäck udviklede i samarbejde med Verdens Bedste Nyheder og indviede i januar. 
 
Hvordan blev de 17 verdensmål til?
Opgaven med at lave den visuelle kommunikation for FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling har aldrig været i udbud. Designeren bag har aldrig fået en krone for det. Den nu berømte opgave og løsning blev Jakob Trollbäck anbefalet af sin ven Richard Curtis (instruktøren bag film som Notting Hill og Fire bryllupper og en begravelse, red.).
 
Curtis er ikke en hvem som helst, når det gælder klodens store udfordringer. Han har været dybt engageret i en bred palet af humanitære projekter i en menneskealder – lige fra Live 8-koncerterne og Make Poverty History. Han hørte, at FN år efter år mislykket havde forsøgt at skabe opmærksomhed om deres verdensmål, og tænkte, at noget kreativt måtte gøres nu. Løsningen var at skabe et klart design, som kunne vække verden. Resten er nu designhistorie.
 
Til det første møde var alting dog mere diffust for både FN og Jakob Trollbäck.
 

Designet er ikke blot en periodisk tabel for forandring, men også et nyt fælles visuelt sprog for, hvordan og hvor verden skal forandre sig hen.

 
Dengang var det uklart, om det ville ende med 17 mål; der var stærke kræfter i FN, der ville have 10 mål, da de mente, at 17 mål ville være umulige at huske. Fagligheden vandt dog heldigvis over forenklingen. Mit team begyndte at arbejde med de 17 mål, og i februar opsøgte vi sammen med Richard Curtis FN’s Strategy Hub og præsenterede vores første skitse. Tanken om, at FN skulle sætte en opgave i udbud, er nærmest umulig. De har meget stærke procedurer for den slags, fx at bede om indsendelser etc., så dybest set gik vi bare ind og sagde hvad med dette bud? Vi vil gøre det gratis for jer. Vil I bruge det?”, fortæller Jakob Trollbäck.
 
 
Og han fortsætter:
 
”Det ville de, og i de efterfølgende seks måneder arbejdede vi sammen med FN og fintunede projektet, fandt på nye navne, ikoner etc. Og det var faktisk processen, kort fortalt.”
 
Samarbejdet med FN
I FN skal hele Jordens befolkning jo helst være helt enige hele tiden, og det er ikke altid let.

“Det var ret kaotisk i begyndelsen. Ved vores første præsentation fik vi feedback fra 20 personer. FN fangede heldigvis selv meget hurtigt, at det var uhensigtsmæssigt, så de endte med at pege på bare to personer, der stod for al kommunikation og feedback til os. Det betød, at de mere eller mindre var nødt til internt at blive helt enige med sig selv før, de kommunikerede med os. Så på en måde var det faktisk ikke så anderledes end et samarbejde med en kommerciel kunde,” siger Jakob Trollbäck og fortsætter direkte videre:
 
“Der er mange, der har sagt til mig, at det er umuligt at samarbejde med FN. Den opfattelse deler jeg slet ikke. Men der var mange omstændigheder, der gjorde det gnidningsfrit. De startede med at have en frygt for, at de ikke ville være i stand til at kommunikere om alle disse mål, så da vi kom og sagde til dem: ‘Jo, det kan I godt’, havde vi en god start, og de forsøgte hele tiden at få det til at fungere så godt som muligt.”
 
Designet er enkelt, fyldt af positive farver og peger frem mod en positiv fælles fremtid. Det er den hemmelig opskrift på designet, som vækkede verden.
 
”Kassér alt det, der ikke betyder noget”
Godt design skal være enkelt og tydeligt. Det kræver at kassere alt det, der ikke betyder noget; altså visuelt og mentalt at skære ind til kernen af problemet. Det var og er også ideen med designet bag de 17 verdensmål. Keep it simple.
 
”For mig kan godt design sammenlignes med bogstaver. Der er jo ingen, der bare tilføjer tilfældige bogstaver i en sætning, fordi de godt kan lide, hvordan de bogstaver ser ud. Og det er jo netop her, vi rammer forskellen på design og kunst. Design er et sprog. Et sprog, der kan være følsomt og magtfuldt; det kan være beroligende; det kan være en masse ting, men du skal vide, hvorfor du tager det ene eller andet greb.“
 
Designet er ikke blot en periodisk tabel for forandring, men også et nyt fælles visuelt sprog for, hvordan og hvor verden skal forandre sig hen gerne så hurtigt som muligt.
 
Design, der skal holde i 15 år
I arbejdet med verdensmålene har Jakob og hans team haft to særlige udfordringer. Det skulle for det første give positive associationer for alle, og for det andet skulle designet holde i 15 år; den periode, kampagnen løber:
 
De fleste brands vil ændre udtryk flere gange i løbet af 15 år. Vi skulle derfor lave noget simpelt og stærkt. Og så skal du finde på et sprog, der føles tidløst, fordi dette projekt skal strække sig over 15 år.”
 
Positiv framing var et krav og en strategi
”Det var vigtigt for os, at folk ville elske vores budskab; at folk ville tage dem ind i deres hjerte, så derfor fokuserede vi på at lave et billede af en positiv fremtid. Derfor ville vi have, at det var farvestrålende og positivt. Så der er mange aspekter i at skabe kommunikation, der vækker glæde i folk. Det skal være noget, der er let at forstå og afkode.”
 
Jakob Trollbäck slutter med en opsang til andre NGO’er om at tage design alvorligt, hvis man vil noget alvorligt med at forandre verden.
 
”Jeg håber, at det arbejde, vi har lavet for FN’s verdensmål, har skabt noget opmærksomhed om, at det er ikke nok at have et stærkt budskab – for det er faktisk, hvad mange humanitære og klimaorganisationer har gjort. De har fokuseret på, at de har et stærkt budskab, og ikke ment, at design er vigtigt. Men design skal ikke være ornament. Design er en måde at fokusere dit budskab”.
 
”Desværre er der mange NGO’er, der bare lader praktikanten eller studenten eller en anden helt uden designuddannelse stå for det visuelle arbejde. Det er en overset og kæmpe mulighed til for mennesker, der arbejder med kommunikation, at sikre, at budskabet om humanitære projekter bliver kommunikeret lige så effektfuldt, som når der bliver solgt hamburgere,” fortæller Jakob Trollbäck.
 
Nu er det bare verden og virkeligheden, som skal følge designet for en bedre verden.

Relaterede artikler

Kryptovaluta vil redde verden - Verden over spirer nye fintech-iværksættere frem med ambitioner om at løse et eller flere af FNs Verdensmål. De mange ny...
Grøn, grønnere, LEGO? - I disse dage, hvor medierne flyder over med nyheden om, at LEGOs regnskab ikke lever op til forventningen om evig fremga...
Alle skal se, at du skrotter plastikken - Efter årtier med endeløs brug af plastik er verden ved at få øjnene op for konsekvenserne af det ubæredygtige forbrug. S...
Mindre medvind og logofarvelade, tak! - I 2018 har virksomhederne virkelig taget FN's verdensmål til sig som pejling for bæredygtig udvikling. Det er godt. Men ...
Hvem skal hyldes til KOM19? - Til årets k-konference, KOM19, uddeler Kforum og Dansk Journalistforbund sammen KOM-priserne, der hylder stærk faglighed...
Kforum Lyd: Hvordan bliver man hørt som lille organisation? - Kforums podcastserie tager livtag med alt, hvad der rører sig i kommunikationsbranchen. I hvert afsnit taler vores vært,...
Tillid i en tumultarisk tid - "Trust is our license to operate", siger Alex Aiken, der er Executive Director for Government Communications i den briti...
De vigtigste temaer for fremtidens toprådgivere - Tre temaer er vigtige for toprådgiveren: Forstå forretningskonteksten, opbyg relationen, og anvend de faglige kompetence...
"Den bedste kommunikation er handling" - Kreativ direktør i We Love People Christina Blak mener ikke, profit behøver at stå i modsætning til gode intentioner, og...
KOM19: Her er de 4 nominerede til Årets Kampagnepris - Ved årets kommunikationskonference KOM19 den 9. maj uddeler DJ og Kforum for tredje gang prisen for årets bedste kampagn...
Countdown til KOM19 - Så er der kun 14 dage til, Kforum og Dansk Journalistforbund åbner dørene til KOM19 i de smukke lokaler på Docken. Progr...
Highlights fra KOM19 - I torsdags blev tillid sat på dagsordenen på Docken, hvor kommunikationsbranchens årlige konference løb af stablen. KOM1...
Trækker du også kaniner op af hatten? - Indholdet af det kreative produkt bliver sjældent specificeret ordentligt. Den kreative må jo vide bedst - tryl nu bare ...
5 fejl i forandringer - Kommunikation er uden tvivl en vigtig komponent i enhver forandring, og i Proscis Best Practice-studie for forandringsle...
En grundbog til tiden - Verden er i opbrud - efter temperament en eviggyldig sandhed eller en kliché. Ikke desto mindre er det den virkelighed, ...
Har du lavet årets kampagne? - Står du, din ven, kollega eller nemesis bag et stykke arbejde, der fortjener at blive hædret som Årets Kampagne? For fje...
When the Business of Business Goes Further Than Business - Alle vil gerne føle ejerskab over bæredygtigheden i dette årti, som står i verdensmålenes tegn, og som bliver afgørende ...

Giv din stemme

16 stemmer
3,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

35 JOB

Head of External Media Relations

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.