De største k-udfordringer i 2023
Der venter en tsunami af ESG-lovgivning

Henrik Heskjær forudser mere uforudsigelighed i 2023. Foto: PR

Skrevet af

Luke Brown
Journalist

188 artikler

0 indlæg

En mindre tsunami af lovgivning på ESG-området står klar lige rundt om hjørnet, og det skal kommunikatører være klar på. Det fortæller Henrik Heskjær i Kforums serie om de største udfordringer for kommunikatører i 2023.
Uforudsigelighed og omstillingsparathed bliver nøgleord for kommunikatører i 2023 efter de seneste års bevis på verdens uforudsigelighed. Derudover står en mindre tsunami af lovgivning på ESG-området klar lige rundt om hjørnet.
 
Det mener Henrik Heskjær, kommunikationschef i Leo Pharma. Han medvirker i Kforums serie om de største udfordringer for kommunikatører i 2023. 
 
SERIE: K-chefernes udfordringer i 2023
I løbet af januar bringer Kforum løbende interviews med k-profiler, der kommer med deres bud på, hvilke store issues og udfordringer der vil lande på kommunikationschefernes bord i 2023. Kontakt redaktionen på info@kforum.dk med dine bud, så kommer de med i vores opsamling på alle forudsigelserne.
 

Uforudsigelighed

Krig, inflation, klima, renter, energipriser, politisk ustabilitet med mere. Den stigende totale mængde kriser i verden skaber en hidtil uset grad af uforudsigelighed. Både som individer og virksomheder kan vi let komme til at mene, sige og gøre ét i dag – og noget helt andet i næste uge, fordi verden ændrer sig i et voldsomt tempo.
 
Med så markant uforudselighed bliver det at planlægge kommunikationsindsatsen en sværere disciplin. Du kan planlægge efter, hvad du ved, og efter hvad der er de mest tænkelige scenarier. Men set over de senere år er virkeligheden blevet, at det oftere og oftere er de utænkelige scenarier, der viser sig at blive virkelige.
 
En konsekvens heraf er, at det for mange bliver vanskeligere at være konsistent i ens kommunikation. For når forhold og vilkår hele tiden ændrer sig – og ofte til det utænkelige – må politikere, virksomheder og andre institutioner tilpasse og ændre derefter – og det kan let give slinger i valsen.
 

Krænkelseskultur

Vi skal udvise omtanke og tage hensyn til andre – det må aldrig være til diskussion. Men krænkelse – specielt på andres vegne – er nærmest blevet en folkesport. Der er snart ikke mange ord, der ikke har fået en "skam"-endelse hæftet på sig i den ene eller anden sammenhæng. Og skam i flere forskellige varianter dukkede da heller ikke overraskende op i diskussionen af kandidater til årets ord ved udgangen af 2022.
 
Vi skal som sagt udvise omtanke og tage hensyn. Men misforståede hensyn af frygt for en tænkt udskamning og shitstorm kan let resultere i, at pointer, der ellers er vigtige for en saglig debat, drukner i vatindpakning og forbehold. Det kan blive en balancegang for mange kommunikatører og rådgivere – og det kommer til at fylde i diskussioner og afvejelser.
 

ESG

En mindre tsunami af lovgivning på ESG-området står klar lige rundt om hjørnet. Det nye EU-direktiv om bæredygtighedsrapportering, CSRD, bliver endeligt vedtaget i 2023 og vil angiveligt gælde for børsnoterede virksomheder fra 2024 og andre fra 2025. Det er et teknisk område, der udover rapportering også vil medføre ganske omfangsrige kommunikationsopgaver – og det skal alle i gang med at forberede sig på hurtigst muligt.  
 
Samtidig er ESG og bæredygtighed lykkeligvis i stigende grad noget, der fylder i forbrugernes bevidsthed, og som derfor også vil blive prioriteret og fylde i det samlede arbejde med at kommunikere og positionere i året, vi har taget hul på. Igen er balancegang et nøgleord, for det er som nævnt et komplekst område, og faldgruberne for ikke at ramme den helt rette balance og komme til at greenwashe er mange.

Relaterede artikler

"K-branchens omfavnelse af sociale medier er latterlig" - Kommunikationen på sociale medier har været for ukritisk og for meget, mener Kresten Schultz Jørgensen, adm. direktør fo...
K-direktør: Vær ikke bange for at påvirke politikerne - I det nye år skal kommunikatører kaste ressourcer efter at påvirke den politiske agenda, mener kommunikationsdirektør i ...
"I krisetider har vi endnu mere brug for kommunikation" - I 2023 skal kommunikatører holde det ægte og vise handling. Det mener Marianne Hjaltelin, adm. direktør i Lead Agency, s...
Sparekniven kan ramme K-afdelingen - I 2023 vil krisen ramme yderligere. Derfor er det vigtigt at huske på, at resultater og værdi skal kunne dokumenteres. E...
Robotterne kommer med på k-holdet - Jakob Wandel, Nordic Head of Public Relations hos EY, kommer med sine tre forudsigelser i Kforums serie om professionell...
Jørnvil: Der er metaltræthed at spore mange steder - Der er krig på kniven, når det handler om at fastholde og tiltrække de gode medarbejdere, mener Mikkel Jørnvil, der har ...
Slut med mere, mere, mere - Bæredygtighedskommunikationen kommer et gear op, og der skal prioriteres bedre med tiden. Det fortæller Cecilie Vinther ...
KL's k-chef: Løfter om velfærd udfordrer kommuner - Virkeligheden skal hænge sammen med kommunikationen, når det kommer til budgetterne i kommunerne, hvilke Folketinget sæt...
Jane Heitmann ville ikke være levebrødspolitiker - Tiden var inde, hvis hun skulle tilbage på arbejdsmarkedet og ikke være levebrødspolitiker, siger Jane Heitmann, tidlige...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

27 JOB

Projektleder

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.