ROZY: den perfekte fake

Det såkaldte metavers er på vej. Et digitalt univers, hvor vi vil kunne bevæge os rundt og kommunikere med hinanden gennem digitale avatarer, der kan se ud på alle mulige måder – men som lige nu mest er perfekte, sexede udgaver af os selv. Kforum forholder sig til de etiske dilemmaer, fænomenet rejser.
Rozy er fremtidens influencer og model. Hun findes kun i den digitale verden, som en virtuel menneskekopi. Foto: rozy.gram på Instagram.
Rozy er fremtidens influencer og model. Hun findes kun i den digitale verden, som en virtuel menneskekopi. Foto: rozy.gram på Instagram.
af Morten Søndergaard Larsen

Digitaliseringen af mennesker er i fuld gang. Alt fra at skabe sukkersøde japanske animepiger til digitalt at skræddersy den perfekte profil i din målgruppe.

 

I reklamen danser hun rundt i et univers, der eksemplificerer sociale medier; rige, dybe farver, iscenesatte omgivelser, der alt sammen ligner et billede på Instagram. Og det er også hele pointen: Kvinden ser ud til at være virkelig, men hun eksisterer udelukkende på de sociale medier.

 

Oh Rozy er hendes navn, og hun er en digital model skabt af den sydkoreanske virksomhed Sidus Studio X. Hun er ”for evigt 22” år gammel, og så er hun skabt af en slags moderne Dr. Frankenstein til at være den perfekte kvinde til at kommunikere til de såkaldte Millennials og Gen Z-generationer. Det er derfor, megaforsikringsselskabet Shinhan Life og bilfabrikanten Chevrolet vil have hende.

 

”Vi lavede en liste med over 500 kendte, som de unge generationer godt kan lide, så udvalgte vi nogle få af dem og tog forskellige ting, øjne, næse, ansigtsform, fra dem og sammensatte Rozy ud fra det,” siger Baek Seong-yeop, direktør for virksomheden, der skabte Rozy, fra sit kontor i det topmoderne Gangnam-område i Seoul.

 

Facebook satser på metavers

Han siger, at fremtiden for digitale modeller som Rozy er god, fordi det såkaldte ”metavers” kommer. Et digitalt univers, hvor vi vil kunne bevæge os rundt og kommunikere med hinanden gennem digitale avatarer, der kan se ud på alle mulige måder. Der er diskussioner om, hvor stort det nu bliver, men giganter som Facebook satser på, at det bliver den næste store indtjeningsmulighed for dem. Og teknologien til at digitalisere os selv eksisterer allerede.

 

Tag for eksempel de japanske VTubers, virtuelle youtubere. Det er en bred gruppe af hovedsageligt kvindelige figurer, som laver videoer til YouTube, livestreamer sig selv og interagerer med seerne i chatten. Modsat Rozy, som forsøger at ligne et rigtigt menneske, ser disse avatarer ud som essensen af de japanske tegneseriefantasier. Små, uskyldigt udseende piger med varierende grader af svulmende bryster og muligvis horn i panden eller vinger på ryggen.

 

Og det er faktisk relativt let at lave din egen udgave af det. Du downloader blot et billigt animationsprogram og sætter liv til den tegneseriefigur, du har skabt, og voila, så har du essentielt et filter, der lægges over dig selv, så den digitale figur bevæger sig ligesom den faktiske person, der gør alt fra at streame Minecraft til at støvsuge sin lejlighed.

 

VTubers er nogle af dem, der virkelig har forstået at markedsføre sig som digitale mennesker og har taget de første skridt ind i metaversets økonomi. I en opgørelse lavet af Playboard, der laver finansielle opgørelser over YouTube-kanaler, er VTubers otte ud af de ti mest indtjenende kanaler fra Super Chat-donationer, en funktion, hvor seeren kan give direkte donationer til personen, der laver videoerne.

 

@lilmiquela

What’s your favorite? ##3moods ##outerbanksseason2 ##taurus

♬ I got 3 moods Bo Burnham - Julz Morriz
Kforum har tidligere skrevet om en af de første virtuelle influencere "Lil Miquela", og som en ægte influencer har Miquela naturligvis også fået succes på TikTok.
 

En platform for digitale modeller

Mark Zuckerberg, skaberen af Facebook, har sagt, at han gerne så sin sociale medieplatform gå fra at være lige præcis det til et decideret metavers, som han beskriver som ”et virtuelt miljø, hvor du kan blive repræsenteret af mennesker i et digitalt rum.” Og det er den slags ”tech bro-hype,” der får virksomheder i Sydkorea til at kaste sig ud i at lave digitale kvinder, som i mellemtiden kan reklamere for livsforsikringer eller biler.

 

”Fordi metaversindustrien får mere og mere fokus og interesse, så bliver det også større og større. Det vil ikke længere bare være en platform for software, men en platform for digitale modeller,” siger Baek Seong-yeop.

 

Men hvis du har tænkt dig at kaste dig ud i verden af kommunikation med digitale mennesker, er det vigtigt at have for øje, om du genskaber problematikker fra kød-og-blod-virkeligheden i den digitale virkelighed, hvor begrænsninger ikke eksisterer i samme grad.

 

Rozy deler hyppigt sit liv med sine 52.000 Instagramfølgere. Her ser vi hende fylde 22 for anden gang.
 

Etiske overvejelser

Er det nu også en god idé? ”Digitale kvinder legemliggør det ideelle kvindebillede, som det mandsdominerede samfund ønsker. Fra dette perspektiv er det svært at se de digitale karakterer, der udgøres af slanke, yngre kvinder, som en positiv udvikling,” siger Ji-Yeong Yun, feministisk filosof og lektor ved Changwon National University i Sydkorea. 

 

Hun peger også på smartphonegiganten Samsungs skrottede digitale assistent, Sam, som et eksempel på, at folk ser de digitale kvinder som alt fra sexobjekter til kærester. Internettet var for eksempel enormt hurtigt til at lave porno med den digitale kvinde, og i en lignende situation i Kina er folk begyndt at indgå i forhold med deres digitale assistenter.

 

”Digitale kvinders generaliserede udseende, sammen med den underdanige stemme og sexede billeder, er problematisk, fordi det kan forstærke eksisterende stereotyper og diskrimination mod kvinder,” siger Ji-Yeong Yun.

 

Det digitale metavers er endnu ikke en realitet, men vores fysiske verden bliver uden tvivl mere og mere sammenkædet med den digitale. Og det er enormt let at smukkesere sig digitalt, for eksempel brugte du under pandemien højst sandsynligt et filter på Zoom, fordi du var træt af at stirre på det samme ansigt under hele mødet. 

 

Men hvis du har tænkt dig at profitere på en digital model, der aldrig bliver ældre og kan kodes til at være den smukkeste udgave af de smukkeste mennesker, så prøv lige at spørge dig selv: Er det her ren sexfantasi for mænd? Er jeg med til at fortsætte negative stereotyper? Er det her en model, som vil blive modtaget som et menneske eller et sexobjekt?

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job