Pokémon GO for voksne

Et fænomen som Pokémon GO, der trækker dig op af sofaen og ud på en længere gåtur. Eller noget dybere? Randonautica er en app, der forsøger at få dig ud at udforske dit lokale område med et personlig twist. Et slags “vælg dit eventyr”-realityspil, om man vil.
Appen Randonautica er allerede blevet downloadet mere end 10,8 millioner gange og har taget TikTok med storm, men hvad kan den?
Appen Randonautica er allerede blevet downloadet mere end 10,8 millioner gange og har taget TikTok med storm, men hvad kan den?
af Vilhelm von Haller Groenbaek
Randonautica sender dig ud at udforske ved hjælp af en såkaldt QRNG (Quantum Random Number Generator). Generatoren finder geografiske koordinater til en lokation frem, som brugeren så skal finde frem til ved hjælp af en wayfinder-app som f.eks. Google Maps. Imens appen finder koordinaterne frem, beder den brugeren om at tænke på en ting, som man selv går op i, at fokusere på en bestemt hensigt. Det kan være et særligt personligt problem, noget, man er glad for eller ked af.
 
App Store Randonautica
 
Hvad kan appen 
Ideen med dette er, at brugeren skal udforske sit lokalområde med denne bestemte hensigt i tankerne. Randonauts, som brugerne bliver kaldt, kan ved at tænke på noget bestemt opleve synchronicities, altså se eller møde symboler, objekter eller andre ting, som de oplever ikke kan være tilfældige. Det kunne være, at du møder en kat, når du savner selskab, eller der står en forladt barnevogn, når du overvejer at få børn.

 

Appen har været forbløffende populær. Den er blevet downloadet mere end 10,8 millioner gange, siden den blev udgivet i starten af 2020, ifølge Sensor Tower. 

 

Randonautica benytter QRNG, som kort beskrevet er en metode, hvorpå man sikrer sig en komplet tilfældig værdi gennem kvantefysiske processer. Disse processer er i sig selv tilfældige og bruges til at komme frem til nogle bestemte koordinator.

 

Heldigvis er det nemmere at bruge appen end at forstå processen bag den. Ganske enkelt henter man appen ned på sin mobil eller tilgår Randonauticas hjemmeside. Her bliver man stillet et par spørgsmål og får så tildelt et sæt koordinater. Udover dette får man også et par tips til, hvordan man skal opføre sig. Man bør f.eks. ikke gå på opdagelse uden en opladt mobil eller gå ind på private områder. Disse tips minder meget om de guidelines brugere af Pokémon GO præsenteres for. I sommeren 2016 var Pokémon GO det helt store hit som mobilspil til børn. Her opfordres brugerne på samme måde til at gå ud at udforske deres lokalområde, blot her for at finde virtuelle Pokémon-figurer.

 

Kritik
Hvis alt dette lyder lidt mærkeligt, så har du hovedet skruet rigtigt på. Det er nemlig meningen, at appen skal være tættere på noget spirituelt og overnaturligt end leg. Udvikleren bag appen, Randonauts L.L.C’s direktør, Joshua Lengfelder, en tidligere cirkus-performer, er nemlig optaget af teorier om, hvordan mennesker kan påvirke tilfældige resultater med deres tanker. Joshua Lengfelder henviser her til teorien om Mind Machine Interaction (forkortet M.M.I), nemlig interaktion mellem det menneskelige sind og maskiner, specielt påvirkning af tilfældige tal i hans beskeder til Randonuatica-communityet. 

 

Denne spirituelle indgangsvinkel til den banale gåtur har dog skabt kritik fra mainstream-medier som New York Times. Her er det blevet påpeget, at man ikke skal tro på, at appen kan mere end at give tilfældige koordinater, og at de mange store ord som synchonicities og anomalies er spil for galleriet og et avanceret forsøg på at markedsføre et helt almindeligt kommercielt produkt med henvisninger til spiritualitet.

 

Et match made in heaven: TikTok og Randonautica
Selvom appen “kun” kan tilbyde tilfældige koordinater, har dens mystiske vinkel på et realityeventyr ramt plet hos TikTok-segmentet. Det er nemlig her, Randonautica er blevet mest populært.


Randonautica er især blevet populær grundet mediet TikTok, hvor brugere deler videoer om deres oplevelser med appen. TikTok @ughhenry

 

På mange måder har Randonautica været løsningen på, at alle de ensomme og kedsommelige gåture, som folk har skullet leve med under COVID-19-nedlukningen. Men Randonautica har i den grad også redet på en bølge efter en gruppe teenagere i slutningen af juni i år postede en TikTok-video, hvor Randonatica førte dem til en forladt kuffert, der så ud til at indeholde et lig. Dette gav Randonautica stor opmærksomhed på TikTok og kulminerede i, at medierne tog fat i historien 

 

Joshua Lengfelder sagde selv i et podcastinterview med Chris Gabriel fra Meme Intelligence Agency, at han fra starten havde set TikTok som den ideelle platform til at sprede opmærksomhed om Randonautica. 

 

TikTok er netop det ideelle medie til at visualisere de oplevelser, som Ranonauts har, og de fund, som de gør gennem Randonautica. På sin egen måde er TikTok en superspreder af viralt indhold. 

Det er også derfor, at størstedelen af Randonauticas kommunikation til omverdenen og specielt til deres brugere foregår gennem TikTok.

 

Der hersker ingen tvivl om, at Randonautica er en stor succes. For størstedelen af brugerne har det ingen betydning, at der ingen evidens er for, at deres oplevelser er bestemt på forhånd. De ønsker blot at blive udsat for indhold, der chokerer eller overrasker dem. TikTok er fyldt med indhold, der er nemt at optage og præsentere som fantastisk eller utroligt. Så Randonautica og TikTok passer fint sammen. Dette er blot endnu et eksempel på en form speciel awareness-kampagne omkring et nyt produkt, hvilket mange virksomheder har forsøgt, men som få har haft succes med. Det er lykkedes for Randonautica.

 

Har det vakt din interesse, kan du downloade appen her.

 

Læs mere om appen her:

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også