K-direktør: Vær ikke bange for at påvirke politikerne

I det nye år skal kommunikatører kaste ressourcer efter at påvirke den politiske agenda, mener kommunikationsdirektør i Nasdaq København Helle Mayor, som medvirker i Kforums serie om professionelle kommunikatørers største udfordringer i 2023.
Overvej at kaste ressourcer efter muligheden for at påvirke rammevilkårene eller lovgivningen inden for det felt, du arbejder med, lyder opfordringen fra Nasdaq Københavns kommunikationsdirektør, Helle Mayor (foto). Foto: PR
Overvej at kaste ressourcer efter muligheden for at påvirke rammevilkårene eller lovgivningen inden for det felt, du arbejder med, lyder opfordringen fra Nasdaq Københavns kommunikationsdirektør, Helle Mayor (foto). Foto: PR
Krisebevidsthed, bæredygtighed og en ny politisk virkelighed er tre tendenser, der i høj grad vil påvirke professionelle kommunikatører i år.
 
Det mener Helle Mayor, kommunikationsdirektør i Nasdaq København. Her kommer hendes tre forudsigelser for 2023. 
 
SERIE: K-chefernes udfordringer i 2023
I løbet af januar bringer Kforum løbende interviews med k-profiler, der kommer med deres bud på, hvilke store issues og udfordringer der vil lande på kommunikationschefernes bord i 2023. Kontakt redaktionen på info@kforum.dk med dine bud, så kommer de med i vores opsamling på alle forudsigelserne.
 

1. Bevar roen i multiple kriser

Det kommer til at fylde meget i vores roller som kommunikatører at kunne håndtere multiple og konstante kriser.
Derfor bliver kunsten at bevare fatningen og kommunikere i høj sø endnu vigtigere i 2023. Som kommunikatører skal vi være megarobuste og tage imod den næste krise, når den opstår. For det gør den. Der vil også fortsat være kriser, som foregår samtidig. 
 
Spørg derfor dig selv, hvad en konkret krise betyder inden for rammerne af dit skrivebord...
 
Når man skal bevare roen og overblikket i denne tid, handler det om at fokusere på, hvad du bidrager med i det job, du sidder i. Spørg derfor dig selv, hvad en konkret krise betyder inden for rammerne af dit skrivebord, og hvordan du konkret kan bidrage til at håndtere den med dine kommunikationsmæssige spidskompetencer. Ellers bliver det svært at vide, hvad man skal gribe i, og uklart for din ledelse at se, hvor du skaber værdi. 
 
Vi skal også erkende, at vi alle igennem de sidste tre år har været igennem en hvirvelvind af ekstreme situationer. Der er en tidsperiode, der hedder før og efter coronapandemiens udbrud med de menneskelige og økonomiske efterdønninger, den har givet og fortsat gør.
 
Bliver vi i det ekstreme spektrum, er der også et før og efter Ruslands invasion af Ukraine 24. februar. Det er som bekendt den første krig i Europa siden 2. verdenskrig, og den ser desværre ikke ud til at være ovre i nærmeste fremtid. I kølvandet på det skal vi alle sammen forholde os til udfordringer som energikrise, rentestigninger og rekordhøj inflation.
 

2. Bliv ven med ESG-data

Som kommunikatører kommer vi til at rådgive topledelsen endnu mere om ESG (virksomheders miljømæssige- og sociale faktorer samt selskabsledelse, red.) i 2023. Desværre er størstedelen af topledere stadig i vildrede om, hvordan de griber det an, selvom de bliver pålagt flere krav om at rapportere om ESG og bæredygtighed.
 
Men medarbejdere, investorer og andre interessenter vil presse på, for at virksomheden har en stærk og ansvarlig ESG-profil, hvis de skal vælge den til. Så du skal vise den kommunikationsmæssige værdi af ESG internt og eksternt.
 
Ikke alle kommunikatører er lige dygtige til at arbejde med data.
 
Gør det nemt at forstå virksomhedens purpose, og hvordan det matcher med at skabe samfundsmæssig værdi nu og i fremtiden. Det arbejde er startet, men det fortsætter i 2023, og der er ingen vej udenom.
 
Som kommunikatør giver det at arbejde med ESG-data og andre data, og at bruge det aktivt i argumenter, mere tyngde. Det giver mere respekt, både når man taler og skriver om bæredygtighed, men også når man rådgiver. Ikke alle kommunikatører er lige dygtige til at arbejde med data. 
 

3. Brug din politiske indflydelse

Overvej det at bruge din politiske indflydelse som en del af dit kommunikationsmiks. Man skal ikke være bange for at påvirke den politiske agenda, selvom det ikke er noget, man har erfaring med. Det er et spændende felt, og med den nye regering håber jeg, at der kommer mere fokus på erhvervslivets rammevilkår. Derfor hilser vi i den finansielle sektor den nye regeringssammensætning velkommen.
 
Hvis det giver mening for din virksomhed, og hvis du tør, så overvej at kaste ressourcer efter muligheden for at påvirke rammevilkårene...
 
Alt andet lige må det åbne muligheder for at få dialog og indflydelse. I mit tilfælde gælder det om at forbedre rammevilkårene for at drive børsnoteret virksomhed og for nedsættelse af den rekordhøje aktieindkomstbeskatning, som private investorer i Danmark betaler.
 
Den dialog glæder jeg mig til at kunne opdyrke i højere grad ved at skabe relationer og adgang til politikerne. Så hvis det giver mening for din virksomhed, og hvis du tør, så overvej at kaste ressourcer efter muligheden for at påvirke rammevilkårene eller lovgivningen inden for det felt, du arbejder med. Det kan gøre en forskel.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også