De vigtigste k-tendenser for 2023
K-direktør: Vær ikke bange for at påvirke politikerne

Overvej at kaste ressourcer efter muligheden for at påvirke rammevilkårene eller lovgivningen inden for det felt, du arbejder med, lyder opfordringen fra Nasdaq Københavns kommunikationsdirektør, Helle Mayor (foto). Foto: PR

Skrevet af

Tine Brødegaard
Journalist

243 artikler

0 indlæg

I det nye år skal kommunikatører kaste ressourcer efter at påvirke den politiske agenda, mener kommunikationsdirektør i Nasdaq København Helle Mayor, som medvirker i Kforums serie om professionelle kommunikatørers største udfordringer i 2023.
Krisebevidsthed, bæredygtighed og en ny politisk virkelighed er tre tendenser, der i høj grad vil påvirke professionelle kommunikatører i år.
 
Det mener Helle Mayor, kommunikationsdirektør i Nasdaq København. Her kommer hendes tre forudsigelser for 2023. 
 
SERIE: K-chefernes udfordringer i 2023
I løbet af januar bringer Kforum løbende interviews med k-profiler, der kommer med deres bud på, hvilke store issues og udfordringer der vil lande på kommunikationschefernes bord i 2023. Kontakt redaktionen på info@kforum.dk med dine bud, så kommer de med i vores opsamling på alle forudsigelserne.
 

1. Bevar roen i multiple kriser

Det kommer til at fylde meget i vores roller som kommunikatører at kunne håndtere multiple og konstante kriser.
Derfor bliver kunsten at bevare fatningen og kommunikere i høj sø endnu vigtigere i 2023. Som kommunikatører skal vi være megarobuste og tage imod den næste krise, når den opstår. For det gør den. Der vil også fortsat være kriser, som foregår samtidig. 
 
Spørg derfor dig selv, hvad en konkret krise betyder inden for rammerne af dit skrivebord...
 
Når man skal bevare roen og overblikket i denne tid, handler det om at fokusere på, hvad du bidrager med i det job, du sidder i. Spørg derfor dig selv, hvad en konkret krise betyder inden for rammerne af dit skrivebord, og hvordan du konkret kan bidrage til at håndtere den med dine kommunikationsmæssige spidskompetencer. Ellers bliver det svært at vide, hvad man skal gribe i, og uklart for din ledelse at se, hvor du skaber værdi. 
 
Vi skal også erkende, at vi alle igennem de sidste tre år har været igennem en hvirvelvind af ekstreme situationer. Der er en tidsperiode, der hedder før og efter coronapandemiens udbrud med de menneskelige og økonomiske efterdønninger, den har givet og fortsat gør.
 
Bliver vi i det ekstreme spektrum, er der også et før og efter Ruslands invasion af Ukraine 24. februar. Det er som bekendt den første krig i Europa siden 2. verdenskrig, og den ser desværre ikke ud til at være ovre i nærmeste fremtid. I kølvandet på det skal vi alle sammen forholde os til udfordringer som energikrise, rentestigninger og rekordhøj inflation.
 

2. Bliv ven med ESG-data

Som kommunikatører kommer vi til at rådgive topledelsen endnu mere om ESG (virksomheders miljømæssige- og sociale faktorer samt selskabsledelse, red.) i 2023. Desværre er størstedelen af topledere stadig i vildrede om, hvordan de griber det an, selvom de bliver pålagt flere krav om at rapportere om ESG og bæredygtighed.
 
Men medarbejdere, investorer og andre interessenter vil presse på, for at virksomheden har en stærk og ansvarlig ESG-profil, hvis de skal vælge den til. Så du skal vise den kommunikationsmæssige værdi af ESG internt og eksternt.
 
Ikke alle kommunikatører er lige dygtige til at arbejde med data.
 
Gør det nemt at forstå virksomhedens purpose, og hvordan det matcher med at skabe samfundsmæssig værdi nu og i fremtiden. Det arbejde er startet, men det fortsætter i 2023, og der er ingen vej udenom.
 
Som kommunikatør giver det at arbejde med ESG-data og andre data, og at bruge det aktivt i argumenter, mere tyngde. Det giver mere respekt, både når man taler og skriver om bæredygtighed, men også når man rådgiver. Ikke alle kommunikatører er lige dygtige til at arbejde med data. 
 

3. Brug din politiske indflydelse

Overvej det at bruge din politiske indflydelse som en del af dit kommunikationsmiks. Man skal ikke være bange for at påvirke den politiske agenda, selvom det ikke er noget, man har erfaring med. Det er et spændende felt, og med den nye regering håber jeg, at der kommer mere fokus på erhvervslivets rammevilkår. Derfor hilser vi i den finansielle sektor den nye regeringssammensætning velkommen.
 
Hvis det giver mening for din virksomhed, og hvis du tør, så overvej at kaste ressourcer efter muligheden for at påvirke rammevilkårene...
 
Alt andet lige må det åbne muligheder for at få dialog og indflydelse. I mit tilfælde gælder det om at forbedre rammevilkårene for at drive børsnoteret virksomhed og for nedsættelse af den rekordhøje aktieindkomstbeskatning, som private investorer i Danmark betaler.
 
Den dialog glæder jeg mig til at kunne opdyrke i højere grad ved at skabe relationer og adgang til politikerne. Så hvis det giver mening for din virksomhed, og hvis du tør, så overvej at kaste ressourcer efter muligheden for at påvirke rammevilkårene eller lovgivningen inden for det felt, du arbejder med. Det kan gøre en forskel.
 

Relaterede artikler

"I krisetider har vi endnu mere brug for kommunikation" - I 2023 skal kommunikatører holde det ægte og vise handling. Det mener Marianne Hjaltelin, adm. direktør i Lead Agency, s...
Sparekniven kan ramme K-afdelingen - I 2023 vil krisen ramme yderligere. Derfor er det vigtigt at huske på, at resultater og værdi skal kunne dokumenteres. E...
Robotterne kommer med på k-holdet - Jakob Wandel, Nordic Head of Public Relations hos EY, kommer med sine tre forudsigelser i Kforums serie om professionell...
Helle skal få landets tungeste brand i øjenhøjde - Det ligger ikke lige for, at Nationalbanken kommer på TikTok, siger den nye kommunikationschef, Helle Harbo Holm. Men en...
Slut med mere, mere, mere - Bæredygtighedskommunikationen kommer et gear op, og der skal prioriteres bedre med tiden. Det fortæller Cecilie Vinther ...
Der venter en tsunami af ESG-lovgivning - En mindre tsunami af lovgivning på ESG-området står klar lige rundt om hjørnet, og det skal kommunikatører være klar på....
Det skrevne ord er stadig i høj kurs - Kunstig intelligens vil for alvor udfordre os i 2023. Det fortæller Signe Krabek i Kforums serie om de største udfordrin...
Tiden kalder på endnu stærkere kommunikatører - Trenden med transparens fortsætter, og kommunikatører skal bruge hele værktøjskassen. Det mener Anne Katrine Lund i Kfor...
Spillepladen er forandret for politisk kommunikation - Timing bliver vigtigere end nogensinde i 2023 – både når det kommer til at planlægge proaktive tiltag, der kan blive ove...
Glem greenwashing og vær troværdig - Polykriser øger behovet for tydelig kommunikation. Det mener Pernille Stokholm Bøg i Kforums serie om de største udfordr...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

41 JOB

Kommunikationsrådgiver

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.