De største profiler i dansk politik
Her er de mest likede politikere i Danmark

Lars Løkke Rasmussen er den mest likede politiker i Danmark. Her livestreamer han på Facebook efter en debat med Mette Frederiksen under valgkampen. (Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix)

Skrevet af

Anton Lykketoft

18 artikler

0 indlæg

De største Facebook-profiler i dansk politik er samlet her. Facebook er stadig et enormt vigtigt politisk værktøj. Derfor har vi samlet en komplet liste over, hvor mange likes alle Folketingets medlemmer har. Lars Løkke topper listen, og Kristian Thulesen Dahls bror skraber bunden. Uffe Elbæk står for alarmende 81 % af alle Alternativets MF'eres likes, Morten Østergaard er én af to partiledere, der ikke er den mest likede i sit eget parti. Og hvis Facebook-likes var udslagsgivende, ville Inger Støjberg være den næste i køen som formand for Venstre.
Ifølge Reuters Digital News har hele 75 % af danskerne en Facebookprofil. Politiske kampanger er bl.a derfor rykket fra annoncer på togstationer og i lygtepæle til annoncer i newsfeeds og stories.
 
Som vi allerede har set både i den amerikanske valgkamp og ved Brexit-valget, er digitale kampanger nu blevet det vigtigste kommunikationsmiddel. For en moderne politiker er tilstedeværelse på de sociale medier derfor af altafgørende karakter.
 
Kommunikationsforum har med det in mente samlet en komplet liste over de danske politikeres tilstedeværelse på Facebook. Ved at se på, hvor mange likes de forskellige medlemmer af folketinget har, har vi i samtale med Troels Runge, der i øjeblikket skriver ph.d.-afhandling om emnet, givet et bud på, hvem der fylder mest i den offentlige debat, og hvem der har danskernes opmærksomhed.
 
Mange, også Kforum, har sagt, at Facebook er på vej til at blive yt, men sandheden er, at de danske politikere har hamstret over 2,6 millioner likes. Måske er Facebook ikke fremtiden, men politikeres tilstedeværelse på sociale medier er i hvert fald nutid. Så lad os forholde os til den.
 
Denne interaktive figur viser, hvor mange likes de forskellige medlemmer af Folketinget og partierne har. Jo større cirkel, jo flere likes. Tal fra den 11. august 2019.
 
Venstres magtkamp
I disse dage er Venstre ved at snuble over sig selv. Interne magtkampe hiver fraktionerne i partiet fra hinanden. Lars Løkke har jaget venstrefolkene ud af deres huler og tvunget dem til at bekende kulør og sværge troskab til, hvem end de støtter som formand. Men hvem kan de at vælge imellem? Hvem er Venstres største profiler?
 
Først og fremmest er der manden selv, Lars Løkke Rasmussen. Han er ikke blot den mest likede venstrepolitiker, han er også den mest likede politiker i hele kongeriget. Som den eneste har han over 200.000 likes på Facebook. En popularitet han kan tage med sig på det kommende og afgørende landsmøde i Venstre.
 
Så er der Inger Støjberg. Hun er den næstmest likede MF’er i landet, kun overgået af sin partileder. Med en følgerskare så stor og et brand så stærkt er det ikke en overraskelse, at det udløste ramaskrig, da hun ikke fik nogen væsentlig post i partiledelsen.
 
Inger Støjberg chatter her med bt.dk's læsere efter en Facebook-opdatering, hvor hun kritiserede en gruppe indvandrerdrenge i biografen for ikke at gøre sig umage for at opføre sig ordentligt. (Claus Bech/Ritzau Scanpix)
 
Det er muligt, at Inger Støjberg ikke har lyst til at være formand, men selv hvis hun ikke indtager en central position i partiet, mener Troels Runge, ph.d.-stipendiat ved ITU, at ”Inger Støjberg, i kraft af sin status på sociale medier, kan sætte en dagsorden”. På Facebook alene taler hun til et enormt publikum på over 140.000.
 
Sidst, men ikke mindst, de to mænd, mange mener, er de bedste bud på en erstatning for Lars Løkke: Kristian Jensen og Jakob Ellemann. I modsætning til nyhedsfladen på samtlige traditionelle danske medier er både Ellemann og Jensen relativt usynlige på de sociale medier i betragtning af, at de bliver præsenteret som spidskandidater til formandsposten i Venstre.
 
 
Inger Støjberg og Lars Løkke står tilsammen for mere end halvdelen af Venstres samlede likemasse. Venstre er med andre ord et parti med to superbrands, hvor alle andre kommer haltende efter.
 
Jensen har ca. 25.000 likes, hvilket, selvom han er Venstres nummer 3, stadig er over 100.000 likes mindre end Inger Støjberg. Ellemann, med sine blot ca. 11.500 likes, er ikke engang blandt de ti mest populære venstrefolk.
 
I Troels Runges optik skal man dog have det forbehold, at Ellemann generelt repræsenterer den brede linje i Venstres politik, hvilket ikke tiltrækker lige så mange likes på de sociale medier som fx værdipolitik – ”relativt set har Ellemann altså et helt normalt antal likes”.
 
Folk som Inger Støjberg og De Radikales Zenia Stampe er ifølge Troels Runge ”garanteret opmærksomhed, da de ofte udtaler sig om emner, folk følger tæt eller har stærke holdninger til. Støjberg og Stampe har opnået deres likes gennem værdipolitik. De får nok likes fra folk, som er værdipolitisk enige med dem, men ikke nødvendigvis stemmer på dem”.
 
Jakob Ellemann og Kristian Jensen presser Løkke fra begge sider. (Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix)
 
Hvis Facebook er en indikation, er Ellemanns rækkevidde på de sociale medier derfor i værste fald et udtryk for mangel på popularitet, og i bedste fald en mangel på ekstraordinæritet. Ellemann kan derfor bedre, i disse tumulte dage for Venstre, fortolkes som et ukontroversielt valg af formand end som en ’up and coming’-stjerne, der nyder bred opbakning i befolkningen.
 
Socialdemokratiet og ministerbonussen
Ved første øjekast er det iøjefaldende, at Socialdemokratiet har færre likes end Venstre. Hvordan kan det mest populære parti i Folketinget ikke være det mest populære parti på internettet? Forklaringen ligger nok i det faktum, at Venstre har siddet i regering de sidste fire år. En ministerpost betyder ikke blot en ny bil, men også flere likes på Facebook.
 
Som minister fylder man mere i den offentlige debat, og deraf vil flere mennesker lægge mærke til en – ergo, flere likes. Med andre ord kan det socialdemokratiske ministerhold godt forvente fremgang på de sociale medier, og Socialdemokratiet kan godt se frem til at blive det største Facebookparti.
 
Når det kommer til ministerbonusser, findes der ingen større end statsministerbonussen. Da vi målte Mette Frederiksen, lå hun på omkring 93.000 likes.
 
I mellemtiden er der gået et par uger, og statsministeren har været ude i en mindre diplomatisk krise med USA, hvor hun dominerede samtlige nyhedsflader både herhjemme og ude i den store verden. Og wupti, så havde hun pludseligt 100.000 likes. Dog har Mette Frederiksen stadig det laveste antal likes på Facebook for en nulevende statsminister.
 
Den nye regering kommer til at dominere i de danske medier. Måske også de sociale medier. (Statsministeriet/Ritzau Scanpix)
 
For Troels Runge skyldes det relativt lave antal likes, at Mette Frederiksen simpelthen ikke har haft tid nok til at opbygge en større følgerskare. ”Hendes tal kommer til at vokse, og det skal de også. Det er alt for lidt det, hun har nu, taget i betragtning, at hun er formand for Socialdemokratiet og landets statsminister”. 
 
Troels Runge tilføjer, at ”Mette Frederiksen var meget effektiv til at samle nye følgere på Facebook efter valget i 2015, hvor hun overtog ledelsen af Socialdemokratiet, og frem til valgkampen i år. I den periode fik hun mere end 50.000 nye følgere, hvilket var bemærkelsesværdigt mange, og det sikrede hende et godt udgangspunkt til valgkampen”.
 
 
Her er de 20 mest likede socialdemokrater i Folketinget. I rød er alle dem, som er blevet ministre. I grå er dem, som ikke blev. Socialdemokratiet har hele fem MF’ere med mere end 30.000 likes, modsat Venstre, der kun har to. 
 
Derudover er det værd at bide mærke i, at alle socialdemokratiske MF’ere med mere end 10.000 likes på Facebook er blevet ministre. Udover Mette Gjerskov, der flere gange har sat sig op imod Frederiksens partilinje. Mette Frederiksen har altså valgt den stærkeste Facebook-startellever, hun kunne finde, og hun har deraf maksimeret regeringens rækkevidde på de sociale medier.
 
Der er sikkert et utal af grunde til, at ministerholdet ser ud, som ministerholdet gør, men Facebook-tallet skinner igennem som en klar indikator på, hvem der fylder mest i partiet.
 
Dansk politik er stadig hjemsøgt af gamle spøgelser
Indtil videre har vi kun kigget på medlemmerne af Folketinget. Inkluderer man derimod politikere, der ikke længere arbejder på Christiansborg, tegner der sig et helt nyt billede i toppen af dansk Facebook-politik.
 
Tidligere statsministre såsom Helle Thorning Schmidt og Anders Fogh Rasmussen sniger sig ind som henholdsvist den næstmest og femtemest likede. Thorning har ca. 190.000 likes, og Fogh har ca. 140.000. De lever begge højt på den omtalte statsministerbonus.
 
De to tidligere statsministre kaster stadig en stor skygge over dansk politik på Facebook. (Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix)
 
Blandt de 10 mest likede politikere i landet arbejder halvdelen ikke længere på Christiansborg. Udover de to statsministre drejer det sig om tidligere politisk ordfører for Enhedslisten Johanne Schmidt Nielsen (ca. 150.000), tidligere formand for SF Villy Søvndal (ca. 92.000) og nu afgående politiske leder for Liberal Alliance og tidligere udenrigsminister Anders Samuelsen (ca. 92.000).
 
Fem af de mest toneangivende danske politikere er altså ikke længere folkevalgte og kan stå roligt på sidelinjen og råbe ind samtidigt med, at de ved, at mange lytter.
 
 
Her er de 10 mest likede politikere, hvis man inkluderer politikere uden for Christiansborg. Tidligere store profiler dominerer billedet.
 
Partilederunden
Blandt de nuværende partiledere topper tidligere statsminister Lars Løkke listen med flere mil ned til den nærmeste konkurrent – Mette Frederiksen. Bemærkelsesværdig er Liberal Alliances leder, Alex Vanopslagh, der med under 20.000 likes ikke engang er blandt de 35 mest likede politikere i Danmark. Det skyldes formentlig, at han kun lige er trådt ind på den landspolitiske scene.
 
Derudover er det overraskende, at Pernille Vermund, leder af Nye Borgerlige, som én ud af tre folketingsmedlemmer ikke har en officiel Facebookside. Hun indgår derfor ikke.
 
 
De danske partilederes likes på Facebook. Lars Løkke er i front med flere mil ned til de andre.
 
Dog kan ovenstående billede af partilederne ikke stå alene. Hvis vi virkelig skal analysere partilederne, og hvis vi virkelig skal forstå deres position internt i partierne, skal vi se på hvor stor en andel af partiets samlede likemasse, partilederen har.
 
Elbæk-syndromet: Jeg alene får likes
Alternativet kan koges ned til én ting: Uffe Elbæk. Han står for opsigtsvækkende og alarmerende 81 % af alle partiets likes på Facebook, hele 47 %-point fra gennemsnittet blandt partilederne.
 
Fra start har Uffe Elbæk fyldt meget i Alternativet. Det har været hans projekt. Mon det nogensinde bliver nogen andres? (Henning Bagger/Ritzau Scanpix)
 
Ifølge Troels Runge kan man firkantet begrunde Uffe Elbæks størrelse i Alternativet med det faktum, at det er et ’platformsparti’. ”Folk kan selv byde ind med deres idéer og projekter. Det gør, at partiet stikker i alle mulige retninger. Meget forsimplet bliver omdrejningspunkt for partiet den politiske leder”.
 
Troels Runge kalder Uffe Elbæk for en ’hyperleder’. ”Partiet har ikke et ideologisk ståsted, som traditionelle partier, hvilket gør, at lederen i høj grad tegner partiets retning. Ofte gennem markante holdninger”.
 
Han pointerer yderligere, at en af de primære grunde til, at Alternativet kom i Folketinget i første omgang, var, at partiet organiserede sig på de sociale medier. Elbæks midlertidige exit fra Facebook er derfor ”misforstået og kommer til at gå ud over partiet”.
 
 
Her ses partiledernes andel af deres partis samlede antal af likes. Den røde prik repræsenterer gennemsnittet for alle partilederne, og den lilla prik repræsenterer den enkelte formands andel af partiets samlede antal af likes.
 
Som kun én af to partiledere er Morten Østergaard ikke den mest likede i sit eget parti (den anden er Kristian Thulesen Dahl). Østergaard står kun lige for 18 % af partiets samlede likes. Det Radikale Venstre har flere store profiler i partiet, men størst af alle er Zenia Stampe, der med sine over 100.000 likes ’outshiner’ sin formand helt fænomenalt.
 
Østergaards svage position på Facebook i forhold til sit eget parti kan være en indikator for, at han ikke har den sammen pondus som nogle af sine partifæller. Som formand er det i hvert fald altid bekymrende, når man ikke er den mest populære i sit eget parti.
 
Facebook-likes kan være retvisende – men langt fra altid
”Meget forsigtigt kan man sige, at der ikke alene er en sammenhæng mellem, hvor mange likes man har, og hvor mange stemmer man får”, siger Troels Runge.
 
”Men Facebook-likes kan derimod bruges til at antyde en politikers styrkeforhold. Det kan vise, hvem der kan sætte en dagsorden. Grundlæggende er det jo en online-popularitetskonkurrence. Lars Løkke er et godt eksempel på en, der virkelig forstår at bruge Facebook til sin egen fordel”.
 
Troels Runge har dog visse forbehold over for at bruge Facebook-likes som en præcis indikator på en politikers styrkeforhold. ”Likes kommer jo over tid. Og jo ældre de er, desto mere betydning mister de. Hvis en person har liket Lars Løkke i 2009, er der en stor sandsynlighed for, at personen har glemt det”.
 
Derudover pointerer Troels Runge, at der er stor forskel på, hvordan politikerne bruger Facebook. Nogle er meget aktive, og nogle er ikke. ”Man kan derfor ikke oversætte likes til stemmer”.
 
Her er en overordnet tabel med alle medlemmerne af Folketinget, som man kan søge og rode rundt i.
 
Medtager man alle politikere i Danmark, altså både tidligere politikere, borgmestre og MEP'er, ser listen lidt anderledes ud. Her er de 50 mest likede politikere i hele Danmark, all inclusive. 
 
 
Note: Tre medlemmer af Folketinget er ikke inddraget i denne artikel, da de ikke har en offentlig Facebook/profil. Det drejer sig om Alex Ahrendtsen (DF), Jette Gottlieb (Ø) og Pernille Vermund (D). Derudover er det ikke alle MF’ere, der har en fanside, og i få tilfælde er tallene derfor antallet af ’venner’. Det drejer sig om Liselott Blixt (DF), Jakob Sølvhøj (Ø), Peder Hvelplund (Ø), Flemming Møller Mortensen (A), Henrik Møller (A) og Peter Juel-Jensen (V).

Relaterede artikler

Lille algoritme - stor virkning - Kan du bruge kunstig intelligens og big data til at optimere dine tekster? Find ud af, hvordan AI kan hjælpe dig med at ...
Facebook 15 år - Året er 2004. Mark Zuckerberg er en ung Harvardstuderende, der studerer psykologi og IT. Sammen med to kammerater laver ...
6 trends på sociale medier ved folketingsvalget 2019 - For hvert valg bliver partiernes valgkampe mere digitale, og 2019 bliver ingen undtagelse. Partierne bruger flere penge ...
Færdig med Facebook? - Behøver vi egentlig at være på Facebook? Der er nærmest ingen, der poster opslag, og de fleste bruger ikke rigtig det so...
Facebook er døende - Heidi Keller, head of content hos Beru, erklærer nu død over Facebook. Der er heldigvis sjældent noget, der er så skidt,...
Tre lektier fra et årti med Løkke - Holdningerne til Lars Løkke Rasmussen og hans eftermæle brydes i disse dage, men anerkendelsen af hans strategiske og ko...
Få styr på håndværket, eller bliv en god leder - Kommunikation er arbejdsmarkedets roterende centrum, men det, branchen har allermest brug for lige nu, er specialister o...
Formand, farmand, Ellemann - Jakob Ellemann-Jensen stiller op som formand i Venstre. Noget af det, der tegner Ellemann og har gjort ham til formandse...
Mettes spitzenklasse spin - Tillykke til Mette & Rossen. Alt er lykkedes med spitzenklasse spin, selv Donald Trumps personlige angreb blev vendt til...
The Brexit Bad Boy - Øgenavnet er Boris Johnsons Rasputin. Navnet er Dominic Cummings. Mød manden bag Brexit-kaosset. Chefstrategen i Downing...
Hvornår er analyser spild af tid? - 'Lyt aldrig til brugerne og kunderne. De kan ikke fortælle dig deres egentlige behov!'
Livet er for kort til at svede over Facebook-annoncering - Som rådgiver inden for Facebook-annoncering på snart 8. år er der rigtig mange uhensigtsmæssige arbejdsgange og decidere...
Liberal Alliances Facebook-freakshow - Liberal Alliances selverklærede ægte liberale fløj har i fuld offentlighed i diverse Facebook-opslag søgt om skilsmisse ...
Sådan svarer du på kritiske kommentarer - Du kender det måske. Du sidder til internt møde, og pludselig begynder notifikationerne på din smartphone at vælte ind. ...
Siumut! En Marche! Fremad med Simon Emil og Christina! - Det gik for stærkt, da det seneste parti i højrefløjens smølfelandsby blev lanceret. Resultatet var et førstehåndsindtry...
Efter gensidig overenskomst - At blive fyret er en ydmygelse, hvordan man end vender og drejer det. Ønsket om at redde ansigt er stærkt, naturligt og ...
Alternativet er Focked - Alternativet er historien om et parti, der blev ved med at skyde sig selv i foden for så bagefter at kurere skudhullet m...

Giv din stemme

25 stemmer
4,9/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

33 JOB

Marketings- og kommunikationsmedarbejder

Se alle job Indryk job

Job

Praktik

Frist: 1. april

Praktikanter til efteråret

Frist: Hurtigst muligt

Praktikanter

Frist: 31. marts
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.