De største digitale k-trends 2017

Private messaging, virtual reality og mere video vil have indflydelse på, hvordan brands og virksomheder skal kommunikere i 2017. Infomedia har samlet de otte største trends, som kommunikatører og marketingansvarlige skal holde øje med – og allerede nu tænke ind i strategien for 2017.
Snapchats Spectacles, video, private messaging er alt sammen platforme, der er vigtige at kende, når vi snakker digital kommunikation anno 2017.
Snapchats Spectacles, video, private messaging er alt sammen platforme, der er vigtige at kende, når vi snakker digital kommunikation anno 2017.
1: Content skal være mere niche
Det er som sådan ikke en ny trend, at content skal være nicheorienteret. I årevis har virksomheder og brands arbejdet med målrettet content og på at finde et unikt område, men det er også blevet endnu sværere at finde sin plads blandt alle de andre.
En rapport fra Kapost viser, at ineffektiv content marketing koster op mod 958 millioner dollars hvert år, mens en undersøgelse fra Content Marketing Institute viser, at effekten af content marketing blandt B2B gik fra 38 procent i 2014 til 30 procent i 2015.
 
I 2017 vil virksomheder fokusere endnu mere på at lave relevant content til en specifik målgruppe, fordi det fortsat bliver sværere og sværere at skabe det rigtige content – og ikke mindst at få det ud til de rigtige målgrupper.
 
2: Samtalen på sociale medier vil forme helt nye diskurser
I forbindelse med den nyligt overståede amerikanske valgkamp har debatten på sociale medier været præget af mudderkast og stærke mærkesager. Nye fællesskaber blev dannet på tværs af interesser og overbevisninger, og nye kanaler er blevet taget i brug.
 
Hashtags samlede debatten og holdt den kørende i flere uger. De fungerede som stærke overskrifter, der sammenfattede, hvad den ene kandidat stod for – og ikke mindst, hvorfor den anden var uegnet – og ét enkelt hashtag indkapslede derfor en hel sag.
 
Eksempler på meget anvendte hashtags under den amerikanske valgkamp 2016
 
I 2017 kommer vi til at se mere politisk kommunikation på sociale medier gå lige til grænsen. Trump og Hillary har trukket den langt i valgkampen, og især Trump har kørt hetz mod sin modstanders person og politik. Kommunikationen på sociale medier kan blive mere beskidt, fordi to af de mest omtalte personer i verden er gået forrest. Og når Trump og flere medier mener, at han vandt valget på grund af sin brug af sociale medier, vil flere nok gøre ham det efter for at vinde stemmer og støtte.
 
Under valgkampen så vi også, hvordan flere mikro-fællesskaber opstod. 'Hillary for Prison' på Instagram, 'Women for Trump' og 'Latinos and Hispanics for Donald Trump 2016' på Facebook er bare nogle. Flere micro-communities vil fostre et helt andet engagement, end vi har set tidligere, og virksomheder kan med fordel tænke mere i micro-communities og skudsikre mærkesager.
 
 
3: En ny social ROI: Loyalitet skal belønnes
Virksomheder er gode til at skaffe nye fans, likes eller followers på sociale medier, men i 2017 skal vi for alvor skifte vores fokus til at koncentrere os om dem, vi allerede har. Vi skal måle loyalitet og konsistent engagement. For eksempel måle på de brugere, der er aktive, dagligt eller månedligt for at fastholde dem og i sidste ende konvertere dem.
 
Virksomheder bruger ikke længere antal likes som et succesparameter, men parametre som engagement og reach præger virksomhedernes rapporter. Fremover vil virksomheder have mere fokus på at pleje, fastholde og konvertere allerede eksisterende likes. Succeskriteriet skal måles i loyalitet, udtrykt ved tilbagevendende brugere og deres engagement.
 
4: Virtual reality, augmented reality og 360-videoer er snart klar til de mindre virksomheder
I 2017 bliver nye teknologier en del af flere virksomheders kommunikation og marketing. Virtual reality, augmented reality og 360-videoer vil vi se meget mere af, og enkelte større virksomheder har allerede prøvet kræfter med flere af de nye teknologier som en del af deres kundeservice, webshop eller kommunikation.
 
Men hvorfor er det så i 2017, at virksomheder for alvor inddrager disse nye teknologier? De største tech-giganter som Facebook og Google er allerede på markedet. Facebooks CTO Mike Schroepfer talte på årets største tech-meetup, Websummit, om virtual reality i Messenger og om at skabe en oplevelse og teknologi, der er stærk nok til at give en følelse af nærvær i chatten.
 
Google har også for nyligt lanceret nye VR-headsets, der er billigere og kun teknologisk afhængige af en smartphone. Lige pludselig bliver virtual reality også noget for den brede befolkning og dermed mere relevant for virksomheder.
 
Og i sommer lancerede Facebook 360-videoer i deres feed, og mon ikke Facebook snart fifler lidt ved deres algoritme, så 360-videoer får et boost i reach? Ja, det er ren spekulation, men 360-videoer giver en helt anden oplevelse af content som for eksempel National Autistic Societys video, hvor du på få minutter kan opleve, hvordan en shoppingtur føles for et barn med autisme.
 
National Autistic Societys video. Oplev, hvordan en shoppingtur føles for et barn med autisme. 
 
5: Video, video og mere video – live, semi-live og vertikale
Vi har snakket om video i flere år, men mens vi ser mere og mere indhold online og på mobilen, er tv’et stadig den primære enhed i vores hjem, hvad enten vi streamer eller ser flow-tv. I 2017 vil vi se en bedre integration mellem sociale kanaler og vores tv. Facebook lancerede tidligere i år en ny måde at streame sit Facebook-indhold til tv’et via Apple TV or Google Chromecast.
 
Facebook har også annonceret en ny kamerafunktion, der kan overtage den klassiske statusopdatering, mens Snapchat har udviklet et par solbriller, Spectacles, der kan snappe – direkte fra brillen.
 
Snapchat Spectacles. Klik på billedet for at se en video om brillerne. 
 
Samtidig er vertikale videoer noget, virksomheder skal producere mere af. På Snapchat og Instagram vises videoer vertikalt i stories, hvor brugerne kan hoppe gennem klippene. Et tryk med fingeren og du er videre til næste sekvens – og videre og videre. Det ændrer måden, hvorpå vi ser videoer, og det vil udfordre virksomheders storytelling.
 
 
Og mon vi ser lidt længere videoer i 2017? Der har tidligere været fokus på at lave korte videoer, men vi ser bedre og bedre produktioner, der kan klare længden.
 
Virksomheder skal – som tidligere år – tænke video ind i deres digitale kommunikation. Om de skal være korte, lange, vertikale eller horisontale afhænger af målgruppen og mediet, men der er ingen tvivl om, at video fortsat er et kæmpe hit i 2017.
 
6: Private messaging og bots: kommunikation på nye kanaler
Flere samtaler rykker ind i private chattråde og fora. I Asien har private messaging-apps længe domineret kommunikationen på sociale medier. Og det er ikke kun et sted for venner og familie. Virksomheder bruger de samme messaging apps, og brugerne kan bestille pizza, lave en lægeaftale eller klage til deres flyselskab gennem blandt andet WeChat.
 
Og så er der jo alt det med bots. Bots er en software, du kan chatte med eller få oplysninger om vejr og vind fra. Den mest kendte lige nu er Apples Siri. Bots bliver personlige assistenter, og i 2017 vil flere virksomheder eksperimentere med at bruge bots til kundeservice som KLM, bestilling som Burger King eller måske bare kommunikation som Live Lokai.
 
Messaging apps er nye kanaler, der giver virksomheder mulighed for at nå brugerne der, hvor de er i forvejen, og inden længe er danske virksomheder nødt til at se på muligheden for at inddrage messaging apps i deres kanalmix og chatbot i netop de kanaler.
 
7: Micro-influencers bliver de nye influencers
Større brands arbejder allerede sammen med influencers, men vi ser en tendens til, at influencers med færre følgere er bedre til at skaffe engagement. En undersøgelse viser, at 82 procent er tilbøjelige til at følge en micro-influencers anbefalinger, og med det tal behøver man ikke nødvendigvis at gå efter en af de største influencers.
 
I 2017 bliver virksomheder også bedre til at stille krav til influencers og måle dem. Som vi så det for fem års tid siden med Community Managers, bliver vi måske allerede næste år klar til at ansætte Influencer Managers i virksomheder?
 
En af Danmarks p.t. største youtubere er Armin Merusic. Ovenstående video, hvor Armin skal lave millionbøf, har haft mere end 113.170 visninger.
 
8: Sociale medier bliver et internt kommunikationsredskab på arbejdspladsen
Interne værktøjer på arbejdspladsen skal fungere lige så godt som dem, vi bruger i det private. Især fremover, når Gen Z (de unge, der er vokset op med sociale medier) indtager arbejdsmarkedet. Et ufleksibelt intranet eller en kompleks Outlook er så småt på vej ud, og medier som Slack og Facebook at Work vil overtage den interne kommunikation på arbejdspladser.
 
En håndfuld danske virksomheder er i gang med Facebook at Work, flere bruger Slack, og i takt med at sociale medier bliver del af den interne kommunikation, bliver mængden af mails færre.
 
Platforme som Slack og Facebook at Work opfordrer til bedre intern kommunikation og videndeling på tværs af afdelinger, butikker og lande. Og i 2017 vil flere danske virksomheder også erstatte Outlook og intranet med Slack, Facebook at Work eller andre.
 
Opsamling: De otte største trends for digital kommunikation 2017.
 
Virksomheders eksterne og interne kommunikation står over for nye muligheder med nye kanaler, teknologier og større krav til content, formater og samarbejdspartnere. I Infomedia glæder vi os til at følge med i, hvordan danske virksomheder formår at gribe bolden og tilpasse deres digitale kommunikation til de nye formater og krav, vi ser i 2017.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job