Dansk Folkepartis nye uafhængige medie
PiaPia.dk

DF's netop lancerede site ditoverblik.dk kritiseres for at være et direkte talerør fra partiet til befolkningen. "Det er slet ikke i nærheden af at være et klassisk journalistisk medie" og "er med al tydelighed et medie, der er afhængigt af et enkelt parti: DF", siger universitetslektor i journalistik ved SDU, Filip Wallberg. Foto: Pelle Rink/Ritzau Scanpix

Skrevet af

Niels Christiansen
Journalist

44 artikler

0 indlæg

Dansk Folkeparti lancerede i denne uge et nyt medie, som allerede nu er under voldsom kritik. »ditoverblik.dk er milevidt fra at være et klassisk nyhedsmedie. Det er slet ikke i nærheden af at være et klassisk journalistisk medie,« siger universitetslektor i journalistik, Filip Wallberg.
17 år efter den LO-finansierede avis Aktuelt lukkede og slukkede, er der dukket et nyt medie op i det danske medielandskab, der er finansieret af politiske interesser. Mediet hedder ditoverblik.dk, udgives af Dansk Folkeparti (DF), og angiver selv, at "redaktionen arbejder uafhængigt af partiet".
 
Der gik ikke mange sekunder fra lanceringen af ditoverblik.dk, før kritikken med et håndfast brag ramte det nye medie. Forskere, journalister og medieiagttagere kritiserede i ét samlet kor ditoverblik.dk for at være et talerør for Dansk Folkeparti, forklædt som klassisk nyhedsjournalistik. En slags demokratisk trojansk hest.
 
Nyhedsoverblikket på ditoverblik.dk.
 
I de seneste måneder har der været en lignende kritik af Netavisen Pio, der blev lanceret i 2012, hvor Pio blev beskyldt for at være en "forlænget arm" for Socialdemokratiet.
 
Striden handler om forskellen på journalistik og kommunikation
 
So ein Ding müssen wir auch haben
DF, der normalt ikke har vanskeligheder med at komme til orde i pressen, har lanceret det nye medie, fordi partiet kunne konstatere, at andre partier har haft succes med at lave deres egne medier.
 
"I DF kunne de se, at de andre partier via nye medier har haft mulighed for at sætte en mere fokuseret dagsorden om emner, som partierne synes blev underdækket, eller som de gerne vil have mere fokus på," siger Steen Trolle, der er chefredaktør på ditoverblik.dk og ene mand på redaktionen.
 
Ifølge Steen Trolle, der ikke selv er medlem af DF, har DF haft et ønske om at vise bredden i den politik, som partiet har, da det i henhold til ham ofte er de samme to-tre politikområder, som medierne har fokus på i forbindelse med DF.
 
"Vi vil beskæftige os med de hovedfokusområder, som DF har i sin politik: Indvandringspolitikken, bekymringen om islamistisk indflydelse i vesten og EU-kritiske historier, hvor vi vil være mere EU-kritiske end de fleste danske medier. Der vil blive dækket nogle vinkler på EU, som DF savner. Men der er også andre DF-fokusområder som sundhed, ældre, hovedstad kontra provins og kultur, som vi også vil komme rundt om," forklarer Steen Trolle.
 
 
"ditoverblik.dk er uafhængig"
Før sommeren blev Steen Trolle, der driver konsulentvirksomhed inden for medieområdet, af DF præsenteret for en idé om et onlinemedie, og han vendte tilbage til DF med et konceptforslag til det, der endte med at blive ditoverblik.dk.
 
"Så blev jeg hyret som konsulent per 1. juni, og der gik jeg i gang og havde frie hænder til at lave præcis det, jeg syntes, jeg skulle lave. Vi gik i luften i starten af august, så fra idé til lancering har det taget ca. to måneder. Jeg skulle hilse og sige, at det er ikke mange medier, man bare lige søsætter på to måneder," siger Steen Trolle.
 
Det blev en august måned, som Steen Trolle nok sent glemmer. Som tidligere chefredaktør for Politikens Lokalaviser kender han alt til medieverdenen og vidste godt, at det nye medie ville vække opsigt. Og han vidste også godt, at netop deklareringen om, at ditoverblik.dk er et uafhængigt medie, ikke ville blive modtaget uden modstand, når mediet var finansieret af DF.
 
"Jeg synes, at det er helt fair, at der bliver spurgt ind til vores anvendelse af ordet ”uafhængighed”. Jeg har selvfølgelig tænkt meget over, at vi bruger det ord. Jeg mener godt, at jeg kan argumentere for anvendelsen af ordet uafhængighed i denne her sammenhæng. Det er DF, der udgiver sitet, DF, der finansierer sitet, men redaktionen arbejder uafhængigt af partiet," siger Steen Trolle, der understreger, at han ikke har noget ønske om at få ditoverblik.dk til at fremstå som noget, det ikke er:
 
"Jeg forestiller mig ikke, at jeg får overbevist en masse journalister, som har været kritiske over for vores brug af ordet ”uafhængighed”. Jeg vil insistere på, at det er mig, der bestemmer indholdet, og jeg er ikke en del af partiet. Men jeg ved ikke, om det vil ændre andre mediers opfattelse af os. Men det er heller ikke så interessant for os – lad mig sige det sådan. Men nu lytter vi til den debat, der er om vores anvendelse af ordet ”uafhængig”, og hvis det viser sig, at det skærmer for forståelsen for, hvad det er, vi laver, så må vi kigge på, om det er det rigtige ord, vi har anvendt."  Steen Trolle.
 
Falsk varedeklaration
Universitetslektor i journalistik ved SDU, Filip Wallberg, der har kigget grundigt på ditoverblik.dk, siden det udkom, mener, at det nye medie har et stort problem, når redaktionen melder ud, at de vil lave uafhængig journalistik, når de "med al tydelighed" er et medie, der er afhængige af et enkelt parti: DF.
 
"Chefredaktøren er aflønnet af DF, domænet er ejet af DF, og DF er med i styregruppen. Den eneste bannerannonce, der i går var på sitet (8. august, red.), er for DF, og hvis læserne skal holde kontakten med ditoverblik.dk, så skal de på Twitter eller Facebook følge DF. Bare se farverne på logoet i ditoverblik.dk, og sammenhold det med farverne i Dansk Folkepartis logo. Det er lige før, man får ondt i hovedet – så stærk sammenhæng er der mellem DF og ditoverblik.dk," siger Filip Wallberg.
 
Udlændingedebatten er et emne, der optræder på ditoverblik.dk i flæng ikke ulig DF's politik. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
 
For Filip Wallberg skal ditoverblik.dk ikke opfattes som et journalistisk medie men som en politisk kommunikationskanal for DF:
 
"ditoverblik.dk er milevidt fra at være et klassisk nyhedsmedie. Det er slet ikke i nærheden af at være et klassisk journalistisk medie. Hvis man kigger på indholdet, så er man slet ikke i tvivl om, hvad det er. Det er ikke journalistik, det er ren kommunikation fra Dansk Folkeparti," forklarer Filip Wallberg, der understreger, at der er ikke noget galt i, at DF udgiver et medie som ditoverblik.dk, da det ifølge ham kun er godt, at et parti kommunikerer om politik og fremmer den demokratiske debat. Han synes også, at det er helt fint, at DF opretter en alternativ kommunikationsplatform i forhold til traditionelle medier.
 
"Jeg synes, det er superfint, at Dansk Folkeparti kommunikerer deres politik. Problemet med ditoverblik.dk er, at det bliver en tarvelig mellemlanding, fordi DF forsøger at sælge det, som om det er journalistik, og det er problematisk, for det er helt grundlæggende slet ikke journalistik, de laver. Det er kommunikation, og det er noget andet. Hvis jeg skulle give Dansk Folkeparti et godt råd, så er det: Vær nu ærlige omkring det her, og sig, at det er et medie fra DF om DF til DF's vælgere – længere er den ikke. For det er det, det er. De burde kalde det ditdf.dk. Men det gør de ikke, og det er der, problemet ligger," mener Filip Wallberg.
 
For Steen Trolle betyder ”uafhængig” i denne her sammenhæng, at han har en aftale med DF om, at han har det redaktionelle ansvar:
 
"Jeg bestemmer indholdet på siden, jeg laver det her uden indblanding fra Dansk Folkeparti. Men det er klart, at jeg har sagt ja til at lave det her ud fra det redaktionelle idégrundlag, som DF og jeg har aftalt. Det er den ramme, jeg skal bevæge mig inden for."
 
Socialdemokratiets site piopio.dk, der tidligere har været kritiseret for det samme, som nu rammer ditoverblik.dk, nemlig at være en "forlænget arm" for partiet. Foto: screendump fra piopio.dk 
 
 
ditoverblik.dk er ikke det nye sort
Steen Trolle tror, at vi i fremtiden kommer til at se flere medier som ditoverblik.dk. Han peger på, at det er nemt at lancere, og partierne kan se, at de kan opnå noget ved at lave sådan nogle medier, fordi det giver partierne mulighed for at fremme en mere fokuseret dagsorden på emner, partierne gerne vil have fokus på.
 
Filip Wallberg er igen ikke helt enig. Ifølge ham er der ingen tvivl om, at partierne over en årrække har styrket kommunikationsindsatsen, og at den tendens vil fortsætte, men om de andre partier vil bruge den samme form og kanal, som DF har gjort med ditoverblik.dk, er han i tvivl om.
 
"Jeg tror, at vi fremover vil se, at partierne vil satse på andre kommunikationsformater. For eksempel har Lars Løkke Rasmussen historisk benyttet sig meget af Facebook Live, som er en virkelig stærk kommunikationskanal for politikere. Der er i dag flere kommunikationskanaler, partierne kan vælge imellem: Podcasts, nyhedsbreve, tweets osv. Du kan jo gøre det ene eller det andet – det hele er efterhånden en stor pærevælling af kommunikationsmuligheder. Formmæssigt er ditoverblik.dk meget klassisk, og der er jeg i tvivl om, der vil komme flere af den slags fremover. Jeg tror, at man skal være varsom med at sige, at det her, som DF laver, det er det nye sort", vurderer Filip Wallberg.
 

Relaterede artikler

Pia K.'s kalot-gate - Er du nyhedsjunkie? Så spring de traditionelle medier over. Pia Kjærsgaards diskrimination mellem jøders og muslimers re...
Må vi stadig hygge os med Dannebrog? - Kan nationale symboler bruges til folkelige bevægelser? Er Dannebrog blevet kapret af en nationalistisk dagsorden, så fl...
Tulle i midten - Dansk Folkeparti er ved at gøre sig selv til det nye, afgørende midterparti, hvis mandater kan bruges af både en rød og ...
DF styrtbløder likes til Nye Borgerlige - DF har gennem det seneste år afgivet flest likes på Facebook til andre partier. De store vindere af DF-vælgernes opmærks...
Danmarks 10 bedst kommunikerende borgmestre - Oven på KV17 er landets 98 borgmestre ved at finde deres pladser ude omkring i landets kommuner, og i disse dage er også...
Parallelsamfundet som politisk trylleord - Al udlændingepolitik glider ned, når målet blot er at bekæmpe et parallelsamfund. Ordet PARALLELSAMFUND er blevet trylle...
Fake news, medieøkonomi og offentlighed - I sin bog Tilbage til virkeligheden giver Pierre Collignon en tiltrængt og kritisk analyse af den nutidige nyhedsjournal...
Presserådgiveren som brobygger - Journalisten har igen takket nej til dit gennemarbejdede PR-pitch. Din chef forstår det ikke. Er det også sket for dig? ...
Template-side med Okker gokker-design - Ditoverblik.dk har allerede modtaget kritik for ikke at være et uafhængigt journalistisk produkt. Men hvordan fungerer d...
Burkaer og grænsebomme sejrer på Facebook - Analyse af samtlige Facebookopslag fra danske partier det seneste år viser, at Dansk Folkeparti og udlændingespørgsmål s...
DF er et tegneseriehold - Dansk Folkepartis plakater bringer tankerne hen på De Fem, Vagttårnet og nordkoreansk propaganda. Der er skruet helt ned...
Snavespin - Det var chokerende for familien Danmark at se lederen af Nye Borgerlige, Pernille Vermund, optræde i hedt kysseri med ko...
Journalistik og kommunikation er hinandens modsætninger - Kan journaliststuderende tage i praktik som kommunikatører? Nej, siger Lasse Jensen, for faget kommunikation og faget jo...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

45 JOB

Communications Manager

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikationsrådgiver

Frist: 24. marts

Kommunikationskonsulent

Frist: 24. marts kl. 12.00

Ledende Pressekonsulent

Frist: 28. marts
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.