Det særlige er også, at streamingtjenesterne ikke bare er en distributionskanal; de producerer også deres egne film og tv-serier, og de ligger i krig med biograferne om premiereformen for deres film. Paradoksalt nok skaber det også i stigende grad problemer for de nationale markeder, at streamingtjenesterne satser temmeligt stærkt på at lave lokale produktioner. De øger altså presset på den samlede kreative masse i f.eks. Danmark.
Egentlig har vi her at gøre med et paradoks. Det må vurderes som positivt, at udenlandske streamingtjenester ønsker aktivt at bidrage til film- og tv-kulturen i de enkelte lande, hvor de opererer. De har forstået, at lokalt indhold er attraktivt. Ser man på de udenlandske tjenester, så finder man da også et ganske stort udvalg af. f.eks. europæiske film og tv-serier fra mange forskellige lande. Det europæiske stof er måske ikke helt så let at finde, men det er der. Netflix og HBO er dybest set ikke mere amerikanskdominerede end den danske film- og tv-kultur altid har været.
Men hvis mange udenlandske aktører finansierer lokalt indhold, kan det altså også skabe et potentielt problem. De har uhyre summer til deres rådighed, og hvis deres produktion ikke som helhed øger den samlede produktion i Danmark, så kan det i stedet betyde, at de udhuler den nationale produktion. De “danske” produktioner, som finansieres af Netflix, HBO m.fl. øger måske ikke volumen, men flytter blot produktionen fra nationale til internationale aktører. Der opstår med andre ord et behov for, at den samlede masse af kreative kræfter i Danmark øges betydeligt de kommende år, hvis den nationale egenproduktion skal opretholdes.
De strategiske og kulturpolitiske problemer
Tech-giganters indmarch i Danmark og de øvrige europæiske lande ændrer rammerne og betingelserne for den internationalisering og globalisering, som dansk film og tv allerede gennem mange år har gennemgået. Men den udfordring, dansk film og tv står overfor mødes også af en anden udfordring. Den viser sig ved nationalistisk tendens i kulturpolitikken under den forrige regering og en meget langsommelig politisk proces mod et nyt medieforlig under den nuværende regering. Angrebet på og nedskæringen af DR svækker den ene af de tre centrale aktører i vores public service-kultur, mens DFI og TV 2 endnu står stærkt. Men DR's meget centrale rolle på tv-drama og i det europæiske samarbejde er aldeles afgørende for fremtidens danske mediekultur.
Det var den nylige standsning af DR's store historiske prestigeprojekt Leonore Christine og den efterfølgende fyring af DR's dramachef Christian Rank, der udløste den debat, vi nu har om det danske tv-dramas fremtid. Det er svært at kigge ind i DR's ledelsesunivers og den konkrete situation i DR's dramaafdeling, som i mange år har været et skandinavisk og internationalt fyrtårn. Men det har i hvert fald ikke hjulpet, at konkurrencen og udfordringen fra streamingtjenester kommer samtidig med, at DR er skåret kraftigt ned og har været under ganske massivt angreb fra især borgerligt politisk hold. Det virker ikke, som om den fornødne opmærksomhed om og økonomiske prioritering af tv-drama har været optimal i denne kriseperiode. Flere røster fra branchen taler om en kultur i krise og om, at mange er søgt andre steder hen.
Til det må man så også sige, at en succes sjældent bare kører videre med de samme folk og den samme profil. Fornyelse og generationsskifte hører virkeligheden til. Man kan heller ikke blot pege på, at seertallene til tv-drama er gået ned siden guldalderen for blot få år siden – det er en generel tendens. Vi er begyndt at få mere sikre tal på traditionel tv-sening og streaming. Men den udvikling, der allerede har fundet sted med seernes spredning på mange streamingtjenester, er det endnu for tidligt at sige noget sikkert om. Formodentlig er vi på vej mod en situation i de kommende år, hvor traditionel tv-sening – i hvert fald for visse genrer – helt forsvinder til fordel for streaming. Fiktion er et meget stærkt parameter i den udvikling, så DR og TV 2 må udvikle strategier, hvor der satses meget mere på streamingsiden og meget mere på tv-drama.
Det nationale og det europæiske
USA med sine godt 325 millioner indbyggere og Storbritannien med sine godt 66 millioner udgør både i sig selv meget stærke, sammenhængende hjemmemarkeder, og det udgør et godt afsæt til global distribution. På mange områder er de to nationer også involveret i et ganske omfattende samarbejde. Numerisk er EU med sine 550 millioner indbyggere et potentielt langt større marked, men det fungerer kun i ringe grad som sådan. I stedet har vi 27 lande, som kun sommetider arbejder sammen – heldigvis i stigende grad.
Danmark er kun et meget lille land i den store globale sammenhæng, men i nyere tid har både dansk film og tv faktisk ligget i en vægtklasse internationalt, som er meget større end deres faktiske størrelse. Det vidner om en stærk branche og en stærk kulturpolitisk indsats.
Men det er mere end nogensinde nu, den danske film- og tv-kultur skal stå sin prøve. Globaliseringen er rykket meget tæt på og blevet en meget større udfordring end tidligere. Der er intet, der tyder på, at danskerne ikke har lige så stor eller større appetit på dansk film og tv-drama, som de altid har haft. Der er heller ingen tvivl om, at vi har de kreative talenter, men lige nu er der næsten for meget bud efter dem. Vi har behov for at komme op i volumen. Måske er en del af løsningen at bede de udenlandske streamingtjenester om at bidrage til den nationale produktion – udover det bidrag, de allerede yder ved at lave lokale produktioner. Det er lovligt og muligt inden for EU-lovgivningen, men er det realistisk?
Lige nu er der i flere europæiske lande initiativer i den retning, ligesom Margrethe Vestager på EU's vegne også forsøger at få tech-giganterne til at betale skat efter en anden og mere fair model. Det er en benhård kamp. Man kan spørge sig selv, om Danmark ikke var tjent med at rejse et fælles krav i EU om streamingtjenesternes bidrag til den nationale film- og tv-produktion. I det hele taget ville det måske være godt, hvis Europa stod mere sammen i den globale mediekamp. Men det er sikkert utopisk at forestille sig det. Men så må man i det mindste fortsætte og udvide det konkrete europæiske samarbejde, som indtil videre har været en af grundene til vores succes. Uden internationalt samarbejde baseret på stærke, nationale institutioner og et lige så stærkt produktionsmiljø går det slet ikke.
Det er i den sammenhæng værd at nævne Gunhild Aggers slutord i hendes seneste bog om dansk tv-drama: "Mens det grænseløse tv-drama har været forankret i en kombineret national og transnational sammenhæng, risikerer fremtidens tv-drama udelukkende at blive transnationalt, og det vil være et tab." Til denne advarsel tilføjer hun dog, at sådanne pessimistiske forudsigelser ofte slår fejl, fordi det værdifulde i en national mediekultur formår at overleve i en ny sammenhæng. Men lige nu er kampen stærkere end nogensinde før. Vi står i en strukturel kamp for det nationale tv- og filmmarked, hvilken kan få meget voldsomme konsekvenser, hvis ikke det lykkes at få det nationale og det internationale til at spille sammen på vores præmisser.
Referencer
Eva Novrup Redvall (2013). Writing and Producing Television Drama in Denmark. From The Kingdom to The Killing. Palgrave MacMillan
Ib Bondebjerg, m.fl. (2017). Transnational European Television Drama. Production, Genres and Audiences. Palgrave MacMillan.
Gunhild Agger (2020). Det Grænseløse TV-drama. Danskhed og Transnationalitet. Forlaget Samfundslitteratur.
Waade, Redvall og Jensen (eds. 2020). Danish Television Drama. Global Lessons from a Small Nation. Palgrave MacMillan.