Drop konsulenterne – og brug færre penge på et bedre website

Hvis du arbejder med kommunikation i det offentlige, kender du automatreaktionen. For det er det samme, der sker, hver gang det offentlige skal have nyt website. Faktisk kan man koge det ned til en simpel formel: nyt website = ring til konsulenterne. Det betyder, at der ryger rigtigt mange offentlige kroner ned i bureaernes lommer. Penge, som kunne bruges bedre mange andre steder – selv set fra et bureauperspektiv. Men sådan behøver det ikke være.
Med fremkomsten af SaaS-CMS’erne (Saas = Software as a service) er der en mindre teknisk revolution på vej. En revolution, der giver magten tilbage til dig, der er offentlig webkommunikatørKilde: Gettyimages.com
Med fremkomsten af SaaS-CMS’erne (Saas = Software as a service) er der en mindre teknisk revolution på vej. En revolution, der giver magten tilbage til dig, der er offentlig webkommunikatørKilde: Gettyimages.com
Med fremkomsten af SaaS-CMS’erne (Saas = Software as a service) er der en mindre teknisk revolution på vej. En revolution, der giver magten tilbage til dig, der er offentlig webkommunikatør. SaaS-CMS’eerne gør det nemlig muligt selv at lave sit eget website – stort set uden brug af dyre konsulenter. I artiklen her får du en pixi-guide til hvordan. Men først en varedeklaration: For jeg er selv ophavsmand til SaaS-CMS’et GoBasic, så jeg er ikke helt neutral. Til gengæld har jeg en masse erfaring, jeg gerne vil dele ud af. Og nu til lidt baggrund.  
 

Tekniske løsninger klar til brug 

De små virksomheder som frisøren, fotografen eller fempersonersbureauet har længe nydt godt af muligheden for relativt let selv at kunne bygge deres eget website ved hjælp af f.eks. Squarespace, WordPress eller Wix.com. Men nu ruller bølgen ind over kommunerne, styrelserne og ministerierne, der tidligere har haft betragtelige udgifter til webprojekter. Hovedårsagen til de mange dyre konsulenttimer har tidligere været kompleks teknik, som kun konsulenterne kendte til bunds. Men med SaaS-løsningerne får du al funktionalitet serveret samtidig med stor designfleksibilitet.  
 
Det betyder, at en stor del af det budget, der tidligere ville gå til udvikling, kan frigives til de opgaver, du ikke selv kan eller har tid til, f.eks. at overføre indhold fra jeres gamle site eller producere kvalitetsindhold.  
 

En gevinst på kommunikationsfronten 

Men det er ikke kun økonomisk, at der er meget at hente ved at insource så meget af processen som muligt. Også på den kommunikative front kan der være store fordele. De, der kender organisationen til bunds, altså de interne kommunikationsfolk, er nemlig ofte bedre til f.eks. at lave strukturen, prioritere indholdet og lave den gode logiske opbygning og til navngivning. Opgaver, som traditionelt har udgjort leverancer fra bureauerne. 
 

Kom godt i gang 

Så nu, hvor det tekniske er på plads, er det måske bare en webkogebog, der skal til, for at flere offentlige kommunikatører får modet til at bygge deres eget website? Den får du her i miniformat – og hvis du vil have trinene uddybet, kan du bestille min gratis bog på dropkonsulenterne.dk). 
 
Her er de vigtigste trin, du skal kende i processen: 
 
Opstart og strategi 
  • Lav en realistisk tidsplan, og udarbejd jeres projektorganisering, hvor det er tydeligt, hvem der gør hvad. 
 
  • Udarbejd en webstrategi, hvor det er tydeligt, hvem der er målgrupperne; hvilke informationsbehov de har hver især, og hvilke kanaler der servicerer dem bedst. 
 
  • Har du allerede besvaret disse spørgsmål? Så kan du og projektgruppen gå direkte videre til en af de største kamppladser i ethvert webprojekt: “Kampen om forsiden”. Det er nemlig nemmere at holde blikket på brugernes behov (frem for organisationens), når I har jeres målgrupper og deres informationsbehov frisk i erindring.  
 
UX
  • I denne fase udarbejder I en ny struktur. I kan også genbruge den nuværende, hvis den fungerer tilfredsstillende. Jeg møder ofte holdningen, at det gælder om at lede brugeren så hurtigt ned gennem strukturen som muligt. Det er egentlig korrekt, men leder ofte til et fokus på at have så få menupunkter som muligt. Det vigtige i min optik er, at det er så let og logisk som muligt for brugeren at komme ned gennem strukturen.  
 
  • Udvælg jeres kernesider, skriv, hvilke indholdselementer de skal indeholde, op, og prioritér dem. 
 
  • Tegn kernesiderne op som prototyper. Enten direkte i jeres SaaS-CMS eller i et prototypeværktøj som Slickplan. 
 
Design
Hvis I har købt et SaaS-CMS, hvor alle indholdsmoduler og basisdesign er klar fra start, så ser sitet allerede godt ud, når du har udarbejdet din UX. Det mangler blot det, som gør din organisation visuelt unik – ud over jeres indhold selvfølgelig. Og her kommer vi til noget, der er lidt af en kæphest for mig: For er det virkelig nødvendigt, at alle myndigheder går efter at vinde en designpris? Ikke i min verden. Det betyder ikke, at I ikke kan få et smukt design, for der kan være stor designfleksibilitet i et Saas-CMS. F.eks. er der i GoBasic hundredevis af designindstillinger på modulerne og mulighed for, at du selv kan vælge fonte og farver.
 
  • Har du brug for yderligere customization, kan du altid få udarbejdet et lille tillægstylesheet. Det koster en brøkdel af den normale designleverance fra leverandørerne.  
 
Indholdsoverflytning og opsætning 
  • Når I skal flytte jeres indhold, er der tre vigtige forudsætninger for en god proces: Sørg for, at I er nok til at løse opgaven, undersøg, om I har mulighed for teknisk migrering, og lav en skarpt struktureret køreplan. 
 
  • Start med at få et overblik over, hvilket indhold du har, og overvej, hvilke underområder eller indholdsklynger du kan inddele det i. Sæt dig ned – eller hold en workshop – med dem, der skal være med til at migrere, og opdel indholdklyngerne i tre kategorier: 
 
  1. Indhold, der slet ikke redigeres, f.eks. arkiver, publikationer og pressemeddelelser 

  2. Indhold, der redigeres i mindre grad, f.eks. statiske sider 

  3. Indhold med stort redigeringsbehov, typisk resten af sitet.  
 
Det er også i denne del af processen, at du skal arbejde med opsætningen, og her skal du især være opmærksom på tre ting: 
 
  1. Webtilgængelighed: Det er en del til dette punkt, men her er to hovedfokuspunkter, der hjælper jer godt på vej: 1) Find en leverandør, som har styr på den tekniske del af webtilgængelighed, og 2) sørg selv for at holde øje med de tre største redaktionelle syndere: manglende udfyldelse af alt-tags, brudte links og forkert overskriftsrækkefølge. 

  2. Cookie-beskrivelser: Overvej bl.a., hvilke cookies I vil understøtte, der bliver lagt hos jeres brugere, og sørg for, at brugerne kan forstå formålet med de cookies, der bliver lagt. 

  3. SEO: Det er vigtigt, at sitet er optimeret, så søgemaskiner nemt finder det, så I får så meget trafik som muligt til jeres website. SEO-optimering er en disciplin for sig selv, og der er skrevet mange, lange bøger om det. Du kan derfor gøre væsentligt mere, end hvad der er beskrevet her, men husk bl.a. at opsætte URL-aliasser, og lav en oversigt over nøgleord, som I gerne vil eje i Google-søgninger: Hvad er det især brugerne kommer for at finde? Og hvilke søgninger foretager de på Google eller andre søgemaskiner for at finde frem til informationen bag? Et godt sted at starte er at finde de sider, der har mest trafik på jeres website.  
 
Lancering 
  • Nu er du næsten i mål med dit nye website. Så mangler der blot en enkelt ting: en vellykket lancering. I den forbindelse er der lidt praktik at få styr på. Forløbet sker i tæt dialog med din leverandør, men der er flere ting, som ligger på dit/it-afdelingens bord. Du skal bl.a. beslutte, hvad domænenavnet skal være, planlægge dit lanceringstidspunkt og bestille DNS-pegning af alle domænerne hos din it-serviceleverandør, hvis du ikke selv står for det. Men alt det skal din leverandør nok hjælpe dig med. Det er nemlig frygteligt nørdet. 
 
 
Det var i grove træk de vigtigste trin i processen. Jeg håber, du har fået mod på at gøre det selv næste gang. Måske kommer du ikke til at droppe konsulenterne helt, men i det mindste vil du spare det offentlige for en hulens masse penge. Og det er vel ikke det værste, der kunne ske? 
 
God fornøjelse!

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også