Og så begyndte skeletterne ellers at vælte ud af skabet, for måske er BrewDog slet ikke så punk, når det kommer til stykket.
Det begyndte ellers ret vildt. De to unge skotter havde lige åbnet en bar i Aberdeen, da de fik en vild idé. De ville brygge en limited edition øl, der var stærkere end whisky, og proppe flasken ind i et dødt vilddyr. De kaldte øllen for The End of History – en dristig blanding af kunst og oprør i en bemærkelsesværdig emballage og solgte dem for mellem 500 og 700 britiske pund.
For de nøjes ikke med at afprøve grænser. De overskrider dem også. Igen og igen. I forbindelse med britiske prins William og Catherine Middletons bryllup i 2011 lancerede bryggeriet en øl med såkaldte naturlige afrodisiaka, som planten viagra og chokolade, og kaldte den for ”Royal Virility Performance”.
Nogle blev forargede, andre klappede i hænder, men det virkede. Bryggeriet, der beskriver sig selv som en ”post-punk, apokalyptisk motherfucker af en fadøl”, har for alvor sat sig i bevidstheden hos selvbevidste unge, der vil med på en ”rejse mod anarki” og elsker slogans som "In humle we trust" og "This is the revolution – so help me Dog".
Medarbejderstaben er vokset stødt fra to – stifterne James Watt og Martin Dickie – til et par tusinde. De har åbnet barer flere steder både i og uden for Europa. Indtil videre har de rundet 78. Deres signaturøl Punk IPA står på hylderne i supermarkeder – også i Danmark, hvor man kan få den leveret på tilbud lige til døren af blandt andre Føtex.
En af BrewDogs mange barer.
Millionerne vælter ind på kontoen, blandt andet via crowfundingkampagnen Equity for Punks, hvor de i flere omgange har hentet millioner blandt deres fans. Hos BrewDog har man ikke kunder, men fans, der gladeligt byder ind til gengæld for lidt procenter i baren. Men det handler ikke om penge, bedyrer stifterne i The Guardian.
Men lige nu befinder de sig faktisk lige der, hvor der er så fucking kedeligt. Midt mellem succes og fiasko. BrewDog er røget ind i en shitstorm. Det er ikke første gang. Bryggeriet har tidligere måttet undskylde efter at have forsøgt at sagsøge to små barer for at bryde ophavsreglerne ved at bruge navne, BrewDog mente, de havde eneretten til, som Punk. I 2018 fik de kvindebevægelsen på nakken, da de i et kikset forsøg på at bryde stereotyper skabte ”en øl for piger”, som de kaldte Pink Ale.
Men nu handler det om noget helt andet. Det handler om noget så unpunk som et giftigt arbejdsmiljø, der gør medarbejderne syge, om løgne, hykleri og bedrag.
”I har brugt flere år på at hævde, at I ville være den bedste arbejdsgiver i verden, hvilket formentlig skulle hjælpe jer med at rekruttere talenter, men spørg tidligere medarbejdere, hvad de mener om det, og I vil højst sandsynligt blive grinet af. At blive behandlet som et menneske var desværre ikke altid en selvfølge for dem, der arbejdede hos BrewDog.”
BrewDog laver utvivlsomt godt øl, men det er der efterhånden så mange, der gør. Det, der adskiller bryggeriet fra alle de andre bryggerier, er den opmærksom, stifterne har formået at skabe omkring deres produkt. Som britiske Jon Kyme, der selv dyrker kvalitetsøl i Ulverston, England, siger til The Guardian:
”Hele deres eksistens er i bund og grund markedsføring."