Coronainnovation
Gode ideer i onde coronatider

CHANGSHA-robotten kører ud med frokost i Kina.

Skrevet af
Coronavirus har affødt en krise på verdensplan. Vi kommer kun ud af krisen ved at finde på noget nyt og bedre lige her og nu. Mange er allerede i gang med alt fra 3D-produktion af visirer til produktionen af respiratorer, sprit og ansigtsmasker. Her et kig på nogle af de ideer, som er vokset ud af krisen. For vi har ikke blot en virus i omløb, men også mange gode ideer.
De bedste betingelser for innovation er nødvendighed, behov og fokus. Kriser skaber disse betingelser. Tidligere kriser har fx skabt dåsemad, computere, internet, satellitter, armbåndsure, kuglepenne, gaffatape, blodbanker og ikke at forglemme M&M’s-chokoladeknapper med sukkerskal for at minimere smeltning.
 
  
M&M’s blev udviklet med baggrund i 30’ernes spanske borgerkrig, hvor det blev opdaget, at det var en fordel at have en hård sukkerskal, så chokoladen ikke smeltede i felten. Et pudsigt eksempel på produkter, der vokser ud af kriser.
 
Foodtech, healthtech, medtech og collaborative tech
Vi begynder at se en eksplosion i foodtech, healthtech, medtech og edtech. Altså teknologier, der understøtter vores grundlæggende behov for mad, sundhed og uddannelse i en virtuel verden. Vi ser på eksempler inden for hver kategori.
 
Healthtech – innovationer, der holder os raske  
Innovationer, der kan forhindre os i at blive syge vælter frem. Det er fx åbnere til dørhåndtag, hvilke sikrer, at vi ikke kommer i berøring med døre, som alle andre også har rørt ved. Eller 3D-printede værnemidler eller hele isolationshytter, som hurtigt blev printet i Kina. Eller det kan være teknologier, man kan bruge til at scanne sig selv for at identificere sygdom, som Dragonflys produkt. Der er smarte armbånd, der registrerer og advarer mod ens egen ansigtsberøring, og social distance-appen, der bruger Snapchat-platformen til at fortælle dig, hvornår du står for tæt på andre mennesker.
  
 
Mange laver værnemidler nu. Her et eksempel fra Bjarke Ingels Group, der har omdannet noget af produktionen til visirer.
 
 
Behov for at åbne døre uden at blive smittet fører til konkret behovsdrevet udvikling af fx mobile døråbnere. Se mere på designboom.
 
Dragonfly Vital Intelligence Project er et dronebaseret system, der kan tracke sygdom via kamerabaseret identifikation af feber og hosten.
 
 
Hvor tit rører du dit eget ansigt? Meget oftere, end du tror. Og du bringer smitten faretruende tæt på. Dette armbånd fra Immutouch giver dig et buzz, hver gang du bringer hånden op til ansigtet. Så kan du lære det.
 
 
Snapchat har lavet Snap Safe; en AR-applikation, der kan måle, hvor tæt man står på andre mennesker, og så alarmerer om det.
 
Der er selvfølgelig også en bunke lowtech-løsninger, der vælter frem i forhold til sundhedsområdet. Særligt i forhold til turisme- og shoppingsektoren, hvor mennesker nu skal kunne gå ude i den fysiske verden og deltage i events, få oplevelser, købe på cafeer og i butikker uden at komme for tæt på hinanden. Som fx Starbucks, der indfører store afstande i deres butikker, eller arkitekter, der overvejer, hvordan vi kan sidde med større afstand, når vi skal flyve igen.
 
Starbucks med stor social distance i deres butikker. Lowtech sundhedsinnovation. Se mere her.
 
Innovation i forhold til, hvordan vi sidder i fly. Se mere her.
 
Medtech – innovation, der finder virus
Vi ser også et uhørt højt tempo i forskningen, hvad angår avancerede teknologier til at tracke virusset og dets bærere. Nu ser vi pludselig robotter, der med ultraviolet lys selv kører rundt og slår virus ihjel; overvågningsteknologi og droner med varmesøgere; chatbots, der kan diagnosticere på afstand; big data AI-robotter, der scanner internettet for at tracke udbrud og samle relevant information.
 
Robotten kan ved hjælp af det ultraviolette lys fjerne 99,999 procent af alle bakterier på en hospitalsstue inden for 10 til 15 minutter. UVD Robots er et datterselskab under Blue Ocean Robotics. Foto: Blue Ocean Robotics/PR. Læs også mere om den her.
 
Ved hjælp af nyeste AI-teknologier kan droner fra Digital Aerolus desinficere ved hjælp af UVC-lys.
 
Vi har længe haft fokus på chatbots, men pludselig accelereres udviklingen kraftigt. Alle regioner har nu chatbots, der kan hjælpe med at identificere symptomer.
   
Collaborative tech
Samarbejdsværktøjer bliver accelereret. Vi bruger alle Zoom og så videre. Men der sker en intensivering af XR. Som Avatour, der tilbyder en platform, man kan samarbejde på inde i en virtuel verden. Det peger ind i en fremtid af remote presence.
 
Partnere i et firma, der bruger VR-services, kan fx lave en total walkthrough i en fabrik for at vurdere fremskridt mv.
 
Foodtech – innovationer, der kan skaffe os føde
Pludselig er det at handle ind i en fysisk butik blevet en risiko. Innovationer, der hjælper os med at skaffe føden på anden vis, har også fremgang, ligesom hele sektoren for at shoppe og den bagvedliggende supply chain også innoveres. Som fx droner, der flyver ud med mad i stedet for, vi selv skal hente den. Fremtidens shopping med så lidt berøring som muligt.
 
Wing er et dronefirma, der får flere ordrer på at bringe mad og produkter ud direkte til borgere inden for meget kort tid. Læs mere om droneudviklingen hos Forbes her.
 
No Touch Retail: CHANGSHA-robotten kører ud med frokost i Kina.
 
Fremtidens Ford T
Grundlæggende menneskelige behov er det mest elementære i innovation, men i lang tid har der været for mange penge i omløb til, at behov reelt har drevet udviklingen. Vi har et oppustet Sillicon Valley-eventyr med bobleøkonomier som fx kontorudlejningsfirmaet WeWork, der aldrig har været behovsdrevet eller rentabelt, men drevet af hurtige investorpenge, og tusindvis af nye apps på markedet hver eneste dag, hvilke på ingen måde rammer reelle behov.
 
Innovation kræver viden, kompetencer og stor frihed samt økonomiske ressourcer. Så lige nu er der mere end nogensinde al mulig grund til at heppe på forskningen og entreprenørerne. Det er dem, der vil give os fremtidens Ford T.
 
 
 
Links 
 
 
 
 
 
https://www.aiest.org/fileadmin/ablage/dokumente/Covid-Reports/Report_20200418_Business_Response.pdf
 

Relaterede artikler

Nyt modefænomen: masken - Du behøver hverken at være kineser, popstjerne eller skuespiller i en dommedagsfilm for at tildække dit ansigt med en ma...
Cambridge kigger ind i COVID-spåkuglen - Hele verden taler fortsat kun om coronapandemien. Og vi kører nu på ottende uge. Men der er også god grund til det. Verd...
Refleksion: sociale medier i en coronatid - Jesper Tække, lektor i medievidenskab ved Aarhus Universitet, reflekterer her over brugen af Facebook før, under og efte...
Derfor er ekspert- og forskningskommunikation vigtig - I et samfund, hvor vi diskuterer begreber som fake news og alternative facts, er det vigtigt at holde fast i, at noget v...
Survey: Hvordan har vi egentlig klaret coronakrisen? - Forandringsparat er ikke længere blot et PowerPoint-buzzword, men barsk virkelighed. På få uger er alt blevet til video ...
Coronarcissisme - “Hvad kan vi lære af pandemien?” er et retorisk spørgsmål, som vi hurtigst muligt skal lade være med at bruge. Det afspe...
COVID-19: Bogreolen er det nye powersuit - Vores private gemakker er under COVID-19 blevet mødelokale for hele verden. Pludselig er det blevet afgørende, at vi kan...
Er fælleskontoret COVID-19-klart? - Mens vi hyggede os med at besvare e-mails hjemmefra, har vores chef spurgt sig selv, hvordan vi kommer tilbage på fælles...
Sådan genstartes samarbejdet efter krisen - Når I kommer tilbage på jobbet efter coronakrisen, skal I have genetableret det tilhørsforhold og den tillid, I havde fø...
Coronakrisens største backseat drivers - Det store flertal er ramt af en slem forårsforelskelse i statsministeren, Socialdemokratiet og staten. Alle elsker Mette...
Et lille COVID-mirakel - Lige siden digital borgerservice blev en ting, har man ofte haft indtryk af, at offentlige it-udviklere var ude af stand...
Fake på formel? - Der går ikke en dag uden nye gennembrud inden for kunstig intelligens. Hovedleverandøren af AI-gennembrud er den delvist...
Vis mig dit mundbind - Er du til det veganske, cruelty free og økologiske mundbind, eller går du og drømmer om sådan et til 9,4 millioner krone...
Velkommen til Twenty-first century digital skills - ”Det er afgørende, at man som kommunikatør forstår de digitale og teknologiske muligheder. Jeg ved ikke, om det indgår i...

Giv din stemme

8 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

35 JOB

Praktikanter

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.