Coronagrafikker
Virusvisualisering

Skrevet af

Redaktionen Kforum

1014 artikler

57 indlæg

Coronakrisen fylder alt i disse dage, og det kan virke overvældende. Forskellige budskaber flyver om ørerne på os. Det kan være svært at finde hoved og hale i rigtigt og forkert. Derfor har Kforum bedt en række grafikere om at illustrere coronakrisen. For intet kan skabe klarhed som en god visualisering.

Tobias Røder: Corona? Nej tak

 
“Jeg kan huske, da vi alle var bange for atomkraft. Jeg kan huske klistermærket på min mors 2CV “Atomkraft? Nej Tak”. Med den glade sol. Og når vi var inde at købe ind, fik jeg et klistermærke, hvor der stod "Smil – det smitter”. For mig er dét symbolet på noget ærkedansk.” – Tobias Røder

 

Tobias Røder: Den korte coronavis

 

"Sidder du derhjemme og mangler noget at grine af? Så gå ind på www.spreaker.com,og søg efter “Den Korte”. Den globale COVID-19-pandemi har fået seniorkorrespondent Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm og nyhedsredaktør Rasmus Bruun til at finde sammen igen. Og hvis du mangler noget på væggene, kan du gå ind på www.tobiasroedershop.com og finde plakaten." – Tobias Røder

 

Urgent Agency: United we fall, divided we stand:

 
 
Intentionen med Divided we stand-GIF og -plakat er at kommunikere vigtigheden af afstand i disse coronatider – enkelt og direkte. Designet er groft og lavet hurtigt; det vigtige er budskabet. Det spiller på den gamle engelske vending “United we stand, divided we fall”, som vi vender rundt.
 
Det bygger på statsministerens tale, hvor hun sagde, at vi skal holde sammen ved at holde afstand. Og det er jo også noget af det opløftende, som vi ser i krisen: Rigtig mange gør sig umage – hver for sig. Det er der også et fællesskab og en styrke i. – Urgent Agency
 
 

Kontrapunkt: Break the chain. Stand together, apart

Schools, workplaces and borders are closed, and for the time being, COVID-19 has changed the way we live and interact. The escalation of the pandemic has forced governments around the world to close borders and encourage people to stay home.

Only by distancing ourselves from each other, we ensure the health and safety of those more vulnerable in society. Let's stand together by staying apart and break this vicious virus chain. – Kontrapunkt

 
Playtype: DI S TAN CE 

Stay close… keep your distance. Juxtaposing the idea of both physical distance and the ability to keep close during uncertain times. – Playtype

 

Jan Rasmussen: Lockdown

1. Toiletrullen
Den handler om, at en bølge af virus strømmer ind over os, og vores umiddelbare reaktion er at hamstre toiletpapir.
 
2. Lego
Den handler om det med at få tiden til at gå, balancen mellem arbejde, pasning og leg – plus det at skulle tale om coronavirus.

– Jan Rasmussen


 

Relaterede artikler

Zoom-kompetencen - En af de vigtigste kompetencer for folk, der arbejder med kommunikation, er at kunne zoome imellem niveauer; mellem den ...
Når målet er talende logoer - Grafiker Tobias Røder er blevet kaldt den frække dreng i klassen. Han har gennem sin karriere designet prisvindende film...
Myndighedernes corona-kommunikation - På bare en måned blev et lokalt sygdomsudbrud i en fjern provins i Kina pludselig en meget virkelig og alvorlig bekymrin...
Coronakurven - Coronakurven er historien om, hvordan en kurve kunne sende en hel befolkning frivilligt i lockdown. Det grønne scenarie ...
'Vi skal stå sammen ved at holde afstand' - Aldrig har så mange statsleder sagt det samme til så mange mennesker på så kort tid. I tale efter tale, i nation efter n...
Adfærdserkendelser i lyset af corona - ”Hver eneste af os med vores opførsel og adfærd er med til at afgøre, hvornår vi kan åbne Danmark op.” Sådan sagde stats...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

50 JOB

Presse- og Kommunikationsrådgiver

Se alle job Indryk job

Job

Pressemedarbejder

Frist: 10. april

Praktikant

Frist: 16. april

Digital Redaktør

Frist: 19. april
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.