Kommunikation med et større formål 

Kommunikationsbranchen anno 2022 er vild og foranderlig, og det gælder om at holde tungen lige i munden, hvis man skal kunne følge med i alt, der forlanges af kommunikatører. Alt imens vigtigheden af kommunikatører i stigende grad anerkendes, bliver arbejdsbyrden større. Kommunikatører forventes at skulle løse verdens problemer, at være kreative, at følge med i alskens nye content-muligheder, alt imens de skaber målbare forandringer med klare formål i sigte.
De vigtigste pointer fra ny rapport fra Mynewsdesk: State of Nordic PR & communication. Illustration: Mynewsdesk
De vigtigste pointer fra ny rapport fra Mynewsdesk: State of Nordic PR & communication. Illustration: Mynewsdesk

Mynewsdesk har for nylig udgivet en undersøgelse, der udpensler, hvilke trends der findes lige nu i den nordiske PR- og kommunikationsbranche, samt hvilke udfordringer der særligt rammer kommunikationsmedarbejdere i hele Norden. Rapporten er baseret på en grundig analyse af trends, kvantitativ analyse af kommunikationsprofessionelle og ekspertinterview, der bidrager med en dybere forståelse for nuværende trends.  

 

Gennem undersøgelsen har de afgrænset fem nøgleområder, der afdækker de største trends i den nuværende kommunikationsverden, som er kritiske for at forstå, hvilke problemstillinger kommunikatører står overfor for at forblive relevante i branchen. Vi giver her en gennemgang af undersøgelsen. 

 

  1. Roller under forandring – nye definitioner 

  1. Integration af kommunikatører 

  1. Content uden kaos 

  1. Idealer for målbarhed  

  1. Kommunikation med større formål 
     

Rollefordeling og ansvar for PR-personer og kommunikatører er under forandring.  

Gennem det sidste år har kommunikationsmedarbejdere i alle brancher mærket større udfordringer, større arbejdsbyrder og mere ansvar, viser den kvantitative del af rapporten. Det forventes i stigende grad, at man har særlig specialiseret viden såvel som generel viden, tilmed forretnings- og kreative kompetencer. 64 % af de adspurgte mener, at de har for mange ansvarsområder.  

 


K-folk har fået mere ansvar og arbejde. Lige under halvdelen af de adspurgte sagde, at deres arbejde var blevet mere krævende inden for det sidste år. 

 

Spørger man de adspurgte k-folk, hvad de mener, fremtiden foreskriver, er svarene blandede. Mens størstedelen mener, at fremtidens kommunikatører vil være mere specialiserede, mener mange, at om fem år vil de forskellige kommunikationsroller (PR, salg, kommunikation, marketing, kundeservice) blive blandet sammen. Dog ønsker størstedelen hellere at være specialist end generalist.  

 

 

I takt med at verdenen og deraf også arbejdspladserne forandrer sig hastigt, er der et behov for konstant udvikling – reskilling og upskilling – af medarbejderne.  

 

Gennem deres undersøgelser ser de, at kommunikatører mener, at de tre vigtigste skills i fremtiden vil være 1) strategisk tænkning 2) forretnings-/finans-skills 3) lederskabsevner. De tre vigtigste kvaliteter for fremtidens k-folk vil være 1) kreativitet 2) problemløsning og 3) fleksibilitet. 

 

Gode råd med på vejen: Prioritér dit arbejde. Tænk over, hvad du er bedst til, og få hjælp til de ting, du er mindre god til. Husk dog, at upskilling er nødvendig, hvis du vil holde dig relevant i branchen.  

 
 

Stigende integration i de forskellige afdelinger. I hvor høj grad arbejder kom-afdelinger sammen med andre, og hvad er konsekvenserne af dette? 
 

I en tid, hvor forbrugere er overvældede af varierende budskaber samt begrænset tid til at sætte sig ind i virksomheders driven, er det vigtigt at være konsistent i ens formidling af sit brand.  
 

Integration af k-folk i andre afdelinger er en trend, vi ser i høj grad. 6 ud af 10 af de adspurgte i kommunikationsbranchen fortæller, at samarbejdet på tværs af afdelinger er steget inden for det seneste år og ser også ud til at være støt stigende i det kommende år.  

 


Undersøgelsens adspurgte fortæller, at en større grad af samarbejde på tværs af afdelinger har affødt øget produktivitet, effektivitet og vidensdeling; arbejdsudbyttet har tilmed været mere innovativt end før.

 

Dog ser mange stadig fordelene i at holde afdelingerne adskilt, så man har et klart overblik over, hvad ens rolle i organisationen er, hvilket kan blive mudret, når man blander afdelinger sammen. Selvom samarbejde mellem afdelinger kan have mange positive aspekter, kan det også skabe forvirring om rolle- og ansvarsfordeling. For at imødekomme dette skal der være klart lederskab, der kan forstå virksomhedens sammensætning og de særlige afdelingers kompetencesæt og styrker.  

 

Vigtigheden og udfordringen i at lave troværdigt og engagerende content  

 

Content spiller fortsat en større strategisk rolle i organisationerne. Dog finder nordiske PR- og kommunikationsfolk det svært at skabe engagerende og troværdigt content, der samtidig er af høj kvalitet.  

 

En af måderne, man kan gå til det gode content på, er via den integrerede virksomhed; undersøgelsen viser, at bedre overensstemmelse mellem afdelinger er en betydningsfuld faktor i at lave bedre content.  

 

Undersøgelsen påpeger et par gode eksempler på brands, der underholder og oplyser ud over deres kerneforretning.  

 

  1. Jyske Bank 

 

Jyske Bank startede sin egen digitale TV-station i 2008, hvor de underviste i finansiel forståelse på både dansk og engelsk. Jyske Bank TV anerkendes som et godt eksempel på at bruge thought leadership og at række ud til sit publikum uden at være afhængig af traditionelle medieplatforme.  

 

  1. The Royal Armoury 

Gennem memes og humoristiske opslag med historiske figurer i nutidig kontekst formåede det svenske museum at engagere folk i alle aldre med alskens historisk interesse på sine social medie-kanaler.  

 


Omtrent halvdelen af de adspurgte PR- og k-medarbejdere mener, at der enten bliver produceret for meget indhold, eller at det indhold, der bliver produceret, er af ringe kvalitet.

 

K-eksperter giver et par gode råd med på vejen, om hvordan man skaber engagerende, troværdigt og kvalitetsfyldt indhold 

  1. Betragt dit content som et produkt eller en service, så du kan levere noget af værdi. 

  1. Tænk på brugeroplevelsen – skab en flydende contentoplevelse på tværs af platforme.  

  1. Start ved dit eget medie. Det er her, du skaber og bygger dit publikum, hvor du skaber forbindelse og loyalitet. 

  1. En platform ad gangen. Tænk kvalitet over kvantitet.  

  1. Skab et målbarhedsprogram i organisationen, så forskellige teams ikke dyster mod hinanden.  

  1. Prøv dig frem og hav det sjovt.  
     

Vigtigheden i at kunne måle og evaluere kommunikation og PR 

 
PR og kommunikation skal gerne kunne skabe målbare forandringer, der viser, hvordan de forskellige initiativer trives. Mens nordiske PR- og kommunikationsfolk føler et stigende pres for at præstere, står det også klart, at der er en berøringsangst over for emnet. En ud af fire af de adspurgte k-medarbejdere mente, at de ikke havde tilstrækkelige værktøjer eller viden til at kunne måle deres indsatser. 

 


K-branchen er skeptisk og nervøs, når det kommer til målbarhed, og halvdelen af de adspurgte er bange for, at eventuelle målinger vil vise, at deres indsatser ikke rækker langt nok.

 

Ifølge rapporten er det vigtigt at skabe en målingskultur i organisationen, hvor målbarhed bliver set som værende et vigtigt element i det daglige arbejde. 

 

Sådan skaber du kommunikation med større formål 

Bæredygtighed er blevet en vigtig del af enhver organisation og dermed også for k-afdelingen. Det kan være en udfordring for brachen at skabe tillidsfuld kommunikation i en tid, hvor virksomheder bliver beskyldt for wokewashing eller greenwashing. Nogle mener, at organisationer ikke er komplekse nok i deres bæredygtighedskommunikation, mens andre mener, at kommunikationen forekommer for kompleks for den bredere målgruppe. Endnu engang giver rapporten et par råd med på vejen: 

 

Det er vigtigt, at k-medarbejderen kan sine bæredygtighedsfakta for at undgå misinformation. Flere undersøgelser viser, at virksomheder fortsat spreder meget misinformation omkring bæredygtighed. 

 

Tag et skridt tilbage. Man kan ikke kommunikere bæredygtighed uden rent faktisk at praktisere det i virkeligheden. Hvad berettiger eksistensen af din organisation, og hvorfor gør I det, I gør? Spørgsmål, enhver virksomhed er tvunget til at stille sig selv nu eller i fremtiden. 

 

K-medarbejderen skal være komfortabel med at kommunikere organisationens bæredygtige ambitioner med alle dens fejl og mangler. Det er bedre at være ærlig end ikke at sige noget i frygt for at blive beskyldt for greenwashing. 
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job