Biologiens mirakler

Til trods for Kommunikationsforeningens ophør kører den succesfulde Case Competition i Global Kommunikation videre i samarbejde med CBS og Djøf. Novozymes stiller casen, som kandidatstuderende skal løse indenfor 24 timer i januar. Læs her hvad Mads Twomey-Madsen, Vice President, Global Communications forventer.
Novozymes
Novozymes
På forsiden af Novozymes' hjemmeside sidder centralt en henvisning til en artikel i en amerikansk avis med overskriften: Derfor stinker dine løbesko — og sådan kan du fjerne lugten. Det er et overraskende indslag på en verdensledende virksomheds hjemmeside, og dog. Novozymes internationale lederposition med en global markedsandel på 48 procent er opbygget ved at løse et utal af store og også i sammenligning meget små udfordringer ved hjælp af de enzymer og mikroorganismer, virksomheden udvikler.
 
”Det er i biologien, at vi finder utallige løsninger til klodens mange problemer. Med udviklingen af enzymer og mikrober kan vi i dag løse kæmpeudfordringer indenfor bl.a. fødevareproduktion, bekæmpelse af skadedyr, tørke, energi, produktion af varer og affaldshåndtering. Vi kan bla. kraftigt reducere miljøpåvirkning af for eksempel blegning af cowboybukser og øge kvalitet og holdbarhed af fødevarer. m.m." fortæller Mads Twomey-Madsen, Vice President, Global Communications fra Novozymes.
 
Foto: GettyImages/Peter Macdiarmid.
 
"Et godt eksempel på, hvad enzymer kan gøre, finder vi i vores egne vaskemaskiner, hvor vi i dag kan vaske mere effektivt, miljøvenligt og på meget lavere temperaturer og med mindre vand. Det er de historier og tankesæt, vi gerne vil formidle på den bredest mulige platform,” fortsætter han.
 
Giv biologien plads
Til trods for de mange løsninger til alverdens udfordringer finder Novozymes, at det stadig er en kæmpeopgave ikke udelukkende at gøre opmærksom på virksomheden og løsningerne, men også at placere biologien mere centralt i debatten.
 
”Der er meget fokus på miljø, forurening, ressourceproblematikken m.m., men der er ikke en bred forståelse af, hvor meget biologien kan bidrage til løsninger, både på de største og de mindste områder. Vi vil gerne være med til at opbygge en viden og en begejstring for biologiens muligheder. Derfor har vi sagt ja til at været årets case. Vi kender mange af de tidligere casevirksomheder, og de taler alle begejstret om de ideer og forslag, de fik fra de studerende deltagere," siger Mads Twomey-Madsen.
 
Foto: GettyImages/Bloomberg.
 
Vi tror på, at det er de unge, de såkaldte millennials, der kan blive fanebærere i at placere biologien som et spændende forskningsområde og som formidlere af de mange gode historier, som Novozymes og biologien leverer, og vi tror på, at det især er de nye sociale medier, der kan sprede budskaberne ” uddyber Mads Twomey-Madsen.
 
Det handler om formidling
Mads Twomey-Madsen har ret i, at der skal nye formidlere og også et bredere fokus til at gøre biologien til en stjerne.
 
I dag er der en stor interesse i astronomien, delvist skabt gennem rumfart, men i lige så høj grad gennem en formidler som Stephen Hawking. Over de seneste år har der været en del Oscar-nominerede film om rumfart og også om Stephen Hawkings liv. Og herhjemme kan man kan bare se på begejstringen over den første danske astronaut Andreas Mogensen.
 
Novozymes kunne godt tænke sig, at biologien fik en tilsvarende opmærksom og formidling:
 
”Vi oplever, at dels er der ikke meget delt viden om, hvad biologien kan gøre fremover. Mange af de biologidrevne løsninger, der allerede er i drift og som aktivt formindsker effekten af de fossile brændstoffer, er heller ikke bredt kendt. Der er for eksempel meget fokus på det amerikanske benzinforbrug, som er meget højt, men der er stadigvæk kun få, der ved og forholder sig til, at benzinen i USA for 10 procents vedkommende er ethanol, som er lavet af planter og reducerer den skadelige effekt.”
 
Foto: GettyImages/Ulrich Baumgarten.
 
Mads Twomey-Madsen kunne fortælle mange lignende historier om biologiske løsninger på klodens mange udfordringer. Han kan også fortælle om, hvordan enzymer kan forbedre dagligdagens udfordringer, ikke kun for os med cowboybukser og løbesko, men også for mennesker, hvor bare det at få et dagligt måltid og rent drikkevand er en kamp:
 
”Vi tror på, at hvis vi kan skabe begejstringen fra basis, så kan vi komme længst ud. Vi glæder os til at være case i årets ComCaseCompetetion og her få gode ideer fra de kommunikationsstuderende, til hvordan vi kan sætte gang i formidling og involvering.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også