Christian Bitz' kommunikation
Kendis-keramik-kopityvens k-strategi

Christian Bitz forsvarer sig selv i Go' Aften Danmark. Kilde: TV2

En tv-kendis er dømt for ulovligt at kopiere en designers keramik. Er Bitz udsat for justitsmord, eller er det bare tyveri af andres talent? Internettet er ikke i tvivl. Christian Bitz er skyldig, og en shitstorm er brudt ud. Kforum ser på k-planen, der er blevet hjulpet hjælpeløst på vej af PR-firma.

”Det er ikke sådan et menneske, jeg er,” udtaler Christian Bitz i B.T. den 13. september efter ugers shitstorm i medierne på grund af en kæmpe kopisag, som Bitz og milliardgrossistgiganten F&H er dømt skyldig for ved to instanser.


Først i Sø- og Handelsretten og derefter i Landsretten. Nu vil de af principielle årsager have sagen rejst ved Højesteret, men det er kun for at trække sagen yderligere i langdrag. Det eneste principielle er, at Christian Bitz og F&H tilsyneladende vil gå hele vejen for at ødelægge modparten, som er keramikeren Kasper Würtz, der er truet af personlig konkurs. For retssager mod langt stærkere modparter er både dyre og udmarvende. 

 

Grundlaget for Østre Landsrets domskendelse. Kilde: ØSTRE LANDSRET DOM afsagt den 27. maj 2021

 

Bitz og F&H’s oprindelige PR-plan var at underkende kopianklagerne meget offensivt. Det er nu en umulig opgave, efter to retsinstanser har stadfæstet designtyveriet, som bl.a. indeholdt mailkorrespondance mellem F&H og den kinesiske producent, hvor der direkte blev henvist til Würtz’ design. Ved at anke sagen fastholdes tvivlen, og modparten trættes yderligere. Måske håber Bitz og F&H på et forlig, der kan få dem til at fremstå som ærlige forretningsfolk. 

 

 

PR-firmas genganger falder til jorden


Hvor er det i øvrigt, vi har hørt citatet ”Sådan et menneske er jeg ikke” før? Det spørgsmål stillede Anna Thygesen i podcasten Ugens Krise med Anna og Lasse fredag den 17. september og mindede os om, at det var Jes Dorph, der brugte samme vending, da han blev fyret fra TV 2 på grund af anklager om seksuelle krænkelser. Om Dorph også har fået “hjælp” af Ulveman og Børsting, som Bitz tilsyneladende har, ved vi ikke. Men vi kan se, at Bitz i forsøget på at rense sig fra kopianklager kopierer Dorphs undskyldning én til én.

 

”Guys, hvor dum tror I, jeg er?"

 

“Jeg er ikke sådan et menneske”-strategien har Bitz nok ikke selv fundet på. Selvstændig kommunikationsrådgiver Anne Kirstine Cramon fortæller i første time af podcasten Det, vi taler om  fredag den 17. september, hvor Bitz og bureauet er Cramons “ugens historie”, om en kaffeinvitation, hun har fået af bureauet, hvor de sammen skulle se på det kopianklagede keramik. Så hun med egne øjne kunne konstatere, at sagen var blæst ud af proportioner.   

 

I starten af anden time bliver hun så kontaktet af bureauet, der mener, at hun har brudt en fortrolig aftale ved at omtale deres kaffeaftale i det populære program. Ethvert professionelt krisestyringsbureau vil dog vide, at dialog med offentlige meningsdannere altid kan blive offentliggjort. Som Anne Kirstine Cramon siger i udsendelsen:

 

”Guys, hvor dum tror I, jeg er? … Stop med de der åndssvage metoder. Jeg er ikke er den eneste, I har inviteret på kaffe og stelkigning, og jeg synes simpelthen, at det er ulækkert.”
 

Den dårlige adfærd understreges af, at keramikeren Kasper Würtz modtager mails fra Christian Bitz, hvori han skriver, at han skal forberede sig på at gå hele vejen – ”Hvis det er det, du vil.” Mere truende bliver det næppe.

Stemningen var ellers god da Christian besøgte keramikeren Kasper Würtz, som DR kontant skriver:

Christian Bitz besøger Kasper Würtz på hans værksted i Horsens i februar 2015. - Jeg viser ham jo alt og fortæller ham om håndværket, fortæller ham om stedet og ambitionerne, og hvad vi vil med det her. Han er rigtig interesseret, kigger på tingene og ender med at købe rigtig, rigtig meget forskelligt. Han køber stort set hele vores katalog og spørger ind til, hvad det er, der gør det specielt, hvad vi sælger mest af, og hvordan vi laver det, husker Kasper Würtz.

 

 

Bitz lægger afstand til brandet Bitz
 

I programmet Det vi taler om afspilles flere klip fra Go’ aften Danmark, hvor Bitz trækker offerkortet for at opnå sympati hos seerne. ”Jeg har lagt navn til et stel og er pludselig lagt for had i hele Danmark.” Her lykkes det både Christian Bitz at trække offerkortet og tage kraftigt afstand fra sig selv. Eller i hvert fald sit eget navn. 


 

Christian Bitz i Go' Aften Danmark. Kilde: TV2
 

Han kører her også skylden over på producenten F&H. Det er åbenbart alene dem, som har handlet uetisk, selvom det var Bitz selv, der købte stellet direkte hos Würtz, og gav det videre til F&H. Strategien er at beskytte det kendte navn Bitz, mens undercoverfirmaet F&H kan flyve under radaren, fordi ingen alligevel kender dem. Deres varemærke er kendte mennesker, som alle elsker – i hvert fald indtil en kopisag kommer frem i dagens lys.

Så F&H dør ikke af, at Christian Bitz er færdig som brand. De har andre kendte menneskers stel at trække på – som eksempelvis Blomsterberg – og kan når som helst hive et nyt stel ind i folks spisestuer. De har nemlig et rigtig fint samarbejde med Imerco, der lige til det sidste valgte at fortsætte salget af Bitz-produkter på trods af, at de vidste, at der var tale om en kopivare. Isenkræmmerkæden Kop & Kande har valgt samme forretningsstrategi: Så længe folk køber serien, er den til at finde på hylderne.

 

 

Er kopierede og kopist begge ofre? 
 

Bitz forsøger sig også med en tåkrummende sætning i TV 2-udsendelsen som ”Jeg sidder derhjemme – og ligesom Kasper – og har ondt i maven”. 

 

Altså kopierede og kopist er begge ofre. Ja, offer og bøddel er på fornavn med hinanden og lider af samme mavepine. Men det falder til jorden, fordi vi alle sammen godt ved, at Kasper Würtz har ondt i maven på grund af Bitz’ åbenlyse designtyveri. Her kan ikke byttes rundt på offer og bøddel, årsag og virkning.

 

Bitz har ikke bare ondt i maven, han smider også et helt klassisk familieofferkort. Hans familie, som aldrig har kopieret så meget som et hjemmelavet leraskebæger, bliver nu også ramt af trusler. Det klassiske familiekort, som tidligere kulturborgmester i Københavns Kommune Niko Grünfeld i øvrigt også brugte i 2018, da han skulle forsvare et helt unødvendigt overforbrug ved indretningen af sit nye kontor.

 

Man skulle tro at familiehensynet kunne få Bitz og gigantgrossisten F&H til at droppe sagen. Det kunne de gøre ved at sige undskyld, trække produkterne tilbage og betale en erstatning til Kasper Würtz. Men nej, de vælger tværtimod at bringe den videre til Højesteret. 

 

Kendiseffekten slår tilbage
 

Problematikken er langt fra ny: Kendte mennesker, der profiterer på at være kendte – indtil det ikke længere er fedt at være kendt, fordi du har gjort noget dumt. Kendiseffekten slår Bitz tilbage og gør ham alt for synlig nu, hvor han helst vil være usynlig. Nu vil han være alt det, som han har arbejdet hårdt for ikke at være, nemlig en helt anonym og ukendt mand, der ikke har det mindste forstand på keramik. 

 

“Vil hellere spise havregrød end at tjene sine penge sådan”
 

Anne Kirstine Cramon får i programmet sat ord på, hvad det er, der foregår i dele af den danske kommunikationsbranche. Der findes ”en generation af kommunikationsrådgivere”, der laver kommunikation på en måde, som ikke kan tåle dagens lys. Det er muligt, at der er gode penge i det, men kønt er det ikke. Hun vil personligt hellere leve af havregryn hele måneden end at tjene sine penge sådan.


Christian Bitz har i øvrigt delt kontor med Ulveman og Børsting siden februar 2017 og udtaler da også i interviewet omkring sit valg af kontorplads tilbage i 2017: ”Det er nogle interessante mennesker, som sidder på kontoret. Vi kan sidde og tale sammen om alt muligt.” 
 
 
 

Full frontal versus lægge sig fladt ned

Christian Bitz og F&H har valgt den ekstremt offensive strategi. Hvorfor vælger de full frontal og ikke den strategi, der ligger lige til højrebenet, når beviserne for kopi er så tunge: At lægge sig fladt ned og sige undskyld for en grad af inspiration, der krydsede grænsen til tyveri? Det vides ikke, men retssagen er en ideel case study i, om full frontal-strategien er en god løsning for en offentlig kendt person, der lever af sit brand.

Relaterede artikler

Ugens Krise: Ulveman & Børsting & Bitz - Det er fredag, og det betyder endnu et afsnit af Ugens Krise med Anna og Lasse. I denne uge kører de over Ulveman & Børs...
En shitstorm i et glas øl - I den forgangne weekend blev det Thisted Bryghus’ tur til at opleve en shitstorm. Bryggeriet havde solgt et parti privat...
Den kollektive krisehukommelse er kort - Coronapandemien dominerede dagsordenen i 2021 og tog toppen af årets kommunikationskriser. Alligevel ser flere ledere og...

Giv din stemme

145 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

59 JOB

Kommunikationsassistent

Se alle job Indryk job

Job

Studentermedhjælper

Frist: 1. december

Social Media Manager

Frist: 16. december

Digital kommunikationskonsulent

Frist: 13. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.