Chatsystemet Slack har fået nyt logo
Hvis det ligner et hagekors, så er min røv en vandflyver

Slack er gået væk fra deres hashtag-logo. Næsten øjeblikkeligt var der nogle, der råbte: Det ligner et hagekors og fire tissemænd - PÅ EN GANG! Og som en anden kommentator lakonisk konstaterede kort efter: Det var vist enden på det logo. Men er det et nazi-diller-logo? Skal vi råbe vagt i gevær – eller vissevasse?

Skrevet af
Kommunikationsplatformen Slack har rebrandet sig selv med et nyt logo. Sandsynligvis for at have rene linjer inden deres forventede børsnotering i 2019. Helt heldigt er det derfor ikke, at logoet flere steder er blevet sammenlignet med et svastika. Men er det nu også fair?

Slack er en kun fem år gammel virksomhed, der med internettets hast har opnået en uhyre popularitet (i hvert fald i USA), og som allerede har en værdiansættelse på over to milliarder dollars.

Slack tilbyder en platform, hvor medarbejdere i en virksomhed, en forening eller bare en gruppe venner kan kommunikere hurtigt, nemt og uformelt. Med video og billeder  og integration af andre apps  er Slack lidt af en schweizerkniv; en platform, der samler alt på en uformel, men effektiv måde.


Alle, der er tvunget til at bruge ForældreIntra, burde prøve Slack. Kilde: trychameleon.com. 

 

Firmaets navn er en forkortelse for Searchable Log of All Conversation and Knowledge, og på mange måder er Slack den ideelle erstatning for ForældreIntra: Man kan være så mange eller så få, man vil i en samtale, man kan oprette alle de kanaler, man vil  og man kan sætte det hele på pause, hvis man skal noget andet.

Slacks oprindelige symbol var et hashtag  et symbol, der også fungerer som markør for de 'kanaler', man som bruger kan oprette til de forskellige grupper og samtaler, man har kørende i appen.

Imidlertid opdagede Slacks PR-afdeling hurtigt, at det var svært at bruge hashtagsymbolet på en sammenhængende og konsistent måde. Det var lavet med Photoshops “transparens”-filter på ca. 50 % og så altså ud til at bestå af gennemsigtige farver. I realiteten var der tale om 11 forskellige farver i logoet.

Man skal dog være meget præcis med sin farvebrug for at fastholde illusionen af gennemsigtighed. Noget, der ikke er så svært i digitale medier, hvor man nemt kan sende hele billedfiler og meget præcise farvekoder frem, men som er tæt på umuligt, så snart man bevæger sig over i den fysiske verden, hvor ting skal trykkes på papir eller stof, og hvor den menneskelige faktor, forskelligt farvesyn, trykprocesser, materialer og hundrede andre ting normalt gør det vanskeligt nok blot at holde fast i en enkelt logofarve.

Der var derfor ikke så megen tvivl om, at det mærke skulle laves om. I takt med, at brugerantallet voksede, steg den grafiske forvirring tilsvarende, og Slack har derfor gennemgået en rebranding.

Fornuftigt nok har de ringet til nogle rigtige eksperter  nemlig brandingmestrene fra Pentagram  en ikonisk grafisk virksomhed med så mange fremragende projekter bag sig, at det halve kunne være mere end nok. Pentagram har arbejdet sammen med Slacks egne designfolk og har dekonstrueret det oprindelige hashtag og skabt et originalt, smukt, effektivt og et  efter denne iagttagers mening  meget Slack-agtigt mærke.

På de sociale medier  og endda på visse designsites (bl.a. DeZeen)  har der været nogle meget fantasifulde mennesker ude og sige, at det nye mærke ligner et hagekors. Dertil kan man sige to ting:

Et:

Hvis man skal være så nøjeregnende, så er der mange mærker, der ligner hagekors  for eksempel Columbia, Sun Microsystems og logoet til OL i London 2012.

Og to:

Hvis det ligner et hagekors, så er min røv en vandflyver.

Hvis man kigger på Pentagrams skitser, kan man se forskellige tidligere stadier, der med lidt ond vilje kunne siges at ligne hagekors  men kun med ond vilje som sagt. Og hvis det er det, man vil, kan man uden tvivl finde henvisninger til sort magi i selve navnet Pentagram  en sammensværgelse med andre ord!!


Pentagrams hagekorsvariationer  eller bare deres skitser til Slacks nye logo.

Men altså  vås til side: Hvad man kan sige om Pentagrams resultat, er, at det er ret godt: Et originalt mærke med klare referencer til det gamle, men med en tilføjelse af talebobler og en løst sammensat komposition, der gør, at de enkelte elementer  talebobler og piller  kan bruges hver for sig eller i andre kombinationer end mærket.

Man har samtidig reduceret antallet af farver fra 11 til fire  rød, gul, grøn, blå  i nuancer, der både klæder hinanden og den aubergineblå baggrundsfarve, der er blevet bibeholdt som Slacks signaturfarve.

Det løse design med talebobler og mindelser om udråbstegn har en roterende og dynamisk fremtræden, der helt ubesværet associerer til kommunikation, samtale, kontorer  og den slags. Samtidig er farverne venlige som BR-legetøj, og hele udtrykket er varmt og inkluderende i modsætning til tech-industriens normalt mere kølige og glatte udtryk.


Slacks nye monokrome design, hvor alt fra farvevalg til symboler synes at associere til kommunikation.

Alt i alt et meget vellykket rebrand, der forhåbentlig får lov til at folde sig ud på alle de mange måder, det kan bruges på. Eneste anke er, at Slacks nye logo tilsyneladende lægger sig tættere på sine konkurrenters logo end det gamle. Med andre ord melder Slack sig med det nye logo ind i en gruppe af apps, der har en række generiske elementer til fælles  såsom talebobler, streger, pilleformer og pangfarver.

Der kan naturligvis være gode grunde til at melde sig ind i en generisk gruppe  som når alle bagere bruger en kringle som logo  det bliver nemmere at vide, hvilken SLAGS app Slack er  man gætter på, at den hører sammen med Flock, Zoho Cliq, Hipchat og de andre i samme gruppe, og man ved uden at tænke, at det ikke er en photo-app eller en sports-app eller noget helt tredje.

På den anden side må det altid være en designers opgave at skabe dén forskel, der gør en forskel  at adskille sig fra konkurrenterne  og lige på det område skuffer Pentagrams ellers meget vellykkede redesign.

Relaterede artikler

Kforums cool tools: Brug dem, stjæl dem - Du kan, du skal, og du må arbejde hurtigere og bedre. Vi er blevet bedre og hurtigere på Kforum. Vi har nemlig i de sids...
Fra Instagram til Instagrim - Instagram har chokeret de 400 mio. brugere verden over, der dagligt bruger tjenesten. På få år er Instagram blevet et af...
Instagreat! - Nu er der igen ballade i den globale, internetbaserede andedam. Den elskede fotodelingsapp Instagram har ændret sit graf...
Hvad skal brandet hedde? - Der er mere i brand-navngivning end brainstorm-leg med post-its, ordkombinations-bingo og opslag i synonymordbogen. Det ...
Kampen om at være det mest menneskelige brand - Det er ikke bare det, du siger, men måden, du siger det på. Sanne Salomonsen ved det. Vores yndlingsstartups ved det. Se...
Er ForældreIntra et UX-helvede? - Forældreintra er en af de mest omdiskuterede platforme for tiden. Stresser den eller bruger vi den simpelthen bare forke...
Sponsoreret: 5 argumenter for at vælge motion design - Sponsoreret af CCCCCCC
Du ved det godt. Video er kommet for at blive. Spørgsmålet er altså ikke, om du skal arbejde mere...

Giv din stemme

7 stemmer
4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

41 JOB

Pressechef

Se alle job Indryk job

Kursus

Skab varige forandringer med adfærdsdesign

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Job

KOMMUNIKATIONSCHEF

Frist: 23. oktober

Kommunikations- og marketingkonsulent

Frist: Hurtigst muligt

Kommunikationskonsulent

Frist: 30. oktober
Se alle job Indryk job

Kursus

Uddannelse: Rådgiver i intern kommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.