Investorer kritiserer Carlsbergs kommunikation

Flere danske pensionsselskaber, der alle har trecifrede millionbeløb investeret i Carlsberg, kritiserer nu selskabet for uklar kommunikation om den fortsatte tilstedeværelse i Rusland, skriver Berlingske.
Carlsbergs fortsatte tilstedeværelse i Rusland kræver ærlig og præcis kommunikation, mener Anders Schelde, investeringsdirektør i Akademikerpension. Foto: Akademikerpension / PR
Carlsbergs fortsatte tilstedeværelse i Rusland kræver ærlig og præcis kommunikation, mener Anders Schelde, investeringsdirektør i Akademikerpension. Foto: Akademikerpension / PR
Torsdagens oplysninger i Berlingske om, at Carlsberg fortsat producerer og sælger blandt andet Tuborg fra sine bryggerier i Rusland, vækker undren og kritik fra nogle af selskabets investorer, der hver især har trecifrede millionbeløb investeret i selskabet, skriver Berlingske
 
Tilbage i marts 2022 oplyste Carlsberg i en pressemeddelelse, at man ville trække sig fra Rusland. I slutningen af meddelelsen lød det dog, at Carlsberg ville fortsætte den nuværende reducerede drift, indtil der er fundet en køber i Rusland.

Otte måneder senere er det tilsyneladende stadig ikke lykkedes, og det møder kritik.
 
"Det opleves, som om de har talt med to tunger," siger Anders Schelde, der er investeringsdirektør i Akademikerpension, til Berlingske. 
 
Han tilføjer, at han har forståelse for, at man ikke lukker en kæmpe virksomhed fra den ene dag til den anden, men at det til gengæld kræver, at man er "meget ærlig og meget præcis i sin kommunikation".
 
Også LD Fonde og Danica Pension undrer sig, mens en anden stor investor, ATP, ikke mener, at der er noget uventet i processen. PFA oplyser, at man er i dialog med Carlsberg og har tillid til, at virksomheden trækker sig ud af Rusland, ifølge Berlingske. 
 
I et skriftligt svar til Berlingske afviser Carlsbergs pressechef, Tanja Frederiksen, kritikken. 
 
Selvom Carlsberg har været transparent om, at man ville være til stede i Rusland, indtil en køber af de russiske aktiviteter var fundet, skulle selskabet have været tydeligere i sin kommunikation om det, mener Poul Madsen, der nu er selvstændig kommunikationsrådgiver efter tidligere at have været chefredaktør for Ekstra Bladet. 
 
"Carlsberg glemte at understrege det med småt, nemlig, at man fortsætter, indtil forretningen er afhændet. Man begår fejlen i marts, hvor man vil fremstå rene og som firstmovers ved at trække sig og få god omtale på det," siger han i et interview med Kforum og tilføjer:
 
"Men det hjælper ikke, når man ikke tydeligt kommunikerer, at det fortsætter. Folk ser overskriften, ikke teksten i bunden. Det er forskellen på, hvad folk hører, og hvad man selv mener, man fortæller. De skulle have understreget den pointe mere. Hvis man ikke gør et forsøg på at kommunikere det klart, så rammer det en som en boomerang i hovedet – som det gør nu."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job