CEO: Hvorfor er du ikke på LinkedIn?

Der er adskillige måder at gøre sig bemærket på LinkedIn, og eksperter vil påstå, at der ikke er nogen vej udenom. Alligevel er det kun en brøkdel af danske CEO'er, som tager sig tiden til at kommunikere på de sociale medier, og det kan komme til at koste på bundlinjen.
Tag LinkedIn i brug, og tag det alvorligt – især hvis du er CEO. Kun 11 ud af de 40 mest kendte CEO'er i Danmark er aktive på LinkedIn, så der er masser af blue water. Foto: Getty Images
Tag LinkedIn i brug, og tag det alvorligt – især hvis du er CEO. Kun 11 ud af de 40 mest kendte CEO'er i Danmark er aktive på LinkedIn, så der er masser af blue water. Foto: Getty Images
af Rikke Østergaard
Ifølge Forbes er hele 61 % af Fortunes Top 500 CEOs ikke aktive på de sociale medier, og kigger vi alene på Danmark, står det endnu værre til. Kun 11 ud af de 40 mest kendte CEO'er er aktive på LinkedIn, og yderligere 11 har slet ikke en profil (Infomedia, 2017).#REKLAMEPLADS#
 
Når man så samtidigt læser, at de danske topledere oplever, at verden omkring dem bliver mere opdelt, og det forventes, at I i højere grad tager stilling til emner, som ligger uden for ledelsen af jeres virksomhed, kan man ikke ikke lade være med at tænke, at I misser en åbenlys mulighed. Specielt, når 82 % af os siger, at vi stoler mere på brands, hvis CEO er aktiv på de sociale medier.
 
Kan LinkedIn ligefrem skabe verdensfred? Mon dog. Kan det være med til at skabe samhørighed i og med en organisation? Ja. Kan det være et ucensureret talerør for en CEO med noget på hjerte? Ja. Hvordan kan jeg være så sikker på det? Fordi samtalen allerede i høj grad foregår der; de fleste af jer har bare valgt fuldstændigt at ignorere det og taler i stedet med andre mænd i jakkesæt bag lukkede døre til diverse VL-møder og i hjørnekontorer. Det skal være slut nu.
 
Mediernes rolle i vores liv har ændret sig markant
Udover deres manglende (prioriterede) tid til de sociale medier, siger de fleste CEO’er, jeg møder, at de simpelthen tvivler på, at en kanal som LinkedIn kan have nogen effekt. Hvis ovenstående statistik ikke er nok til at overbevise jer, så må vi kigge lidt bredere på de sociale medier. De er nemlig ikke, hvad de har været.
 
Facebook ligger naturligt for de fleste, men har du en vigtig position i din virksomhed - f.eks. som CEO - skal LinkedIn ligge lige så naturligt for dig. 
 
Kigger vi tilbage på mediernes oprindelse (og derfor også navnet), handlede medier udelukkende om social interaktion. Vennelister, billedalbums fra ferien og fødselsdagshilsner. Nogle af disse brugssituationer består selvfølgelig stadig, men medierne er i dag domineret af nyheder, underholdning og reklamer.
 
Et medie som LinkedIn har gennemgået samme udvikling, fra en CV-database og en venneliste, du med nød og næppe lod dine kollegaer være en del af, til en indholdsdrevet netværksplatform, der handler om at dele ud af sin viden, hjælpe hinanden og selvfølgelig blære sig lidt. En perfekt legeplads for CEO’er.
 
Sådan vinder du tillid fra dine følgere
Der er tre indholdstilgange til LinkedIn, som kan skabe tillid til en CEO (BrandEyes, 2018). Du kan vælge at skrive om, hvordan det går for din virksomhed, du kan gøre dig selv tilgængelig og fremvise din personlighed, eller du kan kommunikere din holdning til sociale og politiske emner.
 
Ingen af de tre er umiddelbart mere rigtige end de andre, og i de fleste tilfælde vil det bedste være en kombination af alle tre. Det vigtigste er, at de reflekterer dig som person og leder, ellers vil det uden tvivl have den modsatte effekt. Opbyg med andre ord ikke din profil omkring bæredygtighed, hvis du udelukkende træffer beslutninger for profittens skyld.
 
Hvordan netværker man overhovedet på LinkedIn? Her er et par tip. 
 
Den professionelle CEO
Der er mange måder at fremvise din faglighed og succeser på LinkedIn. Der er dog ingen tvivl om, at denne tilgang til mediet, hvis eksekveret forkert, kan fremstå som arrogant og ganske simpelt irriterende. Det kan derfor anbefales at implementere en professionel tilgang med en snert af tilgængelighed for de bedste resultater.
 
’Humble-bragging’ er måske ikke det mest vellidte i den skandinaviske kultur, men hvis nogen kan fremvise resultater på LinkedIn, er det CEO’en. Det viser selvtillid og gennemsigtighed.Undgå bare at dele et link til den seneste årsrapport, men kombinér med fordel din resultatkommunikation med enten vidensdeling eller ros af andre.
Du er forhåbentligt nået dertil, hvor du er, fordi du er rigtig dygtig. Så del ud af det – det manifesterer din faglighed på en troværdighed måde. Er jeres omsætning steget med 10 %, så fortæl, hvordan du gjorde, eller har I lanceret et nyt produkt, så fortæl, hvorfor I har lavet det. Vidensdeling kan flytte perceptionen af dig fra kransekagefigur til thought-leader.
 
Sørg selvfølgelig for, at du aldrig tager æren for andres arbejde, og brug din kanal til at positionere eksperter i din virksomhed ved at rose og fremhæve dem for din følgerskare.
 
Den tilgængelige CEO
De sociale medier tilbyder unikke muligheder for at interagere og indgå i samtaler med dine følgere (det var det der med at komme ud af hjørnekontoret). Mens de fleste virksomhedssider på LinkedIn er relativt anonyme og ensporede, kan lederen af en virksomhed bruge medier til at tale direkte med kunder, medarbejdere og samarbejdspartnere og dermed give et unikt indblik i én af vigtigste personer bag dit brand.
 
Den nemmeste måde at gøre dette på er ved at indgå i dialog. Det er krævende, men det er præmissen, du indgår på, når du har en social tilstedeværelse. Læs andres indhold, stil spørgsmål til det, svar på de spørgsmål, som folk stiller dig. Gør måske endda en dyd ud af at bruge din kanal til at indsamle viden – bare fordi du er CEO, behøver du jo ikke at være altvidende.
 

Husk desuden at ryste en lille snas af din omfattende medietræning af dig
– du er ikke en robot.

 
Så dedikér hver fjerde LinkedIn-post til at stille et helt åbent spørgsmål, bed om feedback på dine produkter og services, bed om anbefalinger til ny teknologi, eller måske kan du endda bære at få dine følgeres ærlige mening om dig selv.
 
Husk desuden at ryste en lille snas af din omfattende medietræning af dig – du er ikke en robot. Vis din personlighed, del ud af dine anekdoter, giv et indblik i din hverdag, og klem måske endda en smiley ind her og der.
 
LinkedIn handler lige så meget om at lytte som at tale. Stil åbne spørgsmål, bed om feedback og anbefalinger. Foto: Getty Images
 
Den politiske CEO
Nu om dage har de fleste af jer en holdning til politik, CSR og samfundets udfordringer. Nogle af jer skifter endda fra business til politik for virkelig at kunne skabe forandring. Det kan LinkedIn nok ikke konkurrere med, men det kan være et sted at fremvise de tiltag, din virksomhed faktisk gør. Det er selvfølgelig også her, at du kan risikere at træde virkelig ved siden af.
 
Får du udtrykt en holdning, som markant adskiller sig fra den acceptable norm, eller kan din organisation faktisk ikke leve op til de ting, du beskriver, så vil mange nok have ønsket, at de bare havde holdt sig til at dele linket til den årsrapport. Har du succes, kan du derimod markant hæve mængder af ansøgninger, I modtager til nye stillinger, antallet af interviews, du bliver bedt om at deltage i, og tilfredsgraden i jeres MTU.
 
Her kan du igen supplere med lidt fra tilgængelighedskassen, for der vil helt sikkert være nogle, som har en holdning til din holdning, så du skal turde gå i dialog med dem. Overvej selvfølgelig også, om alle dine holdninger skal handle om nedsat virksomhedsskat og lavere afgift på firmabiler, men tal også om de svære emner, og tal dine medarbejdere og kunders sag. I sidste ende er det dem, som skal bakke op omkring dig.
 
Du har ikke noget valg
Og det leder mig så til den sidste pointe:
 
På LinkedIn kommunikerer du til medarbejdere, som måske aldrig har mødt dig, men hver dag er med til at udleve din virksomheds vision. Du taler til potentielle medarbejdere, som drømmer om at få lov til at tage del i rejsen. Du taler til pressen, som leder efter interessante personer til at udfylde midtersiderne. Du taler til eksperter og thought-leaders inden for dit fag, hvilke måske sidder på den næste idé, der kan make-or-break din organisation. Det er ikke et valg, det er et krav. Det er ikke fortiden eller fremtiden, det er nutiden. En tilstedeværelse på LinkedIn er ikke en distrahering fra dit arbejde – det ER dit arbejde. God fornøjelse.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også