I dag er "e-business" et populært buzzword i Kenya. Tallene angiver relative søgemængder, dvs. at søgevolumen i Nigeria er 51% af den i Kenya (100%). Kilde: Google Trends.
Google Trends er et godt redskab til at spore buzzwordenes rejse. Tallene viser søgeinteressen i forhold til det højeste punkt på diagrammet. Hvis højst ti procent af søgninger i en given region og tidsperiode fx er "e-business", får det værdien 100. De afspejler med andre ord ikke det totale antal gange, der er blevet søgt på "e-business".
Buzzwords handler om magt
Buzzwords er faglige modeord, der typisk kommunikerer en indforstået viden omkring en ny udvikling inden for teknologi, forretning, ledelse eller politik.
Buzzwords har pr. definition noget fluffy over sig, fordi de typisk bliver populære, inden der er konsensus om, hvad de præcist dækker. Når alle os andre hængerøve har fattet, hvad ordet betyder, er buzzen væk, og firstmoverne dribler videre med andre buzzwords.
Den fluffyness, der hører til buzzwords, udstiller en social magt, særligt på arbejdspladser (og især dem med mange kommunikationsfolk). De, der kender et buzzword og bruger det i flæng, er med helt fremme i bussen; de, der ikke kender det og ikke bruger det, ligger under for de andre. Det værste, man kan forestille sig som ny på en arbejdsplads, er at skulle stille spørgsmål til den indforståede jargon: "Hvad er content marketing egentlig?".
Men omvendt er det allerværste måske, når man bliver udspurgt om et buzzword, man lige har brugt, og som man så ikke kan forklare? Eller hvis buzzwordet er håbløst uddateret? Eller det er komplet ligegyldigt i den sammenhæng, man sagde det i?
I 2006 talte alle om blogging. Mikkel Demib, der var lidt af en frontløber, når det kom til SEO og det at skrive blogs, skrev i 2006: “Alle snakker om blogs og blogging i disse tider, men på trods af dette, er der fortsat mange som ikke rigtig er sikker på, hvad det er for noget”.
Selvom blogging ikke længere er et buzzword i Danmark eller de lande, vi normalt bliver inspireret af, kan vi se, at “blogging” og “blogs” er relativt populære buzzwords i eksempelvis Nigeria:
Her er et udvalg af store buzzwords fra det 20. århundrede: