Bureaupartner tager egen medicin i krisesag

Som kommunikationsrådgiver skal man tage sin egen medicin, når man havner i en krise. Det er tilfældet i en aktuel sag, som dog har fået et kritisk tvist, vurderer Anna Thygesen, direktør for WeDoCommunication.
Kresten Schultz-Jørgensen har over for Ekstra Bladet og på Facebook fortalt om sin sag om spirituskørsel. Dog føler Se og Hør sig forbigået. Foto: PR
Kresten Schultz-Jørgensen har over for Ekstra Bladet og på Facebook fortalt om sin sag om spirituskørsel. Dog føler Se og Hør sig forbigået. Foto: PR
Når man som rådgiver selv bliver ramt af en krise, gælder det om at følge de råd, man giver til sine kunder, lyder det fra Anna Thygesen, direktør for WeDoCommunication, som har personlig erfaring med at genetablere sit brand og sin troværdighed efter at være blevet rodet ind i PFA-skandalen for over 20 år siden.
 
Hun kommenterer på mandagens historie om, at ledende partner i kommunikationsbureauet Schultz J & Goll, Kresten Schultz-Jørgensen, onsdag skal for retten i en sag om spirituskørsel, skriver eb.dk og han selv på Facebook mandag.
 
Til Ekstra Bladet siger Kresten Schultz-Jørgensen, at han føler sig dum og skamfuld og har tænkt sig at tilstå uden forbehold.
 
I et Facebookopslag skriver Kresten Schultz-Jørgensen også selv om sagen:
 
”Onsdag morgen skal jeg i Kbh’s Byret og modtage fortjent straf for i foråret 2022 at blive standset af politiet efter at have kørt 75 km/t på en strækning med 50 km/t hastighedsbegrænsning og med en promille på 1,3. Det er en sag, jeg er meget ked af. Alkohol og bilkørsel hører under ingen omstændigheder sammen, og hastigheden gør det værre. Nu kommer så straffen som den skal.”
 
 

Tager sin egen medicin

Både interviewet og opslaget er et eksempel på at ”tage sin egen medicin”, mener Anna Thygesen. 
 
”Det han gør kaldes kriserespons, og det klarer han godt,” siger hun og tilføjer:
 
”Når journalister spørger til sager som denne her, falder nogle i og bliver sure. Det gør han ikke. Han anerkender journalistens ret til at lave sit arbejde og lægger sig fladt ned uden at bruge den formulering.”
 
Da Ekstra Bladets journalist spørger, hvorfor Kresten Schultz-Jørgensen vælger at være så åben om sagen, lyder svaret blandt andet, at han er en offentlig person, som også fortæller ”om de vanskeligheder og kriser, jeg har haft i mit liv”.
 
”Det passer godt med den åbenhedsbølge, der er i tiden,” siger Anna Thygesen.
 

Pas på med at lave medieaftaler, hvis du ikke kan holde dem

Kort efter den vurdering skriver seoghoer.dk dog, at Kresten Schultz-Jørgensen havde aftalt med mediet, at det ville få historien mandag.
 
Af forskellige årsager kunne det ikke lade sig gøre alligevel, lyder Kresten Schultz-Jørgensen, som beklager over for mediet.
 
Se og Hør kobler i artiklen det, at de føler sig snydt for en historie, sammen med bureauet Schultz J & Golls værdier og etiske principper om rådgivningen.
 
”Det, vi kan se ud af kommentarerne på Facebook, er, at man får credit for at være ærlig, men det passer dårligt med Se og Hørs historie om, at de mente, at de havde en aftale om at bringe historien først,” siger Anna Thygesen.
 
Hun tilføjer: ”Når jeg rådgiver kunder, siger jeg altid, at de skal lade være med at lave medieaftaler, hvis ikke de kan holde dem, for det risikerer at falde dårligt tilbage på en.”
 

Forstående reaktioner

Ifølge Kresten Schultz-Jørgensens opslag på Facebook står straffen for hans forseelse til at blive tre års ubetinget frakendelse af kørekortet samt en bøde. En fartbøde fra 2017 kan være en skærpende omstændighed. Det er klogt at være åben om, mener Anna Thygesen. 
 
”Ved på forhånd at fortælle, hvad han regner med at få af straf, er han med til at erkende alvoren i det,” siger hun og tilføjer:
 
”For hans kunder og sympatisører vil det formentlig være fint. Ser man på kommentarsporet kommenterer folk på hans ærlighed frem for hans brøde, og det er jo ethvert brands drøm. Men det er også en nemmere strategi, når man er et stærkt personligt brand for en virksomhed.”
 
Selvom spirituskørsel er en alvorlig sag, overrasker det ikke Anna Thygesen, hvis reaktionerne er forstående.
 
”Når folk kigger sig i spejlet, har mange nok prøvet både at køre for stærkt og at køre med alkohol i blodet. Samtidig forklarer Kresten Schultz-Jørgensen på en meget menneskelig måde, hvordan det kunne ske, og at det ikke kommer til at ske igen.”
 

Sag skader ikke image

Generelt mener Anna Thygesen, at det kan styrke en som rådgiver at mærke en krise på egen krop.
 
”Som rådgivere har vi jo kun vores dømmekraft og troværdighed. Kresten Schultz-Jørgensen erkender, at dømmekraften svigtede, og det har han lært af.”
 
Heller ikke Martin Lund Nielsen, partner i Kudos Kommunikation, mener, at sager af den karakter skader kommunikationsrådgivere.
 
”Personlige fejltrin af forskellig størrelsesorden har kun konsekvenser under den forudsætning, at man har en høj moralsk tinde at falde fra, som for eksempel en justitsminister eller en højesteretsdommer. Det antager jeg ikke, at nogen tænker, at kommunikationsrådgivere har,” siger han. 
 
Anna Thygesens råd, når man står i en svær situation som rådgiver, er at tage den på sig.
 
”Man skal ikke blive ustabil eller duknakket, når man går igennem noget svært. Det gælder om at koncentrere sig om kunderne, så de mærker, at der er fokus på dem,” siger hun. 
 
Kforum forsøger at få en kommentar fra Kresten Schultz-Jørgensen. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også